۰ نفر
۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
تصاویر | دیدارهای ظریف در ژنو

وزیر امور خارجه ایران که به منظور شرکت در کنفرانس بین المللی افغانستان به ژنو سفر کرده است، طی دیدارهایی با مقامات مختلف گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  ظریف در ابتدا با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان دیدار و در خصوص موضوعات مختلف روابط دو جانبه گفتگو کرد و تبادل نظر کرد. در این دیدار دستور کارهای کنفرانس ژنو در مورد افغانستان بررسی و در زمینه  آخرین تحولات افغانستان از جمله روند صلح در این کشور و مبارزه با تروریسم رایزنی شد.

درادامه نیز ظریف با میشل باشلت کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار ظریف با اشاره به اتکای جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه مردم به عنوان تنها عامل پایدار برای حفظ و حراست از امنیت ملی کشور، احترام به حقوق بشر را نه تنها یک تعهد اخلاقی بلکه یک الزام امنیت ملی دانستند. ایشان همچنین با ابراز تاسف از سوءاستفاده ابزاری از مفاهیم والای حقوق بشری و بهره برداری ابزاری از سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل، صدور گزینشی قطعنامه های حقوق بشری علیه ایران را تقبیح کردند.

وزیر خارجه کشورمان از اعمال تحریم های یکجانبه، غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه مردم کشورمان بعنوان نقض بارز حقوق بشر انتقاد  و از مواضع خوب "گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه" قدرانی کرد.

"باشلت" نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار آمادگی خود را برای تعامل سازنده و مفید با کشورمان اعلام کرد.

لازم بذکر است "باشلت" پیش از این  دو دوره چهار ساله رئیس جمهور شیلی بوده است. وی در شهریور سال جاری به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر منصوب شد.

در ادامه نیز  وزیر امور خارجه با پیتر مائوئر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در مقر این سازمان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار در خصوص همکاریهای دوجانبه درباره مسائل یمن، سوریه و افغانستان رایزنی شد و تبادل نظر شد. وزیر امور خارجه کشورمان بر آمادگی ایران در مسائل بشردوستانه و انسانی در این حوزه ها مجددا تاکید کرد.

 طرفین همچنین در مورد تحریم های یکجانبه دارویی و غذایی آمریکا و ضرورت فعال شدن نهادهای بین المللی در این خصوص گفتگو کردند.

ظریف سپس با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه و روند صلح در افغانستان گفتگو کرد.  

آخرین تحولات افغانستان و برنامه های دولت این کشور برای پیشبرد روند صلح، مسائل روابط دوجانبه از جمله روند پیشرفت کار کمیته های فنی مشترک دو کشور، مسائل مربوط به مدیریت آب، همکاریهای امنیتی در زمینه مبارزه با تروریسم و ناامنی از جمله موضوعات رایزنی های وزیر خارجه کشورمان با رئیس جمهور افغانستان بود.

کنفرانس افغانستان از صبح امروز به مدت دو روز با حضور مقامات عالیرتبه بیش از ۶۰ کشور جهان و تعداد زیادی از نمایندگان سازمانهای بین المللی به میزبانی سازمان ملل متحد و دولت افغانستان در ژنو برگزار می شود.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 828368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا کیانفر US ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    0 0
    محمد جواد ظریف وزیر خارجه گفت: کلید موفقیت افغانستان در تعامل با طرفین داخلی و منطقه‌ای اش است. آقای ظریف، به قول آلمانیها گناو یعنی گل گفتی، رهنمود شما دقیقاً کلید موفقیت کشور خودمان هم می‌باشد، لازم است هرچه زودتر تعامل با طرف داخلی یعنی مخالفان انقلاب و همچنین با طرف منطقه‌ای یعنی عربستان سعودی و اسرائیل را آغاز نماییم، سرور گرامی، تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که همصدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی، 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی، با تشکر از توجه شما،