اعلام آمادگی اخیر ایران، کشور حامی گروه شبه نظامی حزب الله برای کمک به ارتش لبنان، بر نگرانی غرب از افزایش نفوذ تهران در نزدیکی مرزهای شمالی سرزمین های اشغالی دامن می زند.

در همین راستا، گفته می شود محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، قرار است ماه آینده به بیروت سفر کند.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رویترز» با بیان این موضوع افزود، اسراییل پس از یک درگیری مرزی با ارتش لبنان - که در جریان آن سه نظامی و یک روزنامه‌نگار لبنانی شهید و یکی از افسران ارشد ارتش رژیم‌ صهیونیستی نیز کشته شد - درباره بودجه اختصاصی به ارتش لبنان به واشنگتن و پاریس شکایت کرد؛ این درگیری، شدیدترین درگیری از زمان جنگ سال 2006 میان اسراییل و حزب الله بوده است.

به دنبال این درگیری ها، دو تن از نمایندگان دمکرات آمریکا اعلام کردند، کمک صد میلیون دلاری ایالات متحده به ارتش لبنان را مسدود کرده اند.
«اریک کانتور»، نماینده جمهوری خواه آمریکا نیز بر این باور است، مرز میان حزب الله و دولت لبنان مبهم شده و کمک های آینده هم باید متوقف شود.

این در حالی است که «فلیپ کراولی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این مطلب که اوباما نمی خواهد، در همکاری نظامی با لبنان تجدیدنظر کند، گفت: «این مسأله به دولت لبنان کمک می کند، اقتدار خود را افزایش دهد، چرا که به طور کل به سود هر دو کشور و همچنین برقراری ثبات در منطقه است.»

رویترز در ادامه این مطلب می افزاید: آمریکا از سال 2006 تا کنون، بالغ بر 720 میلیون دلار به ارتش لبنان کمک کرده است. ارتش لبنان در مقایسه با حزب الله، فاقد تجهیزات نظامی لازم است؛ اما از زمان یاد شده تا کنون، توانسته است تا اندازه ای تجدید قوا کند.

در همین حال، ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، تجهیز ارتش لبنان با سلاح های پیشرفته را کاری نادرست می خواند و بر این باور است که این تجهیزات علیه صهیونیست ها، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اما به گفته کراولی، در این درگیری، از هیچ یک از تجهیزات آمریکایی بهره گیری نشد. این حقیقت که دولت وحدت ملی لبنان متشکل است از سیاست مداران متحد آمریکا، فرانسه و عربستان و همچنین وزرایی از حزب الله تحت حمایت ایران و سوریه، می تواند بدین معنا باشد که ارتش لبنان می تواند از هر دو طرف پشتیبانی شود.

به باور یک تحلیلگر از بیروت، باید منتظر ماند و دید که آیا ارتش لبنان می تواند از دو طرف حمایت های لازم را جلب کند یا نه؟
این تحلیلگر می گوید: «همه تلاش می کنند به نوعی از سیاسی شدن این ارتش جلوگیری کنند؛ اما این مسأله، می تواند به ابزاری برای کنترل سیاسی بدل شده و سپس جنگ های فرقه ای و سرانجام از هم پاشیدن آن را به دنبال داشته باشد.»

روز شنبه، «میشل سلیمان»، رییس جمهوری لبنان، با اشاره به اسراییل، از برنامه ای برای تقویت نیروهای مسلح خود بدون توجه به موضعگیری برخی از کشورها خبر داد.

در بیانیه منتشره از دفتر سلیمان آمده است، در روزهای اخیر، رییس جمهوری لبنان، تماس های تلفنی متعددی از لبنان و دوستان لبنان دریافت داشته که درباره شرکت در این طرح، ابراز تمایل کرده اند.

اسراییل ادعا می کند، هفته گذشته، ارتش لبنان، در حالی که نظامیان رژیم‌ صهیونیستی می خواستند درختی را در طرف اسراییلی خطوط مرزی ریشه‌کن کنند، نظامیان ارتش لبنان به روی آن ها آتش گشودند. این در شرایطی است که ارتش لبنان، با تأیید شکلیک گلوله های هشدار می گوید، پس از آن، این اسراییلی ها بودند که به طرف سربازان لبنانی شلیک کردند.

هرچند حزب الله در این درگیری شرکت نکرد، نصرالله اعلام کرده است که این گروه قدرتمند شبه نظامی شیعه، در صورت حمله اسراییل دخالت خواهد کرد. به زعم تحلیلگر بیروتی، رهبران لبنان تلاش خواهند کرد، بی طرفی و یکپارچگی ارتش خود را حفظ کنند.

او می گوید: «اما آنها در عین حال به تجهیزات نیز نیاز خواهند داشت.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83406

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =