فضانوردان در روز سوم از برخورد با یکی از بقایای انهدام ماهواره چین جان سالم به در بردند و هم اکنون اولین راهپیمایی فضایی را برای تعمیر تلسکوپ فضایی هابل آغاز کرده اند

ذوالفقار دانشی: پس‌از آن‌که خدمه ماموریت 125 شاتل فضایی موفق شدند در شامگاه چهارشنبه 22 اردیبهشت، تلسکوپ فضایی هابل را به مخزن بار منتقل کنند، سطح این تلسکوپ را با استفاده از دوربین متصل به بازوی روباتیک بررسی کردند تا از شرایط آن برای عملیات تعمیر و به‌روزرسانی آگاه شوند.

در همین حال، حسگرهای موجود در بال راست آتلانتیس، برخورد جسمی را به این بخش از شاتل ثبت کرد. مهندسان مرکز هدایت پرواز در ناسا با تحلیل اطلاعات، اعلام کردند که جسم برخوردی، تکه جسم کوچکی بوده که شتابی معادل 0.5 برابر شتاب گرانش در سطح زمین به بال وارد کرده؛ اما این برخورد آسیبی به بال وارد نکرده است.

اما درحالی‌که فضانوردان آماده می‌شدند تا پس‌از عملیات حساس به‌دام‌اندازی هابل به خواب بروند، رادارهای ناسا نزدیک‌شدن جسمی را به شاتل ثبت کرد و فضانوردان به حالت آماده‌باش درآمدند. بررسی‌های بیشتر نشان داد این جسم، حدود 10 سانتی‌متر طول دارد و یکی از صدها خرده‌ریز برجامانده از آزمایش انهدام ماهواره چین در زمستان 1385 / 2007 است. هرچند که این قطعه از فاصله 2.8 کیلومتری شاتل عبور کرد، اما فضانوردان برای مانوری کوچک آماده بودند.

پس‌از رفع خطر، فضانوردان به خواب رفتند و پرونده سومین روز ماموریت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل نیز با موفقیت به پایان رسید.

روز چهارم
فضانوردان حوالی ساعت 13:30 روز پنج‌شنبه بیدار شدند و مشغول آماده‌کردن مقدمات اولین راه‌پیمایی فضایی شدند. اولین راه‌پیمایی فضایی را باتجربه‌ترین فرد گروه، جان گرانسفلد همراه با اندرو فیوستل انجام می‌دهد که نخستین بار است به فضا سفر می‌کند. گرانسفلد در 2 ماموریت پیشین تعمیر تلسکوپ فضایی نیز شرکت داشته است.

اولین راه‌پیمایی فضایی که 6.5 ساعت به‌طول خواهد انجامید، 3 هدف اصلی را دنبال می‌کند. نخست، خارج کردن دوربین دیدگسترده و سیاره‌ای2 هابل و نصب دوربین دید گسترده3 به جای آن؛ دوم، تعویض رایانه کنترل داده‌ها با نمونه جدیدتر و سوم، نصب سامانه الحاق نرم به بدنه تلسکوپ.

دوربین دید گسترده و سیاره‌ای2، WFPC2 که از سال 1993 / 1372 روی این تلسکوپ نصب است، قدیمی‌ترین ابزار کاری هابل به‌شمار می‌رود و مهم‌ترین دستاورد آن، تصویر ژرف شمالی است که در سال 1995 بدست آمد. این دوربین که از فناوری روز جهان در سال 1991 / 1370 در آن استفاده شده، از چهار دوربین کوچک‌تر که کیفیت تصویر هریک تنها 640 کیلوپیکسل است، سود می‌برد که حتی از حسگرهای نصب‌شده در گوشی‌های همراه رایج نیز کمتر است. اما این دوربین زحمت‌کش سالها است که از فناوری روز دنیا عقب افتاده و باید با نمونه تازه‌تر که دوربین دیدگسترده3 است ،جایگزین شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نامhasan US ۱۷:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۵
    1 0
    baba bebin ona daran chekar mikonan shoma darin chekar mikonin ona koja hastan ma koja hastim