چنانچه به هر علت راه هوایی حلقی باریک شود عبور جریان هوایی باعث لرزش زبان کوچک، کام نرم و چین‌های حلق شده می‌شود که شدت این لرزش همان پدیده خرخر است.

خبرگزاری فارس نوشت:

 عضو انجمن گوش گلو و بینی ایران گفت: 25 درصد از مردهای بالای 50 سال درجاتی از خرخر کردن در خواب را دارند و چاقی و مصرف سیگار از مهمترین عوامل ابتلا به این عارضه است.

ابراهیم رزم‌پا اظهار داشت: مطالعات و تحقیقات انجام‌شده در مراکز علمی دنیا نشان می‌دهد که در 20 تا 25 درصد از مردهای بالای 50 سال( زنان با درصد کمتر)، خرخر در حین خواب با درجات مختلف رخ می‌دهد. بیشترین حجم تنفس در حین خواب از طریق راه بینی و حجم تنفسی کمتری از طریق دهان انجام می‌شود که هر دو حجم تنفسی در حلق یکی می‌شوند.

وی افزود: چنانچه به هر علت راه هوایی حلقی باریک شود عبور جریان هوایی باعث لرزش زبان کوچک، کام نرم و چین‌های حلق شده می‌شود که شدت این لرزش همان پدیده خرخر است.

این متخصص گوش گلو و بینی تصریح کرد: شلی عضلات کام نرم و عضلات دیواره حلق باعث، مصرف داروهای شل کننده عضلات، الکل، مورفین و سیگار، کاهش جریان هوایی از طریق بینی که به علت عوامل انسدادی در بینی شامل انحراف تیغه بینی، پولیپ بینی، آلرژی و غیره است باعث افزایش حجم جریان هوایی از طریق دهان می‌شود.

وی افزود: عقب افتادگی فک تحتانی و باریک‌شدن راه هوایی حلقی بر اثر عوامل داخلی حلق مثل بزرگی لوزتین، لوزه زبانی، لوزه‌های طرفی حلق، بزرگی زبان کوچک و شلی عضلات داخلی حلق و عوامل خارجی حلق شامل کوتاهی و چاقی گردن، از مهمترین عوامل موثر در پیدایش و شدت خرخر است.

وی گفت: همچنین چاقی مفرط و بزرگی شکم به علت فشار احشاء شکم به حجاب حاجز، از فعالیت فیزیکی مناسب قفسه سینه جلو گیری می‌کند و این امر باعث کاهش سطح اکسیژن خون و در نتیجه افزایش شلی عضلات خواهد شد که از دیگر عوامل ابتلا به این عارضه است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83753

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =