مذاکره با آمریکا ،به دلیل ایدئولوژیک تابو است.

پیروز مجتهدزاده در گفت وگو با روزنامه خبر با بیان جمله بالادر باره اصرار برخی از اعضای دولت احمدی نژاد برای شکستن این تابو می گوید:

امیدوارم این کار را بکنند. آقای مشایی گاهی حرف هایی می زند که بسیار خوب است و انسان را به تعجب وا می دارد ولی در بیان این ایده ها هیچ ملاحظه دیپلماتیک دیده نمی شود، لذا همان ابراز ایده های سازنده تبدیل می شود به موضوعی برای کشمکش های داخلی.

پیروز مجتهدزاده می افزاید: در امر سر و سامان دادن عاقلانه به روابط با غرب ، پایه های مقاومت متعددی از جمله مجلس، قم، برخی مراکز قدرت و نماز جمعه تهران وجود دارد. فکر نمی کنم که درک این ضرورت چندان دشوار باشد که برای رسیدن به هدف تعدیل کردن سیاست خارجی باید "اجماع" حاصل شود. اگر این فکر وجود داشته باشد گمان می کنم که می توان حریف تمامی این مسائل شد.

وی در مورد رفع موانع مذاکره می گوید: اولین زمینه این است که مخالفان مذاکره با آمریکا را راضی کنند که مذاکره با این کشور برای منافع ملی ضرورت دارد. اگر آقای احمدی نژاد تنها حریف روزنامه کیهان شود و به جای اینکه جایزه بهترین منتقد را به مدیر مسئولش بدهد، مقداری نصیحتش کند، فراهم آمدن زمینه این کارها تسهیل خواهد شد. بنابراین اولین شرط برای مذاکره با آمریکا ایجاد هماهنگی و توافق ملی است تا هنگامی که سر مذاکره حاضر شد کار خاتمی را تکرار نکند.

دوم اینکه فریب برخی مفسرین که می گویند اوباما با بوش تفاوتی نمی کند، را نخوریم. همچنان که اوباما خیلی عصبانی شد با بوش فرق می کند. بوش می گفت شما باید غنی سازی را متوقف کنید وگرنه بمب می اندازم ولی اوباما می گوید من اصل حق شما در مورد غنی سازی را می پذیرم و راجع به میزان غنی سازی با هم بحث می کنیم.

متن کامل گفت وگو را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83951

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =