نتیجه شمارش اولیه آرا حاکی از اکتساب 248 کرسی توسط حزب کنگره ملی است. مجموع کرسی‌های پارلمان هم 543 کرسی است.

در هند همه چیز به نفع نخست‌وزیر مانموهان سینگ پیش می‌رود. حزب کنگره ملی به رهبری سینگ و متحدانش این بار هم موفق شد قطار پر ایستگاه انتخابات را در مقابل دفتر این حزب متوقف کند. حالا همه چیز به ضرر کمونیست‌های هندی تمام شد. همان چپ‌گراهایی که بسیاری آنها را مسبب بلوکه نگاه داشته شدن اصلاحات اقتصادی ظرف پنج سال گذشته می‌دانند.

احزاب حاضر در اپوزیسیون در قالب حزب بهاراتیا جاناتا پس از اعلام نتیجه اولیه آرا در این کشور با صدور بیانیه‌ای به شکست خود در این انتخابات اعتراف کردند. حالا به نظر می‌رسد که حزب کنگره با به دست آوردن اکثریت قاطع در این انتخابات بتواند دولتی مقتدر و با ثبات را به ارمغان آورد. دولتی که در بدترین روزهای سیاسی و اقتصادی هند قرار است جمعیت چند میلیونی این کشور را از فقر و بدبختی نجات دهد. این در حالی‌است که ناآرامی در کشور همسایه پاکستان هم بر بحران‌های پیش‌روی دولت جدید افزوده است.

نتیجه شمارش اولیه آرا حاکی از اکتساب 248 کرسی توسط حزب کنگره ملی است. مجموع کرسی‌های پارلمان هم 543 کرسی است. حزب بهاراتیا جاناتا اما موفق به احراز 162 کرسی شد. ائتلافی از احزاب کمونیست هم شصت کرسی را به خود اختصاص دادند.

یکی از اعضای ارشد این حزب در گفت‌وگویی تلویزیونی در این خصوص گفت: ما حداقل لازم را برای تشکیل دولتی مقتدر در چنته داریم.

تحلیلگران امیدوارند که حزب کنگره برای تشکیل دولت وادار به ائتلاف با احزاب کوچک‌تر نشود چرا که وجود احزابی که تنها به بهانه حضور در ائتلاف سهم خود را از قدرت می‌خواهند می‌تواند دستان مانموهان سینگ را برای حرکت به سمت اصلاحات اقتصادی مورد نظر ببندد. به نظر می‌رسد که مانموهان سینگ همچنان در دفتر نخست‌وزیری به کار خود ادامه دهد.

در این انتخابات رشد اقتصادی تحت برنامه‌های مانموهان سینگ از جمله افزایش درآمدهای روستایی به مدد حزب کنگره ملی آمد. از آن سو اما هندی‌ها چندان دولت را مقصر رکود مالی نمی‌دانند که در طول یک سال گذشته بر آنها تحمیل شده است.

تحلیلگران بر این باورند که حزب کنگره ملی احتمالاً چند روز آتی را سرگرم توافق‌های پشت پرده برای ایجاد ائتلاف خواهد بود. اگر حزب کنگره ملی برای بقای در قدرت وادار به ائتلاف با حزب " جبهه سوم " شود باید برای اصلاحات بزرگی که مانموهان سینگ درخصوص خصوصی‌سازی و آزادسازی بخش بیمه در سر دارد مرثیه خواند. شاید به همین دلیل باشد که پرم شانکار از مفسران سیاسی هند در این خصوص می‌گوید: اگر حزب کنگره برای پیروزی نیازمند حمایت جناح چپ باشد باید تصمیم‌های بزرگ اقتصادی را فراموش کرد. این ائتلاف با رنگ و بوی عقاید چپ و کمونیستی تنها وقت هدر کردن خواهد بود.

تاکنون هیچ‌کدام از احزاب کنگره ملی درخصوص متحدان سیاسی مدنظر خود سخن نگفته‌اند. دولت فعلی اما آمیخته‌ای از چندین حزب کمونیست کوچک بود که در طول پنج سال گذشته عملاً دستان مانموهان را برای هر حرکتی بسته بود. کمونیست‌های پاکستان اما پس از قرارداد هسته‌ای میان اسلام آباد و واشنگتن از ائتلاف حاکم خارج شدند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =