اندرو‌گالی:وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد تاریخ تعیین شده برای آغاز خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در جولای سال 2011 میلادی تغییر نمی کند که این مساله موجب اختلاف نظر میان وی و فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان شد.

 رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا و ژنرال دیوید پترائوس فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان درباره لزوم خروج تدریجی از افغانستان اتفاق نظر دارند ، اما مصاحبه های اخیر این دو مقام از اختلاف نظر آنها درباره انعطاف پذیری برای شروع تاریخ خروج نظامیان آمریکایی حکایت دارد که باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور نوامبر گذشته تعیین کرد. گیتس در مصاحبه با روزنامه لس آنجلس تایمز گفت تردیدی نیست که ما می خواهیم در جولای سال 2011 میلادی ، خروج نیروهایمان را از افغانستان آغاز کنیم. اما پترائوس در مصاحبه جداگانه با برنامه میت د پرس تلویزیون ان بی سی در پاسخ به این سوال که آیا تاخیر در اجرای این تاریخ را به دلیل شرایط موجود به اوباما توصیه خواهد کرد یا خیر گفت به طور حتم بله.

من به رئیس جمهوری گفتم که اجرای چنین چیزی به شرایط بستگی دارد. وی افزود در گفتگویی که داشتم اوباما به صراحت گفت آنچه از من می خواهد ، بهترین توصیه نظامی حرفه ای و تخصصی است. افغانستان سعی دارد با کمک برخی کشورهای غربی نیروی ارتش و پلیس خود را آموزش دهد و تجهیز کند تا آنها بتوانند تا پایان سال 2014 میلادی مسئولیت امنیتی را از نیروهای ناتوی تحت فرماندهی آمریکا تحویل بگیرند. طالبان که پس از حمله آمریکا در سال 2001 میلادی ، سرنگون شد همچنان کنترل بخش های وسیعی از جنوب افغانستان را به عهده دارد و در برابر 30 هزار نیروی آمریکایی دیگری که با ورود به افغانستان ، شمار نظامیان آمریکایی در این کشور را به 100 هزار نفر رسانده اند ، به شدت مقاومت کرده است.

 بر اساس نظر سنجی های صورت گرفته در آمریکا ، میزان حمایت مردم از جنگ نه ساله افغانستان و نحوه برخورد اوباما با این مساله ، تمام مدت پایین بوده است و تلفات نظامیان آمریکایی در ماه جولای به رقم بالای 66 نفر رسید. هم گیتس در مصاحبه با لس آنجلس تایمز و هم پترائوس در مصاحبه های مختلف با تلویزیون ان بی سی و روزنامه های نیویورک تایمز و واشنگتن پست به دنبال جلب اعتماد مردمی بودند که به موفقیت آمیز بودن حضور نظامیان خارجی در افغانستان تردید دارند. پترائوس در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت فقط نمی خواهد بر خروج موفقیت آمیز نیروها از افغانستان نظارت کند در حالیکه پترائوس گفت برخی مسئولیت های امنیتی احتمالا با خروج نظامیان آمریکایی از این کشور در اوایل بهار آینده ، به نیروهای افغان محول می شود. ضرب الاجل اوباما برای خروج محدود نظامیان آمریکایی از افغانستان در نیمه سال 2011 میلادی ، به شدت مورد انتقاد برخی قرار گرفت که معتقدند تعیین این تاریخ حامل این پیام است که آمریکا برای مدت زمان زیادی به مقابله با طالبان ادامه نداد و موجب شد این گروه عزم خود را جزم کند و منتظر خروج نظامیان آمریکایی بماند.

برخی دیگر از اوباما انتقاد کردند که نیروها را با سرعت لازم از افغانستان خارج نمی کند زیرا آنها معتقدند نیروهای آمریکایی و ناتو در این جنگ بدون برد ، به مانع برخورده اند. پترائوس که ماه گذشته مسئولیت فرماندهی بیش از 140 هزار نیروی خارجی را در افغانستان به عهده گرفت همچنین تاکید کرد برای مذاکره با طالبان آماده است. وی در مصاحبه با واشنگتن پست نیز گفت در سه ماه گذشته 365 نفر از سرکرده های شبه نظامیان طالبان و 2400 نفر از اعضای این گروه کشته یا دستگیر شدند.

پترائوس افزود عملیات بر ضد شبه نظامیان طالبان موجب شده است برخی از سرکرده های این گروه مذاکرات صلح و آشتی را با دولت افغانستان آغاز کنند. پترائوس در ماه جولای پس از اینکه اوباما ژنرال استنلی مک کریستال را از سمت فرماندهی ارشد نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان برکنار کرد ، فرماندهی جنگ افغانستان را به عهده گرفت.

بر اساس آمارهای اعلام شده ، از ابتدای جنگ افغانستان در سال 2001 میلادی تاکنون ، بیش از دو هزار نظامی خارجی ، از جمله 1226 نظامی آمریکایی و 331 نظامی انگلیسی در این کشور کشته شده اند. 

هفته گذشته سازمان ملل اعلام کرد تعداد تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان در شش ماه گذشته به شدت رو به افزایش گذاشته است و رقم 1271 رسیده است. 1997 افغانی غیر نظامی دیگر نیز در این فاصله مجروح شده اند.

طالبان روز یکشنبه خواستار تشکیل کمیته ای برای بررسی تلفات غیرنظامیان این کشور شد.

خبرگزاری فرانسه، 16 آگوست

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 84904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =