اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان طی دستورالعمل شگفت انگیزی به چاپخانه های این استان، محدودیت های جدیدی را برای مطبوعات محلی کرمان وضع کرده است.

به گزارش خبرنگار عصرایران، در این دستورالعمل که به شماره 13716/11-26/2/88 به چاپخانه ها ابلاغ شده، از مدیران چاپخانه ها خواسته شده است بعد از چاپ هر نشریه و حتی قبل از اینکه نشریات چاپ شده تحویل مدیران نشریات گردد، 10 نسخه از آن را به اداره کل ارشاد کرمان بفرستند و رسید کتبی دریافت کنند.

در این دستورالعمل همچنین به چاپخانه ها ابلاغ شده است که بر خلاف رویه موجود در مطبوعات سراسر کشور، از چاپ ضمائم نشریات، مانند ویژه نامه ها بدون مجوز کتبی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خودداری نمایند.

نکته دیگر آن که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان چاپخانه داران را موظف کرده است بدهکاری گذشته هر یک از نشریات را به شورای حل اختلاف مطبوعات گزارش نمایند!

همچنین در بند دیگری از این دستورالعمل چاپ نشریات دانشجویی بدون مجوز کتبی اداره کل ارشاد استان ممنوع شده است و این در حالی است که اساساً چاپ نشریات دانشجویی، ربطی به اداره ارشاد ندارد.

و اما در بند پایانی این ابلاغیه به چاپخانه داران دستور داده شده است هر گونه اطلاعاتی که بازرس ارشاد از آنها بخواهد را در اختیار وی قرار دهند.

گفتنی است در ماده 4 قانون مطبوعات صراحتا آمده است: هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت کند.

متن کامل دستورالعمل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

مدیر محترم چاپخانه: طاهر/ کارمانیا/ مهدی/ شکوفه/ قادری/ کرمان ترسیم/ آریا/ سینا/ کرمان تکثیر/ سعادت/ وحدت/ حروف باران/ گلبهار/ توکل/ بحرالعلوم/ جعفری

مدیر محترم لیتوگرافی: الفبا/ زرنگار/ کتیبه/ آلفا

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

احتراماً ضمن تشکر از حضور جنابعالی در اولین جلسه هم اندیشی مورخ 24/2/88 موارد مطرح شده و مورد توافق و مصوب جهت اطلاع، رعایت و اقدام به شرح ذیل اعلام می گردد:

1- ذکر نام نشریه، ترتیب و زمینه انتشار، نام صاحب امتیاز و مدیر مسوول نشریه، آدرس دفتر نشریه و نام و آدرس لیتوگرافی و چاپخانه در شناسنامه نشریه

2- ارسال 10 نسخه از نشریه چاپ شده همراه با فرم اعلام وصول به اداره مطبوعات قبل از تحویل و توزیع نشریه و دریافت نسخه اعلام وصول ممهور به مهر این اداره

3- عقد قرارداد با مدیر مسوول نشریات عمومی و تخصصی دارای مجوز اداره کل مطابق با نمونه قرارداد ارسال شده و ارسال تصویر آن به اداره کل

4- عدم چاپ ویژه نامه ها و نشریات داخلی دستگاه های دولتی و اخذ و رویت مجوز کتبی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

5- عدم چاپ ضمائم نشریات (آگهی نامه، نیازمندی، ویژه نامه، فوق العاده) بدون مجوز کتبی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

6- عدم چاپ نشریات دانشجویی بدون مجوز کتبی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

7- اعلام کتبی بدهکاری گذشته هر یک از نشریات به شورای حل اختلاف مطبوعات

8- همکاری همراهی و ارائه هرگونه اطلاعات و مستندات خواسته شده از سوی بازرس اداره کل در هر مرحله از بازدید

10- در ضمن اطلاعات شناسنامه ای مربوط به 97 نشریه دارای مجوز پیوست می باشد.

مهدی محبان
مدیرکل

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8563

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =