موسسه فیلم بریتانیا در یک پروژه بسیار عظیم می‌کوشد فیلم‌های صامت آلفرد هیچکاک را به روزهای اوج خود بازگرداند.

به گزارش خبرآنلاین، تکنسین‌های بریتانیایی با هدف نجات جادوی استاد سینما در یک پروژه طاقت‌فرسا در حال بازیابی و ترمیم فیلم‌های اول آلفرد هیچکاک هستند.

تلاش آنها ترمیم فریم به فریم این فیلم‌ها و تبدیل آن به نسخه‌های دیجیتال است تا تماشاگران بار دیگر تحت تاثیر آثار او قرار گیرند.

هیچکاک به خاطر شاهکارهایی چون «سرگیجه» (1958)، «روانی» (1960) و «پرندگان» (1963) یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ سینما لقب گرفته است.

این کارگردان لندنی سال‌ها پیش از سفر به هالیوود و کار در سینمای آمریکا با فیلم‌های سیاه و سفید ماهرانه خود که داستان‌هایی پرتعلیق و معمایی را به تصویر می‌کشیدند، در سینمای صامت بریتانیا برای خود اسم و رسمی به هم زده بود.

با این حال حلقه فیلم‌های آنالوگ دهه بیست هیچکاک روز به روز شرایط بدتری پیدا می‌کند و موسسه فیلم بریتانیا می‌کوشد پیش از آنکه خیلی دیر شود کاری برای آنها انجام دهد.

برایان رابینسن سخنگوی بخش آرشیو BFI در این زمینه به خبرگزاری فرانسه، می‌گوید: «ما بهترین نسخه‌های موجود از فیلم‌های هیچکاک را از سراسر دنیا جمع‌آوری کرده‌ایم و هدف‌مان این است با تمیز کردن آنها و حذف آسیب‌دیدگی‌ها نسخه‌ای تولید کنیم که تا حد امکان به نسخه‌های اولیه نزدیک باشد.»

او ادامه می‌دهد: «کاری که ما می‌کنیم رولزرویس ترمیم فیلم است. ظاهرش طوری است که انگار دیروز فیلمبرداری شده است.»

رابینسن می‌گوید: «ما می‌خواهیم نسخه‌هایی تولید کنیم که نسل‌های آینده هم بتوانند از آن استفاده کنند. این نسخه‌ها در سینماهای جهان در دسترس خواهند بود و در قالب یک دی‌وی‌دی جدید به بازار می‌آیند. ما هیچکاک را به عصر دیجیتال می‌آوریم»

موسسه فیلم بریتانیا در آرشیو خود در برک‌همستد در شمال غربی لندن در حال ترمیم 9 فیلم هیچکاک شامل فیلم 1927 «مستاجر» است.

این آرشیو که قبلا یک مزرعه بود شامل صندوق‌های بیشمار است که در آن حدود 200 هزار حلقه فیلم در دمای پنج درجه سانتیگراد در ساختمانی تو در تو به ارتفاع 12 متر نگه‌داری می‌شوند.

کایرون وب سرپرست فنی پروژه در آزمایشگاه در حالی که روپوش و دستکش سفید به دست دارد، نسخه‌های متعدد فیلم «مستاجر» را - که از آن به عنوان اولین فیلم واقعی هیچکاک یاد می‌شود - با نسخه موجود در آرشیو انستیتو فیلم بریتانیا مقایسه می‌کند.

وب می‌گوید: «تا وقتی همه نسخه‌ها را کنار هم نگذاشتی نمی‌توانی قضاوت کنی. شاید بعضی از آنها چند فریم بیشتر داشته باشد.»

او وضعیت حلقه‌های 1920 را «کاملا باعث شرمساری» توصیف می‌کند، اما از کار کردن روی آنها کاملا راضی است. وب می‌گوید: «همین که فکر کنی داری روی تمام فیلم‌های بازمانده از یک نفر کار می‌کنی و آن یک نفر هیچکاک است، فوق‌العاده است.»

پایین پله‌ها در اتاقی پرازدحام که بوی مواد شیمیایی فضای آن را گرفته، تکنسین‌ها روی میان‌نویس‌ها کار می‌کنند که خود کار بسیار دشواری است.

در اتاقی دیگر در یک دستگاه بزرگ نسخه‌های اصلی فیلم‌های هیچکاک که از جنس نیترات و کاملا قابل اشتعال هستند در مایعی شناور شده‌اند. سپس فیلم‌ها در معرض نور قرار می‌گیرند. هدف ساخت نگاتیوهای جدید است.

پروژه بازیابی و ترمیم فیلم‌های هیچکاک حدود 6/1 میلیون دلار (2/1 میلیون پوند) هزینه دارد که بخشی از آن در خود بریتانیا و باقی با کمک‌های اهدایی از چین، عربستان سعودی، فرانسه و ایالات متحده تامین شده است.

در حالی که 9 فیلم هیچکاک در حال ترمیم و تبدیل به نسخه دیجیتالی است، یک فیلم از قلم افتاده است: «عقاب کوهستان» (1927) فیلمی است که BFI بیش از همه به دنبال آن است. هیچ نسخه‌ای از آخرین قطعه پازل برای درک تحول تکنیک بسیار بصری هیچکاک در دسترس نیست.

رابینسن می‌گوید: «ترمیم آثار هیچکاک به جرات مهمترین پروژه موسسه فیلم بریتانیا تاکنون است.»

خبرگزاری فرانسه / 20 اوت

کد خبر 85802

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین