مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی وضعیت علوم انسانی در ایران را از نظر رتبه‌بندی‌های جهانی بررسی کرد.

به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز وضعیت رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران را به مراتب ضعیف‌تر از رشته‌های فنی - مهندسی و پزشکی دانست و افزود: مقایسه دوره قبل و پس از انقلاب در حوزه علوم انسانی از پس‌رفت رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور حکایت دارد، به گونه‌ای که از حیث علوم انسانی،‌ایران در رتبه آخر کشورهای منطقه خاورمیانه قرار گرفته و چنین وضعیتی باعث نگرانی مسئولین و دلسوزان نظام شده است.

در حالیکه هدف علمی کشور ما در افق 1404 رسیدن به جایگاه نخست، در جنوب غرب آسیا بوده است: «دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل».

مرکز پژوهش‌ها افزود: این چشم‌انداز با توجه به آمارهای موجود از منظر آینده‌اندیشی در زمینه علم و فناوری چندان دست‌یافتنی به نظر نمی‌رسد، چرا که بر مبنای روش «تحلیل روند»، برون یابی داده‌‌های مربوط به گذشته - به فرض عدم تغییر در سیاست‌ها - نشان می‌دهد که آینده، ادامه راه گذشته است و اگر به عوامل شکل‌دهنده روند علمی و تاثیرات احتمالی آن بی‌توجه باشیم، از تحقق آینده نامطلوب، ناگریز خواهیم بود.

اتخاذ یک روند مشخص می‌تواند تاثیرهای بسیار زیاد و متفاوتی بر ابعاد زندگی ما داشته باشد و فرصت‌های دفاعی، اقتصادی، تجاری، بهداشتی، آموزشی و شغلی جدید پدید آورد و البته با روند کنونی فرصت‌های بسیاری را از دست می‌دهیم و تهدیدات بی‌شماری می‌آفرینیم، مگر اینکه با سیاست‌های نوین از تداوم این روند جلوگیری شود.
مرکز پژوهش‌ها در پایان این گزارش افزود: با چنین کیفیت نامطلوبی در آموزش عالی به ویژه در علوم انسانی و همچنین کمیت و حجم زیاد آن در آینده، نه تنها اهداف سند چشم‌انداز حاصل نخواهد شد، بلکه تبعات ناشی از آن نیز می‌تواند بحران‌های زیانباری برای جامعه ایجاد کند. 

کد خبر 86422

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین