۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۷

پنتاگون از خروج از افغانستان سخن می گوید و همزمان سیصد میلیون دلار خرج احداث پایگاه در این کشور می کند

ایالات متحده از عراق طبق ضرب الاجل زمانی تعیین شده عقب نشینی کرد اما داستان افغانستان با روایت عراق متفاوت است. افغانستان به قول ژنرال دیوید پترائوس نبردی نیست که بتوان آن را به افغان ها سپرد و رفت. باراک اوباما شاید بر زبان از خروج از افغانستان سخن می گوید اما در عرصه عمل خبر می رسد که پنتاگون سه پایگاه هوایی به ارزش ‌١٠٠ میلیون دلار در جنوب و شمال افغانستان احداث می‌کند. اعلام این برنامه نظامی نشان می‌دهد که پنتاگون قصد دارد برای حمایت از عملیات‌های نظامی آمریکا در آینده، احداث تاسیسات چند میلیون دلاری در افغانستان را ادامه دهد.

به رغم افزایش نارضایتی‌های عمومی در آمریکا نسبت به جنگ افغانستان و هم چنین به رغم وعده اوباما مبنی بر آغاز خروج سربازان از افغانستان از ماه ژوئن ‌٢٠١١ بسیاری از تاسیسات در حال احداث آمریکا در افغانستان نشان دهنده افق‌های زمانی گسترده‌تری از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان است. هر سه این پایگاه ها تنها برای استفاده نیروهای آمریکایی ساخته می‌شود و نه نیروهای افغان.

از سوی دیگر درخواست ‌٣/١ میلیارد دلار بودجه اضافی در سال مالی ‌٢٠١١ برای احداث تاسیسات نظامی درافغانستان به کنگره آمریکا ارایه شده است، تاسیساتی که ساخت آنها چندین سال طول می‌کشد. مجلس نمایندگان آمریکا با تخصیص این بودجه موافقت کرد و کمیته تخصیص بودجه مجلس سنا نیز آن را مورد تایید قرار داده است. برای موافقت نهایی با این درخواست سنا باید آن را تصویب کند.

علاوه بر این، پیش از این آمریکا ‌٣/٥ میلیارد دلار به ساخت تاسیسات برای ارتش افغانستان و پلیس ملی این کشور تخصیص داده قرار است این تاسیسات در طول سه تا چهار سال آینده به بهره برداری برسد.آماده شدن سه پایگاه هوایی آمریکا پس از سال ‌٢٠١١ این انتظار را به وجود می آورد که عملیات‌های نظامی آمریکا پس از این سال ادامه یابد. این در حالی است که این پایگاه‌ها تنها بخشی از برنامه گسترده‌تر توسعه تاسیسات نظامی آمریکا در افغانستان است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 86796

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =