۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۴:۰۸

حزب کروبی در برابر میرحسین موسوی می​ایستد

سعید نوایی

حضور زود هنگام و مصرانه مهدی کروبی برای نامزدی در انتخابات، طولانی شدن اعلام تصمیم سیدمحمد خاتمی برای حضور در انتخابات، اعلام نامزدی ناگهانی میرحسین موسوی و سپس اعلام انصراف غیر‌منتظره خاتمی تا حدودی بر تصمیم اصلاح‌طلبان برای حضور نامزد واحد در انتخابات تأثیر گذاشت.

اما در نهایت بر اساس آنچه در فضای سیاسی ایران به چشم می‌خورد، اصلاح‌طلبان با دو نامزد در انتخابات حضور یافته‌اند. برخی از گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب با این استدلال که خاتمی پیش‌تر اعلام کرده بود او یا میرحسین موسوی یکی نامزد انتخابات خواهند شد، می‌گویند که این دو در یک جبهه سیاسی قرار دارند و از ابتدا نیز خاتمی با علم به حضور مهدی کروبی، از نامزدی یک اصلاح‌طلب دیگر خبر داده بود. از دیدگاه این طیف از اصلاح‌طلبان، مهدی کروبی در جریان جنبش اصلاح‌طلبی قرار دارد اما اعلام نامزدی او در انتخابات چهار سال پیش، در شرایطی که عمده گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب از نامزدی مصطفی معین حمایت می‌کردند، به نوعی جدایی خط آقای کروبی از اصلاح‌طلبان پیرامون محمد خاتمی بود.

 به عقیده آنان، این مسئله زمینه اختلاف کروبی و خاتمی را در خصوص نامزدی در انتخابات سال 88 فراهم آورده است. با انصراف خاتمی از مبارزات انتخاباتی و حضور موسوی در این میدان، سیل انتقادات طرفداران کروبی از خاتمی به موسوی سرازیر شد تا در نهایت مهدی کروبی با لحنی عتاب‌آلود، طرفداران موسوی را به سکوت دعوت کند. همه ماجرا از سخنرانی مهدی کروبی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد آغاز شد. جایی که عده‌ای در ظاهر حمایت از موسوی اقدام به بر هم زدن جلسه سخنرانی وی نمودند و با واکنش تند کروبی مواجه شدند. این اقدام دستمایه‌ای شد برای روزنامه اعتماد ملی که این اتفاق را آب و تاب دهد و در صفحه اول خود آن را منعکس کند. کروبی در آن جلسه با لحنی تند اعلام کرد: با بیان اینکه «تحمل و صبرم بالاست»، خطاب به اخلالگران حامی میرحسین موسوی و دولت گفت: آقای موسوی برای همه ما عزیز است و ایشان تشخیص داده‌اند که در انتخابات حضور یابند و خود ایشان بر چند صدایی در انتخابات تأکید دارند. کروبی به حامیان میرحسین تأکید کرد: به شما و رؤسایتان که در خانه‌های تیمی و در تهران نشسته‌اند و به شما خط می‌دهند، اولتیماتوم می‌دهم که اگر بخواهند به این برنامه‌هایشان ادامه دهند، برای مردم خواهم گفت که چگونه عملکرد و برنامه‌های آنها موجب پیروزی احمدی‌نژاد شد.

 پس از این اظهارات بود که غلامحسین کرباسچی، رئیس ستاد انتخاباتی کروبی در سخنانی استفاده از رنگ سبز در نمادهای تبلیغاتی موسوی را به باد انتقاد گرفت و گفت که نوار سبز پاسخگوی مطالبات مردم نخواهد بود و توجه به این مسائل ما را از مسیر اصلی دور می‌کند. به عقیده برخی تحلیلگران سیاسی، این تعرضات اردوگاه حزب اعتماد ملی به ستاد میرحسین موسوی، نشان از این دارد که سران ستاد کروبی قصد دارند با این قبیل اظهارات، به نوعی توجه رسانه‌ای و افکار عمومی را به خود جلب کنند. ابوالفضل فاتح، مسئول کمیته تبلیغات ستاد میرحسین موسوی در این خصوص می‌گوید: «حملات لفظی به میرحسین و اردوگاه ایشان کم‌کم از یک اتفاق به عادت تبدیل شده است. حیف است به نام حمایت از شخصیتی چون کروبی، عده‌ای چنین کنند و جای دریغ دارد که شنیده شود در جلساتی برخی از اطرافیان طرح تخریب موسوی را در انداخته‌اند. انتظار می‌رود در این مقطع حساس آب به آسیاب نامحرمان نریزیم.» با این وجود، جمیله کدیور نیز که در طرفداری از کروبی در اراک سخن می‌گفت، میرحسین موسوی را طرف صحبت‌های خود قرار داد و این‌گونه اظهار نظر کرد: «حضور‌ مستمر در صحنه‌های مختلف ‌یکی از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب رئیس‌جمهور است و نمی‌توان به فردی که سال‌ها‌ از صحنه غایب بوده است، به عنوان امتیاز مثبت برای رئیس‌جمهور شدن رأی داد.»

روزنامه اعتماد ملی نیز با پوشش رسانه‌ای ماجرایی که در نجف‌آباد رخ داد و همچنین انعکاس وسیع اظهارات اعضای ستاد انتخاباتی و طرفداران کروبی علیه مواضع و سوابق موسوی و موضع‌گیری در خصوص سخنان سردار محسن رشید در خصوص ایجاد شاخه بسیجیان در ستاد میرحسین موسوی و احیای انجمن‌های اسلامی، موجب شده است تا حساسیت‌ها نسبت به آنچه که در ستاد کروبی نسبت به موسوی می‌گذرد بیشتر آشکار گردد. اما در سوی دیگر ماجرا، طرفداران موسوی هستند که در اظهارات و سخنان خود مدام بر دوری از ایحاد اختلاف تأکید دارند. احمد حکیمی‌پور در این باره به ایرنا می‌گوید: «ادامه دادن به این تشنج‌ها در انتخابات به پیروزی جریان اصولگرا می‌انجامد.» او گفت: «اطمینان دارم که طرفداران میرحسین موسوی به دنبال جریان‌سازی علیه کروبی نیستند.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۳۰
    0 0
    برو با با حوصله داری