همزمان با حضور جیمی کارتر در پیونگ یانگ،کیم جونگ ایل با پسر 21 ساله ای به چین سفر کرد

سارا معصومی : رهبر کره شمالی کیم جونگ ایل برای دومین بار در کمتر از چهار ماه راهی چین شد. درست در روزهایی که جیمی کارتر رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در جریان سفری انسان دوستانه به پیونگ یانگ سفر کرده است ، کیم جونگ ایل به همراه یکی از پسران خود راهی شهری در شمال شرقی چین می شود تا از مدرسه ای که زمانی پدرش در آن محصل بوده است دیدن کند .

همگان این سفر را به واگذاری رهبری کره شمالی به کیم جونگ اون فرزند سوم دیکتاتور کره شمالی تعبیر می کنند. سفر اخیر رهبر کره شمالی توسط سرویس های اطلاعاتی کره جنوبی تایید شده اما مقام های دولتی کره شمالی از تایید یا تکذیب آن سرباز زده اند. به گزارش رسانه های کره ای کیم جونگ ایل با قطاری ویژه به شهر جیلین سفر و از مدرسه ای که زمانی کیم ایل سونگ پدرش و بنیانگذار حکومت کره شمالی در آن تحصیل می کرده است، و برخی شرکت های دولتی بازدید کرد. یک مقام دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد ظاهرا هدف از سفر کیم جونگ ایل به چین، آماده کردن زمینه برای انتقال قدرت به کیم جونگ اون کوچک ترین فرزندش و وارث سیاسی خود است.

کیم جونگ ایل 68 ساله در ماه آگوست 2008 میلادی دچار سکته مغزی شد و از همان زمان تا کنون چه در محافل داخلی و چه در عرصه های خارجی مهم ترین مساله بحث تعیین جانشینی برای او است . کیم جونگ ایل در جریان این سفر به دنبال جلب حمایت چین از جانشینی فرزند 21 ساله ای و همچنین دریافت کمک های اقتصادی است . اوایل ماه آتی میلادی در پیونگ یانگ نشست فوق العاده مهمی برگزار می شود که پیش بینی می شود کیم جونگ ایل در آن رسما فرزند سوم خود را به عنوان جانشین اعلام کند . این سومین نشست این چنینی از زمان تاسیس حکومت کمونیستی کره شمالی در سال 1948است و به عنوان مهمترین نشست حزب از سال 1980 تاکنون به حساب می آید زمانیکه کیم جونگ ایل به عنوان جانشین پدرش انتخاب شد.

کیم جونگ ایل در حالی کره شمالی را به مقصد چین ترک کرد که جیمی کارتر تا پیونگ یانگ آمده بود تا شهروند امریکایی محکوم به هشت سال کار در اردوگاه های اجباری کره شمالی را با خود به وطن بازگرداند. پیش از این بیل کلینتون از روسای جمهور پیشین و هم حزب باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به پیونگ یانگ آمد و پس از دیدار با کیم جونگ ایل و ابراز تاسف از حضور خبرنگاران آمریکایی در خاک کره شمالی این کشور را به همراه دو خبرنگار زن ترک کرد. این بار اما رهبر کره شمالی همزمان با حضور جیمی کارتر به کشور تنها متحد خود در منطقه چین سفر کرد تا دیدار کارتر را به مرد شماره دو کره شمالی محول کرده باشد . در شرایطی که برخی همزمانی سفر کیم جونگ ایل به چین با حضور جیمی کارتر را به لجبازی رهبر این کشور کمونیست با آمریکا تعبیر می کنند در طیف مقابل هم گروهی هستند که تاکید دارند سفر دیکتاتور به چین نشان می دهد که بحث جانشینی او و حمایت خارجی از فرزند سومش بسیار مهم تر از حضور رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در وطن است .

انتصاب فرزند سوم کیم جونگ ایل به عنوان جانشین پدر می تواند در خاندان ایل سر و صدایی به راه بیندازد و بسیاری ادعا می کنند که کیم جونگ ایل پیش از تشکیل جلسه حساس هفته آتی در پیونگ یانگ با فرزندش به چین سفر کرده است تا حمایت خارجی ها را پشت سند جانشینی وی قرار دهد و در حقیقت مهر سکوتی باشد بر دهان خانواده کیم جونگ ایل. چین بزرگترین شریک اقتصادی و همراه سیاسی کره شمالی در منطقه است اما مشخص نیست که پیونگ یانگ از پکن در مواجهه با جانشین جوان رهبر کره شمالی چه انتظاری دارد؟ چین در زمره کشورهایی است که ترجیح می دهد شاهد انتقال آرام قدرت در کره شمالی باشد تا موج جدیدی از تنش در مرز میان دو کشور به راه نیفتد . چین تنها دوست و متحد کره شمالی است و با این همه این سفر ششمین سفر کیم جونگ ایل به کشور دوست و همسایه است . در جریان سفر ماه می کیم جونگ ایل به کره شمالی رهبر حزب کمونیست چین هو جین تائو با او دیدار کرد . کیم جونگ ایل به دلیل واهمه از سفر با هواپیما با قطار به چین سفر می کند و ماهواره های جاسوسی آمریکا و کره جنوبی همواره مسیر رفت و آمد او را زیر نظر دارند .

با وجود غیبت کیم جونگ ایل در زمان حضور جیمی کارتر در این کشور ، رئیس جمهور اسبق آمریکا با مقامات کره شمالی در مورد آزادی این شهروند آمریکایی و همچنین برنامه هسته‌ای این کشور بحث و تبادل نظر کرد. کیم یونگ نام در دیدار با کارتر به تمایل کشورش برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه و همچنین تعهد پیونگ یانگ برای خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره اشاره کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 87820

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =