ارتقاء سطح آب و در پیش بودن باران‏های سیل آسای دیگر در پاکستان، وخامت اوضاع بحران‏زده این کشور را دو چندان کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، در عین حال کمک‏های بشر دوستانه برای کمک به مردم این کشور همچنان ادامه دارد. کمک‎هایی که اخیرا با تهدید نیروهای طالبان در پاکستان مواجه شده است. اما تا کنون این تهدیدات منجر به خروج نیروهای امدادگر سازمان ملل نشده است.

نیروهایی که همزمان با بازدید بان‎کی مون دبیرکل سازمان ملل به پاکستان اعزام شد. با تاخیری سه‎هفته‎ای، رئیس جمهور ایران نیز قصد دارد تا بازدیدی از وضعیت سیل‎زدگان پاکستان داشته باشد. وعده این دیدار در جریان ملاقات وزیر کشور پاکستان با همتای ایرانی وی در هفته گذشته مطرح شد و امروز نیز منوچهر متکی وزیر امورخارجه از رایرنی‏ها برای انجام این سفر با اسلام آباد خبر داد.

 مصطفی محمدنجار وزیر کشور نیز در حاشیه نماز جمعه دیروز تهران، اعلام کرد که رئیس‎جمهور همزمان با ارسال کاروان‎های کمک مردمی به پاکستان، به این کشور سفر می‎کند. وی گفت که تا کنون 400 تن کالا به ارزش 2 میلیون دلار برای کمک به مردم سیل‌زده پاکستان ارسال شده و دولت نیز 10 میلیون دلار جهت امدادرسانی به آسیب‌دیدگان کشورهمسایه کمک خواهد داشت.  به گفته وی، پایگاه‌های بسیج، هلال‌احمر،‌ کمیته امداد و امور مساجد در سراسر کشور شعبه‌هایی را برای کمک‌رسانی به مردم پاکستان دائر کرده‌اند و استقبال مردم نیز برای کمک‌رسانی به این کشور بسیار خوب بوده است.

وزیر کشور در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی برای مقابله با ورود پاکستانی‌های سیل زده به کشور دارید، گفت: وظیفه ما در درجه اول ارسال کمک انسان‌دوستانه به همسایه مسلمانمان است که این کار در حال انجام است پس از آن هم تمهیداتی را باید برای جلوگیری از تبعات این فاجعه مانند شیوع یکسری از بیماری‌ها بیندیشیم.

گفتنی است سازمان ملل متحد در آغاز این فاجعه که  چهارهفته پیش با آغاز بارندگی‎های موسمی و طغیان رودخانه سند آغاز شد، درخواست 459 میلیون دلار کمک های اضطراری برای پاکستان کشور کرده بود که تاکنون فقط 40 درصد آن تهیه شده است. سیل پاکستان، این کشور را در صدر اخبار جهان طی هفته‏های گذشته قرار داده بود اما رسانه‏های داخلی، حتی رسانه ملی نیز چندان به ان نپرداخت. علاوه بر این بی‎توجهی رسانه‏ای که با انتقاد آیت‏الله ناصر مکارم شیرازی مواجه شد، ارسال کمک‏ها از ایران نیز به نسبت سایر کشورها با تاخیر همراه بوده است. این در حالی است که در وقایعی همچون زلزله هایتی در آمریکای لاتین نیروها و تجهیزات ایرانی با سرعت بیشتری ارسال شد اما کشور همسایه -پاکستان- که مرز مشترک طولانی با ایران دارد و همواره خطرات بسیاری از جمله قاچاق مواد مخدر و یا نفوذ نیروهای تروریستی از آنجا به ایران، کشورمان را تهدید می‏کند؛ دیرتر از هایتی توانست کمکهای انسان دوستانه ما را دریافت کند.

همین تاخیر بود که سبب شد آیت الله مکارم شیرازی از ائمه جمعه و مراجع تقلید بخواهد تا از موقعیت خود در این امر استفاده کنند.  به گفته وی دلیل این‌که چرا به طور جدی به جمع آوری کمک‌های مردمی برای مسلمانان سیل زده پاکستان پرداخته نشده است هنوز روشن نیست اما از رسانه‌ها و دولت انتظار می‌رود به صورت فعال تری این موضوع را دنبال کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 87835

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =