رهبر معظم انقلاب اسلامی، عصر روز دوشنبه در دیدار رئیس جمهور و هیأت دولت، حفظ جهت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری‌های اساسی دولت همچون پایبندی به ارزش‌ها، عدالت‌طلبی، ساده‌زیستی، دوری از اشرافیگری، تلاش و خدمت بی‌وقفه و استکبارستیزی را ضروری خواندند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که به مناسبت هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر صورت گرفت حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: تسهیل زندگی مردم و توجه به سند چشم انداز در جهت گیرهای دولت مورد اهتمام بیشتر قرار گیرد.

ایشان شهیدان رجایی و باهنر را مظهر کار و تلاش مومنانه و پایبندی بی اغماض به اصول و ارزشها دانستند و خاطر نشان کردند: ماندگار شدن یاد این چهره های نورانی، نشانه تشکر خداوند از بندگان مخلصی است که با همه وجود برای اسلام کار و تلاش می کنند و ارزشهای اسلامی - انقلابی را در کارهای خود متبلور می سازند.

ایشان با اشاره به فتنه طراحی شده سال 88، افزودند: این فتنه، ضربه سختی به روند کار و پیشرفت کشور وارد کرد و به دشمن روحیه داد اما ملت و دولت با اعتماد و ایمان و ایستادگی، کارها را پیش بردند و به لطف خداوند، توفیقات خوبی نصیب دولت شد که این مسئله نیز، نمودی از پایبندی به جهت گیریهای شهیدان رجایی و باهنر به شمار می رود.

حضرت آیت الله خامنه ای، احساس افتخار و سربلندی از پایبندی به شعارهای انقلاب را رمز توفیقات دولت خواندند و به رئیس جمهور و هیأت دولت خاطرنشان کردند: مردم نیز به خاطر شعارهایی مانند عدالت طلبی - پایبندی به دین و استکبار ستیزی به شما اقبال کرده اند و تلاش کنید که این جهت گیریها را با شدت و جدیت حفظ کنید.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان جهت گیری های ضروری در فعالیتهای دولت به «آسان کردن زندگی برای مردم» اشاره کردند و افزودند: این سرفصل مهم باید مورد توجه کامل قرار داشته باشد تا ابعاد مختلف زندگی مردم، از تسهیل و راحتی و امنیت برخوردار باشد.

ایشان سند چشم انداز را یکی دیگر از جهت گیری های لازم دولت دانستند و افزودند: سند چشم انداز، نقشه راه 20 ساله کشور است که با دقت و با توجه به واقعیات تنظیم شده و باید در همه شرایط مورد توجه کامل باشد.

رهبر انقلاب با اشاره به گذشت 5 سال از آغاز اجرای این سند راهبردی افزودند: باید مسیری را که در این مدت پیموده شده مورد بررسی جدی قرار دهیم و به گونه ای عمل کنیم که متناسب با دوره های مختلف زمانی، اهداف سند چشم انداز محقق شود.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر بی توجه به این سند بسیار مهم، ده سال جلو برویم طبعاً در مدت باقی مانده امکان تحقق اهداف چشم انداز، دیگر وجود نخواهد داشت بنابراین باید دولت افرادی را مأمور کند که عاقلانه با تدبیر و تدبر، به این سؤال اساسی پاسخ دهند که آیا پیشرفت در سند چشم انداز متناسب با زمان طی شده بوده است یا نه؟

حضرت آیت الله خامنه ای توجه به شعار دهه چهارم انقلاب اسلامی یعنی پیشرفت و عدالت را از دیگر جهت گیری های ضروری دولت خواندند و افزودند: در 2 سالی که از آغاز دهه چهارم می گذرد کارهای خوبی در جهت پیشرفت انجام شده است اما برای قضاوت درباره «تحقق عدالت» باید معیارها و شاخص های روشنی را تدوین کرد تا سنجش تحقق شعار عدالت در بخشهای مختلف اقتصادی - اجتماعی - آموزشی - فرهنگی و دیگر عرصه ها با توجه به شاخصها امکان پذیر شود.

رهبر انقلاب اسلامی برنامه های 5 ساله را نیز از جهت گیری های مهم کشور دانستند و با اشاره به بررسی برنامه پنج ساله پنجم در مجلس، ابراز امیدواری کردند با همکاری واقعی و انعطاف پذیر قوای مقننه و مجریه، این برنامه به خوبی و با انسجام لازم تدوین و تصویب شود.

ایشان پرهیز مجلس از تغییرات اساسی در برنامه پنج ساله ارائه شده دولت و خودداری مجلس از نگاه منطقه ای و بخشی به این برنامه را ضروری دانستند و افزودند: دولت نیز نباید برنامه ای را که تهیه کرده «غیرقابل نقد و تغییر» بداند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به نکات خوبی که رئیس جمهور در این دیدار درباره کارهای اقتصادی دولت بیان کرد، پیگیری همه اجزا و فصول طرح تحول اقتصادی را توصیه کردند و افزودند: علاوه بر هدفمند کردن یارانه ها، بخشهای دیگر این طرح درباره نظام بانکی - پول ملی و دیگر بخشها نیز به طور جدی پیگیری و اجرا شود.

رهبر انقلاب اسلامی توجه به شاخص های کلان را در مباحث اقتصادی مهم برشمردند و بر تلاش بیشتر برای تحقق نرخ رشد تولید پیش بینی شده در سند چشم انداز و نیز افزایش سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی تأکید کردند.

ایشان اهتمام ویژه و مستمر دولت را به مسئله اشتغال خواستار شدند و ارتقای بهره وری را در رشد اقتصادی کشور مهم دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی تأمل و بررسی فعالیتهای انجام شده برای اجرای سیاستهای اصل 44 را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: روح اصل 44، «ورود سرمایه گذاری و مدیریت مردم و بخش خصوصی به عرصه اقتصادی» است و دولت باید ضمن توجه کامل به فلسفه وجودی این اصل، سیاست گذاری و نظارت و هدایت را همچنان در اختیار داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ناتوانی بخش خصوصی از سرمایه گذاری بزرگ در برخی بخشها، خاطرنشان کردند: سیاستها و اقدامات دولت باید به گونه ای باشد که بخش خصوصی قادر شود زیر بار سرمایه گذاریهای بزرگ نیز برود.

ایشان اجرای صحیح و کامل اصل 44 را، کاری میان مدت و بلند مدت خواندند و افزودند: اگر این کار انجام شود، گشایشی واقعی در اقتصاد کشور حاصل خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان نکاتی را در باب مدیریت دولت بیان کردند.

ایشان در همین زمینه با اشاره به جایگاه بسیار مهم هیأت وزیران در تعیین تکالیف قانونی مردم و مسئولان افزودند: همه وزیران در تصمیم های دولت مؤثر و شریکند بنابراین باید با برخورد فعال، پخته و کارشناسی شده در مباحث شرکت کنند تا مصوبات به طور صحیح، پرورش یابد و تصحیح و تکمیل شود.

رهبر انقلاب اسلامی، کمک به هم افزایی دستگاهها را از دیگر مسائل مدیریتی هیأت وزیران دانستند و با انتقاد از اقدام بعضی دستگاهها در علنی کردن برخی اصطکاکهای طبیعی دولتی در افکار عمومی تأکید کردند: اینگونه مسائل باید در جلسات هیأت وزیران حل و فصل شود و یا به حداقل برسد.

ایشان پرهیز از کارهای موازی در عرصه های مختلف از جمله سیاست خارجی و نیز اعتماد به وزیران در چارچوب اختیارات و وظایفشان را از دیگر نکات مدیریتی هیأت دولت دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی با توصیه به هیأت وزیران برای انتقاد پذیری بیشتر خاطرنشان کردند: البته در بسیاری از مسائل حق با دولت است اما اعضای دولت باید در همه احوال انتقادپذیری و سعه صدر را در خود نهادینه کنند.

ایشان با ابراز خرسندی از توجه ویژه دولت به مسائل فرهنگی و افزایش بودجه این بخش، حساسیت درباره چگونگی جذب بودجه فرهنگی را ضروری برشمردند و افزودند: در تخصیص بودجه به کارهای فرهنگی، باید با توجه به اهداف و واقعیات، اولویتها را تعیین کرد و سپس به استحکام محتوایی و هنری کار، توجه کامل داشت چرا که کارهای ویترینی و تشریفاتی در مسائل فرهنگی نه تنها فایده ندارد بلکه ضررهای مشخصی به همراه می آورد.

ایشان تحرک دیپلماتیک دولت را انصافاً قابل تشکر دانستند اما خاطرنشان کردند: آنچه بیشتر از تحرک و رفت و آمد سیاسی باید مورد توجه قرار داشته باشد روح و جهت گیری و محتوای دیپلماسی است.

رهبر انقلاب اسلامی، وزارت امور خارجه را مسئول هدایت منسجم و برنامه ریزی شده همه مسائلی دانستند که به نوعی با سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها مربوط می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 88820

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =