واحد مرکزی خبر نوشت:

گروهی از کارشناسان ناسا دیروز وارد شیلی شدند تا با مشاوره های تخصصی به حفظ سلامت سی و سه معدنچی به دام افتاده در معدن طلا و مس سن خوزه در شمال این کشور کمک کنند. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر،معدنچیان در تونلی گرم و مرطوب در عمق هفتصد متری زیر زمین گرفتار شده اند و عملیات نجات انها یکی از پیچیده ترین ها در نوع خود محسوب می شود که ممکن است بین دو تا چهار ماه به طول بینجامد. کارشناسان ناسا برای این دعوت شده اند تا توصیه هایشان را درباره حفظ سلامت روحی و جسمی معدنچیان در فضای دور از دسترس زیر زمین ارائه کنند. چهار کارشناس ناسا روز سه شنبه با مقامات دولت شیلی از جمله لورنس گلبورن، وزیر معدن و جیم مانالیش وزیر بهداشت این کشور دیدار کردند.

بر پایه اعلام سازمان فضایی امریکا، این کارشناسان قرار است توصیه هایی را در زمینه تغذیه، تامین دارو و مسائل رفتاری برای معدنچیان ارائه کنند. پس از این دیدار، دکتر مایکل دانکن، کارشناس مطالعات حیات در فضا در مرکز فضایی جانسون در هیوستون به خبرنگاران گفت امدادگران باید خطوط و زمینه های ارتباط معدنچیان برای خانواده هایشان را به صورت صادقانه فراهم کنند. دانکن گفت فکر کنم شما هم می دانید در شرایطی که انسان با وضعیت نامعلومی سرو کار دارد این مهم است که امیدهای واهی برای فرد به وجود نیاید.

این مسئله نیز حائز اهمیت است که به همین میزان نیز با بیماران و در اینجا معدنچیان درباره وضعیت پیش امده صادق باشیم.

باید به خاطر داشت که معدنچیان برای امرار معاش خود حفاری می کنند بنابراین می دانند که حفاری دقیقا چه قدر طول خواهد کشید و انها در چه عمقی از معدن قرار دارند.

بنابراین اگاهی انها از این مسائل برایشان تعجب اور نخواهد بود و تصور می کنم باید درباره طرح های نجات مختلف در حال بررسی با انها صادق بود اما تاریخ مشخصی را به انها وعده نداد. این کارشناس ناسا افزود حفظ روحیه معدنچیان باید یکی از اولویت های نیروهای امدادی باشد.

دانکن تصریح کرد فکر می کنم، در خصوصِ این معدنچیان باید گفت که انها برای زنده ماندن در دوره ای که هیچ تماسی با سایرین نداشتند عزم و قدرت فوق العاده ای نشان دادند.

ما قصد داریم از ایجاد ناامیدی در بین معدنچیان اجتناب کنیم.

همه تلاش هایی که تاکنون برای تعامل با معدنچیان صورت گرفته است اعم از تهیه اب و غذا، فراهم کردن زمینه ارتباط با اقوام برای انها و همکاری با نهادهای مختلف برای نجاتشان، همگی در راستای حفظ روحیه و خوشحال نگه داشتن این معدنچیان بوده است. دانکن همچنین در خصوص عملیات دشوار نجات معدنچیان که احتمالا بین دو تا چهار ماه طول خواهد کشید گفت هر زمان که شما با افرادی مواجه هستید که در شرایط اضطراری در حالت انزوا در محیط های دور از دسترس قرار دارند، فرصتی برای یاد گیری وجود دارد.

بنابراین ما امیدواریم بتوانیم بخشی از دانشی را که از طریق تحقیقات و تجربیات عملی به دست اورده ایم ارائه کنیم.

با وجود این باور داریم که ما از این شرایط چیزهایی را نیز خواهیم اموخت. دولت شیلی، یک هفته پس از انکه معدنچیان زنده در زیر زمین پیدا شدند، از کارشناسان ناسا برای نجات انان درخواست کمک کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 89066

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =