مدیرکل برنامه ریزی انرژی وزارت نفت با اشاره به تدوین معیارهای مصرف انرژی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: در حال حاضر این معیارهای مصرف با مشارکت خارجی در پالایشگاه‌های نفت و گاز، خطوط لوله نفت و گاز و مجتمع‌های پتروشیمی در حال انجام است.

محمدرضا خطاطی با اشاره به تدوین معیار انرژی در صنایع وابسته به نفت، گفت: کل پروژه تدوین معیارهای مصرف انرژی برای پالایشگاه‌های نفت و گاز، خطوط لوله نفت و گاز و مجتمع‌های پتروشیمی با همکاری طرف خارجی در حال انجام است.

مدیرکل برنامه ریزی انرژی وزارت نفت، افزود: در این خصوص معیارهای برخی از واحدهای پتروشیمی همچون اوره و آمونیاک تدوین شده و تدوین استانداردها برای پالایشگاه‌ها و خطوط لوله در حال انجام است.

این مقام مسئول با تاکید براینکه صنایع نفت یکی از پرمصرف‌ترین بخش‌های انرژی محسوب می‌شوند، بیان کرد: یعنی بدون در نظر گرفتن میزان انرژی به ازای واحد تولید، مقایسه کل مصرف صنایع نشان می‌دهد صنایع وابسته به نفت (پالایشگاه‌های نفت و گاز) و واحدهای پتروشیمی در کنار نیروگاه‌ها و کارخانه‌های فولاد بیشترین مصارف را دارند.

خطاطی با اشاره به ضرورت برگزاری گردهمایی های تخصصی برای مرتفع سازی مشکلات پیش روی بهینه سازی مصرف انرزی در واحدهای مختلف صنعتی، اظهار داشت: به این ترتیب چرخش پول با هدف فرهنگ‌سازی به اقتصاد حوزه فناوری وارد می‌شود و در مجموع فرهنگ‌سازی از اطلاع‌رسانی برای کاهش مصرف به فرهنگ سازی در جهت نفوذ فن آوری و شناساندن آن به مردم پیش خواهد رفت که ارتقای فناوری در حوزه داخل کشور، موجب رونق اقتصادی کشور و افزایش GDP را به همراه دارد.

به گفته وی به این ترتیب شاید هدفمندسازی یارانه‌ها در سال اول تورم را افزایش داده و رشد اقتصادی را کاهش دهد ولی در سال‌های بعد افزایش قیمت‌ها، محرکی خواهد بود برای ورود و استفاده از فناوری‌های جدید، در نتیجه تولید فناوری‌های جدید افزایش یافته، اشتغال بیشتر را به همراه دارد، GDP کشور افزایش می دهد و در نتیجه موجب کاهش تورم در صورت اجرای درست اهداف می گردد.

مدیرکل برنامه ریزی انرژی وزارت نفت با اشاره به برگزاری همایش‌های بهینه ‌سازی با تاکید بر اثر بخشی‌ آن‌ها در فرهنگ‌سازی و ضرورت توجه به هر دو بعد ایجاد و انگیزه و ارائه روش‌های کاهش مصرف افزود: دراین راستا اگر پس از برگزاری همایش، به صدور بیانیه اکتفا نکنند و متخصصان حوزه‌های مختلف انرژی را شناسایی کنند، می‌توان با ایجاد یک کارگروه از آن‌ها خواست تا با تجارب خود، به سیاست‌گذاری اقدام کرده و در ارائه راهکارها جهت تدوین برنامه‌های طولانی مدت از آن‌ها کمک گرفت.

گفتنی است سومین همایش بین المللی CNG ایران با حضور 9 کشور مطرح حوزه CNG جهان و با حضور 2 انجمن جهانی و آسیایی خودروهای گاز سوز  طی 27 الی29 شهریور ماه در محل هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 89697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید محمد قرشی IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۵
    0 0
    بسیار عالی است