در نگاه مدیریت استراتژی می توان از تهدید به عنوان یک فرصت استفاده کرد اما با توجه به شرایط فعلی فرصت تفکر استراتژیک نداریم.

مهنازشوقی: شورای امنیت سازمان ملل در ماه های گذشته قطعنامه جدیدی علیه فعالیت‌های اقتصادی ایران تصویب کرده است.  این قطعنامه بر فعالیت شرکت‌های اقتصادی و سه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انگشت گذاشته و بر مراقبت از فعالیت و مراودات با بانک‌های ایرانی نیز تاکید کرده تا به نوعی روابط تجاری و اقتصادی ایران را محدود کند.

اما هرچند بسیاری ازکارشناسان و تحلیل گران اقتصادی بر این باورند که این قطعنامه قطعا آثار منفی بر اقتصاد ایران خواهد داشت هرچند که درباره میزان آن اتفاق نظر وجود ندارد.اما مقامات ایرانی موضع محکمی در برابر این تحریم‌ها گرفته‌اند و عنوان می‌کنند که این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران بی‌اثر است. رییس‌جمهوری ایران گفته که این قطعنامه‌ها پشیزی نمی‌ارزد و وزیر امور اقتصادی و دارایی هم اعلام کرده این تحریم‌ها بیشتر از آنکه اقتصادی باشند، سیاسی هستند و حتی تاثیر روانی خود را هم از دست داده‌اند. مدیر‌عامل کشتیرانی ایران هم اظهار کرده است که تحریم‌های جدید وضع شده نمی‌تواند مانع توسعه فعالیت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی باشد و فعالیت این شرکت همچون سابق ادامه دارد و گسترش خواهد یافت. از سوی دیگر،ایرج ندیمی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صنایع و معادن که این روزها  پست های زیادی را در وزارت صنایع و معادن دارد،در آخرین اظهار نظر خود ادعا کرده است که  تحریم از ابتدا هیچ اثری بر اقتصاد ندارد و کوچکترین تاثیر آن در مدیریت است که باعث تعدیل شرایط می شود وهر نوع تحریم قابل مدیریت است حتی اگر تبدیل به جنگ اقتصادی نیز شود  و بیشترین توان را باید در صنعت جستجو کنیم چرا که از لحاظ توان و دانش فنی و بازار قابلیت های مناسبی داریم.اما در این میان دبیر کل کنفدراسیون صنعت  نظر دیگری دارد ومعتقد است اینکه گفته می شود تحریم ها هیچ اثری بر صنعت ندارد  درست نیست باید مسولان کشور واقع بینانه به این مشکل نگاه کنند چرا که با دیدن واقعیت ها است که می توان برنامه ریزی درست وجامعی برای مقابله با تحریم ها اتخاذ کرد.

 حسین ساسانی در ادامه  در گفت و گو با خبرآلاین با بیان اینکه فرصت بود تحریم بر روی کاغذ ممکن است  می گوید:در نگاه مدیریت استراتژی می توان از تهدید به عنوان یک فرصت استفاده کرد اما واقعیت این است با توجه به شرایط فعلی هیچ یک از تولید کنندگان چه در بخش دولتی و چه خصوصی فرصت این را ندارند که استراتژیک فکر کنند.

وی در ادامه می افزاید : زمانی می توانیم تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم که شرایط محیطی به ما اجازه تفکر را بدهداما متاسفانه در حال حاضر شرایطی که صنعت در آن قراردارد یک شرایط عادی نیست بنابراین روی کاغذ این حرف منطقی است اما در عمل نه.

ساسانی در ادامه با اشاره به اینکه قبل از هر کاری باید مشکلات را لمس کرد و آنها را پذیرفت ،می گوید:اگر محدوده مشکلات را بپذیریم آن وقت می توانیم با اتخاذ برنامه ریزی های مناسب و درست این تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم اما متاسفانه وقتی مسوولان کشور هنوز مشکلات  و آسیب هایی که تحریم بر پیکره صنعت وارد می کند را نمی پذیرند و در سخنرانی ها از تبدیل تحریم به فرصت فقط صحبت می کنند قطعا این تحریم ها آسیب های جدی را هم در بلند مدت و هم کوتاه مدت بر صنعت کشور وارد خواهد کرد.

 وی در ادامه تاکید می کند :اگر این واقعیت را پذیریم که تحریم بر صنعت آسیب می زند آن وقت می توانیم با کار کارشناسانه نه تنها بر تحریم های موجود غلبه کنیم بلکه آن را به فرصت تبدیل کنیم و همچنین نگاه استراتژیکی به آن داشته باشیم .

هزینه های پنهان و آشکار

ساسانی  براین باور است که هزینه هایی که آثار تحریم بر صنعت وارد می کند دو نوع است یکی هزینه های پنهان که کسی به آن توجهی نمی کند و در بلند مدت تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد واحد های صنعتی می گذارد و دیگری هزینه های آشکاراست.

دبیر کل کنفدراسیون صنعت یکی ازهزینه های پنهانی که بر اثرتحریم برپیکره صنعت آسیب می رساندراتغییربازارها عنوان می کند و می گوید: چه تولیدکنندگان،چه صادرکنندگان وچه  واردکنندگان بر اثر تحریم بازار های قبلی خود را از دست می دهند و مجبور هستند که بازار های جدید را برای  ادامه فعالیت خود پیدا کنند که این تغییر هزینه هایی را برای آنها تحمیل می کند که نه تنها به چشم نمی آید بلکه  کمتر کسی در باره آن این روزهای صحبت می کند و متاسفانه این امر هم باعث خواهد شد هم صنعتگر وقت زیادی را صرف یافتن بازار جدید کند وهم هزینه اضافی پرداخت کند .

وی در ادامه تصریح می کند: متاسفانه وقتی صنعت گر هزینه بیشتری برای بدست آوردن  بازار جدید  صرف می کند و با توجه به اینکه منابع مالی صنعت گران محدود است و این منابع نیز صرف هزینه هایی که نباید شود ،می شود این امر  نه تنها قدرت خرید صنعتگر راکاهش می دهد  بلکه قیمت تمام شده کالا های تولیدی نیز افزایش می یابد.

دبیر کل کنفدراسیون صنعت از دیگر هزینه های پنهان در اثر تحریم را کاهش ریسک سرمایه گذاری می داند و می افزاید:با وجود تمامی این هزینه ها مهمترین هزینه ای که بر صنعتگر وارد می شود هزینه روانی است چرا که فکر اغلب صنعت گر به این امر معطوف می شود که چگونه باید بر این تحریم ها با توجه به شرایط موجود غلبه کنند و این فشار روانی باعث خواهد شد که صنعتگر از اهداف اصلی خود بازماند و این آسیب بسیار جدی است که خود رادر بلند مدت نشان خواهد داد که متاسفانه به این موضوع از سوی مسوولان و دست اندرکاران بخش صنعت کشور کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

ساسانی در خصوص هزینه های آشکار نیز می گوید: اولین جایی که یک واحد تولیدی و صنعتی به آن برای شروع کار  مراجعه می کندبانک است   که متاسفانه با اعمال تحریم ها نه تنها بانک های داخلی نمی توانند اعتبارات اسنادی باز کنند بلکه بانک های جهانی  نیزحاضر به همکاری با ما نیستند.

وی در ادامه تاکید می کند : اگرواحد صنعتی ویا تولیدی برای تهیه مواد اولیه بتواند اعتبار اسنادی نیز باز کند فروشندگان خارجی حاضر به فروش کالاهای خود نیستند.

ساسانی از دلایلی که بانک های جهانی حاضر نیستند با بانک ها و صنعتگران کشور مان همکاری کنند را پرداخت غرامت های سنگینی است که از سوی کشورشان برآنها تحمیل شده است را عنوان می کند و می گوید:برای مثال اگر یک شرکت

آمریکایی بخواهد با شرکت های ایرانی ارتباط برقرار کند برای کسی که تحریم ها را رعایت نکرده محکوم به پرداخت  یک میلیون دلار جریمه وتحمل  25 سال زندان می شود .

وی هزینه بالای حمل و نقل را از دیگر معضلات و مشکلات صنعت گران در دوران تحریم عنوان می کند و می گوید: صنعتگران نمی توانند از طریق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کا لاهای خود را مثل گذشته حمل کنند و اگر حتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نام خود را هم تغییر دهد باز هم این کار امکان پذیر نیست  و اگر صنعتگری  از طریق یک کشتیرانی و هواپیمایی دیگر  به غیر از ایران محموله ای را حمل کند بین 10 تا 30 درصد  برهزینه های او افزوده خواهد شد.

تحریم از نوع داخلی

وی با ابراز گلایه از برخی قوانین و مقررات گمرکی و برخی شرایطی که وزارت بازرگانی برای باز کردن LC اعمال می کند، می گوید: متاسفانه دولت با اعمال برخی از قوانین و مقررات باعث شده که صنعتگران در داخل نیز با نوعی تحریم مواجه شوند برای مثال گمرک جمهوری اسلامی ایران برای حمل محموله از طریق کشتیرانی و هواپیمایی غیر ایرانی 10 درصد عوارض گمرکی دریافت می کند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که چه راه حل هایی را باید در پیش گرفت که هم صنعتگر کمترین آسیب را ببند و هم بتوانیم این تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم؟ می افزاید:ابتدا باید مسوو لان و دست اندرکاران صنعت بپذیرند که صنعت دچار مشکل است بعد از آن با راه های دیپلماتیک و سیاسی  بر فعالیت های خود ادامه دهیم .

وی در ادامه تصریح می کند: در جلسه ای که هفته پیش صنعتگران با کنفدراسیون داشتند پیشنهاد شد واحد های صنعتی مواد اولیه خود را به میزان زیادی تامین وانبار کنند هرچند این کار هم هزینه انبار داری را بر صنعتگر تحمیل می کتد و هم به نوعی خواب سرمایه است . اما باید توجه داشت این راهکار هرچند مناسب ترین پیشنهاد در این شرایط است اما فقط 3 الی 4 ماه جوابگو خواهد بود .

ساسانی در پاسخ به این سوال که آیا این باعث افزایش قیمت تمام شده کالا ی تولید ی خواهد شد؟ می افزاید:قطعا این کار نه تنها باعث افزایش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی خواهد شد بلکه قدرت رقابت را هم کاهش خواهد داد اما با توجه به شرایط موجود این بهترین راهکار است.

دبیر کل کنفدراسیون صنعت در ادامه از دیگر راهکارهای پیشنهادی را خرید مواد اولیه و کالا از طریق واسطه عنوان می کند و می گوید:با توجه به اینکه این روزها رابط کش.رمان با ترکیه بهتر شده می توانیم برخی از مواد اولیه وکالا های خودرا از طریق این کشور با واسطه تامین کنیم هرچند این امر نیز هزینه های سرسام آوری را برای صنعتگر به همران دارد.

 اوضاع نابسامان صنعت

ساسانی در ادامه با اشاره به  اینکه متأسفانه در صنعت کشور شاهد یک استراتژی بلند مدت نیستیم، به خبر می‌گوید: با توجه به اینکه وضعیت صنایع دولتی و نیمه دولتی وخیم است واحد‌های صنعتی بخش خصوصی که علی‌رغم کوچکی ازوضعیت بدتری برخوردار هستند و متأسفانه ارائه تسهیلات و یا استمهال بدهی برخی از صنایع فقط اقداماتی است که پشتوانه خوبی ندارد وشاید فقط مانند مسکنی در کوتاه مدت برای بهبود صنایع عمل کند.

وی در ادامه می‌افزاید: سیستم نظارت اگر بتواند برای بخش صنعت کشور برنامه‌ای بلند مدت تدوین کند قطعاً واحد‌های صنعتی نگاه امیدوارانه‌تری به آینده خواهند داشت اما وقتی صنعتگر کشور تصویر درستی از آینده صنعت کشور ندارد هیچ تصمیمی هم برای سرمایه‌گذاری واحد‌های صنعتی خودنخواهد کرد و قطعاً این باعث کاهش بهره‌وری و کیفیت محصولات تولیدی خواهد شد و در آینده شاهد واردات کالا‌های بی‌کیفیت به کشور خواهیم بود.

دبیر کل کنفدراسیون صنعت تاکید می کند : باید قبل از تدوین استراتژی ابتدا زیر ساخت ها را آماده کنیم چراکه عدم وجود زیر ساخت های مناسب طی این چند سال صنعت کشوررا دچار بحران های متعددی کردهاست وباید توجه داشت در شرایط بحران نیز نمی توان برنامه ریزی صحیح و درستی برای صنعت داشته باشیم و مجبور هستیم هر روز یک بحران را از سر راه خود برداریم.

وی در ادامه تصریح می کند:باید به این نکته توجه داشت استراتژی و چشم اندازهایی که برای توسعه صنعتی نوشته می شود باید با هم فکری طراحان و تولید کنندگان باشد .چرا که نوشتن استراتژی در پشت در های بسته سال ها است که در دنیا منسوخ شده است .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 89758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حميد IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۸
    0 0
    انثال آقاي ساساني واقعيت هاي امروز ايران را به خوبي ميبينند.ايكاش همگي باچشماني باز به ديدار واقعيتها برويم