ساوث آیلند، شهر کریس چرچ ساعت 4:36 دقیقه بامداد شنبه. همه در خواب ناز بسر می برند که زلزله ای به قدرت 7.1 ریشتر از 40 کیلومتری غرب وارد شهر شده و 20 ثانیه همه جا را می لرزاند.

تا مردم بیایند از خانه های خود خارج شده و به جای امنی پناه ببرند، زمین در جای جای شهر شکاف برداشته است و مطابق آمار بیش از 1.6 میلیارد دلار خسارت بر جای می گذارد.

ساعت 4:36 بامداد است که مردم جهان از طریق توئیتر از ماجرا با خبر می شوند. مردم سراسیمه به خیابانها ریخته و منتظر پس لرزه ای می شوند که ساعت 4:56 دقیقه بامداد به قدرت 5.3 ریشتر دوباره همه جا را می لرزاند. اینبار عمق 8 کیلومتری زمین و از 30 کیلومتری غرب وارد کریس چرچ می شود.

نیروهای امداد بلافاصله به کمک 386 هزار سکنه شهر می شتابند و آنقدر کارها دقیق و منظم است که در همان ساعات اولیه آرامش به مردم باز می گردد. دوستداران ثبت وقایع موبایل و دوربین به دست همینطور که هوا کم کم روشن می شود شروع به فیلمبرداری از شکافها و ساختمانهای تخریب شده می کنند.

بیش از 75 درصد مردم اروپایی و ما بقی از قومیتهای آسیایی و ... هستند که همگی به دین پناه برده و دعا می خوانند. مردم شهر معروف به مردم آرام و مهربان با قومیتها هستند که مذهب بعنوان عامل مشترک در پناه بردن به خدا در چنین لحظات سختی کمک زیادی به آنها می کند.

ساعت 5:06 بامداد و 5:26 بامداد پس لرزه 4.8 و 5.9 ریشتری می آید. لامورنا کوپر از مدیران بحران منطقه تیمارو می گوید همه چیز تحت کنترل بوده و تیمی برای چک کردن آسیبهای احتمالی به سد شهر فرستاده شده است.

تا 6:04 دقیقه بامداد 4 پس لرزه دیگر شهر را می لرزاند. 6:11 صبح کم کم هوا روشن شده و شیان مورای از ساختمان تخریب شده مرکزی شهر مردم را به آرامش دعوت می کند و قول می دهد تا به امداد رسانی سرعت بیشتری ببخشند.

ساعت 6:50 دقیقه گزارش می شود که اغلب جاده های شهر و حومه شکاف برداشته و رانندگان نمی توانند جهت رانندگی از آنها استفاده نمایند. پلیس اولین گزارش غارت برخی فروشگاه ها را ساعت 7:46 دقیقه صبح دریافت کرده و بطرف مراکز عمومی تعدادی نیرو گسیل کرده تا مانع از غارت بیشتر اموال عمومی شود. 7:52 و 7:56 پس لرزه 5.2 ریشتری مجددا مردم را می ترساند.

8 صبح اعلام می شود فرودگاه شهر تا ساعت 10 صبح بسته خواهد بود و نمی توان از آن استفاده نمود. ظاهرا مردمی که قصد فرار از طریق هوا را داشتند بطرف فرودگاه رفته که با دربهای بسته روبرو می شوند. ساعت 8:25 صبح تلاش برای بازیابی سیستم برق به نتیجه نمی رسد و اغلب مراکز دولتی با باطری کار می کنند. همچنین سازمان دفاع شهری اعلام می کند 5 درصد از ساختمانهای شهر تخریب شده اما گزارشی مبنی بر زیر آوار ماندن فردی دریافت نشده است. ساعت 9:30 صبح ماشینها پشت ایستگاههای پمپ بنزین صف کشیده اند و پرداخت الکترونیکی دچار مشکل شده است و مردم برای پرداخت پول بنزین هم دچار مشکل شده اند. ساعت 9:35 صبح خطر کم آبی گوشزد می شود و به مردم توصیه می شود تا آب ذخیره نمایند. همه بسوی مرکز شهر رفته و ترافیک شدیدی ایجاد می شود. همچنین بیمارستانها در خواست پشتیبانی ویژه از دولت می کنند. ساعت 10 صبح موقعیت اضطراری محلی اعلام می شود. ساعت 10:11 صبح صاحبان فروشگاه ها در تاریکی اجناس ضروری مردم را توزیع می کنند. ساعت 10:35 صبح مقامات فرودگاهی اعلام می کنند فرودگاه تا ساعت 1 بعدازظهر بسته خواهد بود.

10:53 آمبولانسها در سراسر شهر حرکت کرده تا به آسیب دیدگان احتمالی کمک نمایند. ساعت 11:9 اعلام می شود منطقه تاریخی لیتلتون دجار آسیب شده است. کلیسای ترینیتی که در سالهای 1880 ساخته شده شکاف بزرگی برداشته است. بازار سبزی و میوه صبحگاهی بسته است و محصولی برای شهر ارسال نشده است. برق به شهر باز می گردد و زندگی دوباره جریان می گیرد. ساعت 12 ظهر جان کیس نخست وزیر اعلام می کند به منطقه خواهد آمد و از نزدیک شاهد امدادرسانی می شود.

پلیس ساعت 12:23 ظهر اعلام می کند که سیتی سنتر را تا اطلاع ثانوی می بندد. ساعت 12:30 اعلام می شود هوا بهم خواهد پیچید و هوا شباهنگام دو درجه خنک تر خواهد شد. ساعت 1:30 بعد ازظهر فرودگاه مجددا بازگشایی می شود و اوضاع رو به آرامی می رود. ساعت 1:32 کارشناسان زلزله در مورد وقوع پس لرزه بزرگ در منطقه کانتنبوری هشدار می دهند.

مردم بعدازظهر را کمی آرامتر طی می کنند و تا شباهنگام در خیابانها می مانند. مردمی که خانه هایشان آسیب زیاد دیده در چادر اسکان داده می شوند تا شب را با آذوقه و در جای امن به صبح برسانند. ماموران قول داده اند تا ساعت 7 صبح یکشنبه آب و برق و تلفن در تمامی نقاط به حالت عادی بازگردد. 80 پلیس نیز از پایتخت به کریس چرچ فرستاده شده تا به همکاران خود کمک نمایند. برخی مناطق با تخریب بیشتر، ایزوله شده و نیروهای دولتی مراقب اوضاع هستند.

وجود ماموران امداد و اطلاع رسانی صحیح و همکاری مردم دست بدست هم داده تا مدیریت بحران بتواند به راحتی از پس مشکلات بر آید. تنها هزار نفر شهر را ترک کرده اند و مابقی در شهر مانده اند. بر اساس جدیدترین آماردر انتهای شب به وقت محلی گزارش شده که تنها 10 نفر سالم از زیر آوار بیرون کشیده شده اند و این بدان معنی است که کسی نمرده و خسارات جانی نیز کم بوده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 89822

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =