۰ نفر
۱۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۶

بلر به اندازه صدام حسین بد نیست. بلر از هیتلر بهتر است. از استالین انسان تر است.

رابرت فیسک:
آیا این مرد اصلا چیزی در این سالها آموخته است؟ او در مصاحبه با بی بی سی پشت سر هم این واژگان را تکرار کرد: من قطعا.. من بی شک ...من به صراحت...بگذارید بدون تعارف و صریح بگویم...تصویر اطلاعاتی در اختیار ما کاملا روشن و شفاف بود ...توجیه های قانونی مبرهن بودند .. چرا که من قویا اعتقاد دارم که ...

شما ممکن است فکر کنید که ما در جنگ عراق برنده شده ایم،که ما نبرد افغانستان را به نام خود سند زده ایم،که ما قرار است نبرد بعدی در ایران را هم پیروزمندانه و با موفقیت به پایان برسانیم. چرا که نه اگر لرد تونی بلر اینگونه امر کنند؟

همین جا به ارجاعاتم به سخنان تونی بلر پایان می دهم. البته او در باب شکست بریتانیا در سال 1915 در بین النهرین هم ابراز ناراحتی می کند. اکنون باید تونی بلر را لرد بلر از اصفهان بخوانیم. بلر با پیروزی بر صدام حسین به فکر پیروزی بر محمود احمدی نژاد هم افتاده ست . او در گفتگو با آندرو مار در باب پرونده هسته ای ایران می گوید: من به صراحت و با صدای بلند به گونه ای که ایرانی ها بشنوند تاکید می کنم که از منظر ما دستیابی آنها به تسلیحات هسته ای غیرقابل قبول است .

اکنون پرسش اینجاست که آیا نماینده ما در خاورمیانه ما را برای جنگ با پارسی ها مهیا کرده است؟به گمان من ایرانی ها مدت ها پیش این پیام را دریافت کرده اند.حقیقت این است که اگر دولتمردان عزم خود را برای رهایی از تهدید های تونی بلر جزم کنند تنها راه پیش روی آنها دستیابی به بمب است . اما تونی بلر باید به جای مخاطب قرار دادن ایران این جمله را می گفت که نگفت: "ما به صراحت به کره شمالی اعلام می کنیم که نمی توانیم دستیابی این کشور به تسلیحات هسته ای را ببینیم. "بلر این جمله را بر زبان نراند و همه ما دلیل آن را می دانیم.

برخی مواقع بلر بسیار به وزیر امور خارجه اسرائیل شبیه می شود. آویگدور لیبرمن و بنیامین نتانیاهو گمان می کنند که رئیس جمهوری ایران از هیتلر هم خطرناک تر است! لرد بلر هم همانگونه که ما می دانیم شخصیتی دلجویی کننده ندارد . از آنجا که قرار است او میانجی صلح ما میان اسرائیل و فلسطین باشد ، اما نام این دو سرزمین کاملا به فراموشی سپرده می شود . البته تونی بلر ادعا می کند که در جریان تصمیم گیری های دو نفره اش با جورج بوش با رهبر وقت رژیم اسرائیل هم صحبت کرده است .مصاحبه کننده فراموش می کند از نخست وزیر وقت بریتانیا سوال کند که شما و بوش با اسرائیلی ها چه گفتید که ما امروز گرفتار این مصیبت در خاورمیانه هستیم؟

همه چیز بسیار بچه گانه به نظر می رسد. بله مردم با جنگ مخالف هستند. مردم همواره به دنبال یافتن توطئه و دسیسه هستند . اما این تحقیق و تفحص نبود که خونین بود بلکه حمام خون در عراقی به راه افتاده بود که تونی بلر باید مسئولیت آن را بپذیرد . او اما این کار را نمی کند و البته نمی تواند. در این شرایط است که عراق تبدیل به قصابخانه می شود و البته تمام تقصیرها بر گردن القاعده می افتد . همان عوامل خارجی عراق را ناامن و بی ثبات می کنند که افغانستان را . حقیقت اما با این جمله تفاوت دارد . مردانی که انگلیسی ها و آمریکایی ها را در عراق سلاخی می کنند عراقی هستند . اینها همان مردان و زنانی هستند که بوش و بلر می خواستند آنها را آزاد کنند. بلر در میانه سخنانش می گوید : " مردم در حاشیه شهرها ماشین های حامل بمب های دست ساز را به سمت جمعیت هدایت می کنند. "بلر با آنچنان بی تفاوتی این جمله را می گوید که انگار از سنتی فولکریک سخن می گوید . سنتی که اندک ارتباطی به یورش ما به عراق در سال 2003 میلادی ندارد . لرد بلر در ادامه می گوید : چگونه می توانید نسبت به آنها که جان خود را از دست دادند ،بی تفاوت باشید؟

آنچه ما نیاز به شنیدن آن داشتیم ابراز تاسف از کشته شدن بی گناهان است . این جمله می تواند به اعتراف به گناه نزدیک تر باشد . بلر در لحظاتی از این سخنرانی می گوید : ما مسبب این امر نبودیم. من در این ماجرا گناهی نداشتم. مصاحبه کننده به رقم 100 هزار کشته در عراق اکتفا می کند و به نیم میلیون رقمی که آمار رسمی تایید می کند اندک اشاره ای نمی کند . البته بلر هم می تواند آمار عراقی های کشته شده در زمان صدام حسین را به رخ بکشد. باز همان داستان تکراری . بلر به اندازه صدام حسین بد نیست. بلر از هیتلر بهتر است. از استالین انسان تر است.

 از چنگیز خان مهربان تر است. همه فجایعی که در عراق رخ داد هم اندک ارتباطی به تونی بلر ندارد . بلر در این خصوص می گوید:" باید شجاعت عملی کردن آنچه را که گمان می کنید درست است داشته باشید . "مشکل اینجاست که همیشه آنچه ما فکر می کنیم درست نیست .
ایندیپندنت سوم سپتامبر/ ترجمه : سارا معصومی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 89881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =