به گفته احمد صادقی،معاون وزیر مسکن و شهرسازی؛ وام 4 تا12 میلیون تومانی ودیعه مسکن به متقاضیانی که می‌خواهند در بافت فرسوده اقدام به ساخت، انبوه‌سازی و تجمیع کنند پرداخت می‌شود.

سمیه فتحی: شعار نوسازی بافت فرسوده سال هاست برسرزبان مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی افتاده است. هر سال مسئولان امر وعده می‌دهند تا از حجم بالای بافت فرسوده کشور به‌ویژه درکلان شهر تهران بکاهند اما آمارها از واقعیت دیگری حکایت دارد. در دولت نهم بود که اعلام شد بالغ بر 43 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور شناسایی شده است و دولت عزم کرده تا با اختصاص تسهیلات مناسب مردم را در جهت نوسازی خانه هایشان در بافت فرسوده یاری کنند. با گذشت چهار سال از این وعده مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی، گرچه انتظار می‌رفت با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای مواجه شویم نه تنها معضل کمبود مسکن در کلان شهری مانند تهران از این طریق جبران نشد بلکه گفته شد؛ میزان بافت فرسوده شناسایی شده به 65 هزار هکتار در کشور رسیده است.

در این راستا مسئولان امر هم اعلام کردند: «احیای 65 هزار هکتار بافت فرسوده به تنهایی توسط دولت امکان‌پذیر نیست. چراکه با وجود 65 هزار اینکه دولت نباید وارد بازسازی بافت‌های فرسوده شهری شود بلکه باید مردم محور این بازسازی قرار گیرند.». با این حال در تهران به گفته مسئولان وزارت مسکن وشهرسازی تاکنون بیش از 3 هزار هکتار بافت فرسوده شناسایی شده است که بیشترین بافت فرسوده در کشور متعلق به این کلان شهر است. پیش‌بینی‌ها بر این است اگر زلزله‌ای در‌تهران رخ دهد، تعدادی بسیاری از جمعیت میلیونی پایتخت در خطر جدی مرگ قرار خواهند گرفت. پیشگیری از این فاجعه انسانی و نوسازی بافت‌های فرسوده اگر چه بسیار حائز اهمیت است؛ اما سالهاست متولیان امر به جای اقدام عملی و تحول در احیای این بافت‌ها، حرف از اختصاص میلیون‌ها دلار فاینانس و فروش میلیاردها ریال اوراق مشارکت می‌زنند.

در بسیاری موارد هم به خاطر اختلاف میان دستگاه‌ها، برخی از این اعتبارات در بافت فرسوده هزینه نشد، فقط در حد وعده باقی ماند. این شعارها و وعده‌ها همزمان با وقوع زلزله در گوشه‌ای از کشور، به اوج می‌رسد و کم‌کم به فراموشی سپرده می‌شود. به گفته برخی از ساکنان بافت فرسوده دولت در اعطای تسهیلات حمایتی از آنها نکرده است و اغلب آنها در این خانه‌های نامقاوم زندگی می‌کنند. هرچند مسئولان وزارت مسکن وشهرسازی هرزمان سراغی از آنها گرفته می‌شود بازهم در وعده‌های گذشته را تکرار می‌کنند. با این حال به تازگی معاون وزیر مسکن و شهرسازی و پس از زلزله هفته‌گذشته در جنوب دامغان در نزدیکی تهران، در گفت وگو با فارس از افزایش پرداخت وام ودیعه مسکن از مهر ماه، در جهت نوسازی بافت فرسوده خبر داده است.

به گفته احمد صادقی،معاون وزیر مسکن و شهرسازی؛ وام 4 تا12 میلیون تومانی ودیعه مسکن به متقاضیانی که می‌خواهند در بافت فرسوده اقدام به ساخت، انبوه‌سازی و تجمیع کنند پرداخت می‌شود. براین اساس افرادی که واحد مسکونی آنها در بافت فرسوده قرار دارد و می‌خواهند واحد مسکونی جدیدی احداث کنند می‌توانند با دریافت این وام و اجاره یک واحد مسکونی با خیال آسوده اقدام به ساخت واحد مسکونی خود کنند.

همچنین وی می‌گوید: «حداقل وام ودیعه مسکن به متقاضیان ساخت مسکن در بافت فرسوده 4 میلیون تومان و حداکثر آن برای شهرهای بزرگ مثل تهران 12 میلیون تومان است. پرداخت وام ودیعه مسکن که سودی به آن تعلق نمی‌گیرد از مهر ماه توسط بانک مسکن آغاز می‌شود.»

صادقی با تأکید براینکه برای تعیین حداقل و حداکثر این وام (4 میلیون تومان تا 12 میلیون تومان) از معاونت ساختمان و مسکن وزارت مسکن و شهرسازی استعلام گرفته شده و این مبلغ‌ها نهایی شده است تصریح کرده‌است: «پرداخت وام ودیعه از مهر ماه به این دلیل بود که در این ماه فصل جابه‌جایی‌ها به اتمام رسیده است، بنابراین شروع پرداخت آن تأثیر منفی بر روی اجاره بها نخواهد گذاشت.»

گفتنی است؛ وزیر مسکن و شهرسازی نیز اعلام رسمی این مصوبه را در مهر ماه در طی بازدید از پروژه‌های بافت فرسوده تهران اعلام کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 90118

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
    0 0
    با سلام به بنده هم شهرداري منطقه 15 قبل از تشكيل پرونده گفتند به همه تعلق ميگيرد البته در بافت فرسوده و مبلغ ان هم 15 الي 20 ميليون تومان است(بروشور و كاتالوگ هم موجود است) اما پس از تشكيل پرونده و بازديد وصدور دستور نقشه بعلاوه پرداخت هزينه گفتند فقط به قطعات تجمعي تعلق ميگيرد .خلاصه باطناب شهرداري و وزارت مسكن نمي شود تو چاه رفت با تشكر