اینکه آیا این توان در وزیر کنونی ارتباطات وجود دارد تا کشتی طوفان زده عرصه ICT و IT کشور را به سر مقصد برساند بهانه‌یی شد تا سرانجام خبرآنلاین با رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به گفت وگو بنشیند.

سمیه فتحی: کمبود دسترسی به اینترنت پرسرعت ،‌ضعف در خصوصی سازی مخابرات ،‌ وضعیت نابسمان واگذاری مناقصات مخابرات و همچنین  کاهش انگیزه کارکنان شرکت مخابرات و شرکتهای تحت پوشش این وزارتخانه، سبب شد حتی رئیس دولت هم در ماندن استادی که در دوران تحصیل عنایت ویژه ای به او داشت دچار تردید شود. شاید تمامی این عوامل دست به دست هم داد تا محمد سلیمانی از وزارت ارتباطات خداافظی کند و دولت دهم با وزیری دیگر فعالیت خود را آغاز کند.  تمام این ماجراها درکنار  بروز اتفاقات ناخوشایندی دیگر در حوزه فناوری اطلاعات سرانجام سبب شد تا رضا تقی پور که اتفاقا هم از جنس مخابرات و فناوری اطلاعات کشور بود، جایگزین سلیمانی در دولت دهم شود. رضا تقی پور با توجه به منش و خلق و خوی آرامی که دارد تاکنون از بی‌حاشیه ترین وزاری کابینه محمود احمدی نژاد بوده است. او در میان گزینه پیشنهادی پذیرفتن پست وزیر ارتباطات، ناشناخته نبود. پیش از این او را به عنوان  معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی کشور، می شناختیم. تقی‌پور که مجری طراحی و ساخت ماهواره امید هم بود  در طول 20 سال گذشته، مدیریت پروژه‌های بزرگ صنعتی در زمینه فن‌آوری پیشرفته شامل فن‌آوری‌های ارتباطات، الکترونیک و فضایی را برعهده داشت.

 

اینکه آیا این توان در وزیر کنونی ارتباطات وجود دارد تا  کشتی طوفان زده عرصه ICT   و IT کشور را به سر مقصد برساند بهانه‌یی شد تا سرانجام خبرآنلاین با رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به گفت وگو بنشیند. گرچه جواب برخی از سوالاتی که می خواستیم پیرامون حرف و حدیثها درخصوص عملکرد کمسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا همان سازمان رگولاتوری معرف، بی پاسخ ماند اما با این حال خواندن این گفت وگو خالی از لطف نیست که در ادامه خواهید خواند:

  

آقای وزیر با توجه اینکه شما ریاست کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، را برعهده دارید، سرانجام تغییر نرخ مکالمات تلفنی چه خواهد شد؟ این روزها به شدت مدیران شرکت مخابرات به دنبال تصویب پیشنهاد تغییر نرخ مکالمات هستند. حتی چندی  پیش هم پیشنهاد مربوطه در خصوص نرخ تلفن ثابت  از سوی شرکت مخابرات به رگولاتوری ارسال شده است. فعلا این پیشنهاد  در چه مرحله ای قرار دارد؟

  

بر اساس قانون اصل 44 قانون اساسی، دولت نباید به بخش‌خصوصی چیزی را تکلیف کند که به ضرر بفروشد یا اینکه خدمتی را زیر قیمت تمام شده، ارائه کند. لذا، وقتی شرکتی خصوصی شد، می‌تواند درخواست کند که اگر در گذشته تعرفه‌هایی زیرقیمت تمام شده داشته، با تصویب مراجع قانونی آن‌ها را به حد قیمت تمام شده برساند. سپس مدارک و مستندات درخواست افزایش تعرفه اپراتور در کمیسیون تنظیم مقررات بررسی و اگر نیاز به افزایش تعرفه وجود داشته باشد، تغییر تعرفه صورت می‌گیرد.

 

با توجه به اینکه مدیر عامل شرکت مخابرات گفته است کمیسیون تنظیم مقررات در این زمینه تعلل کرده است و در حال وقت کشی است تا خواسته انها را اجابت کند آیا مساله صحت دارد؟

 

این روند قانونی کار است. البته، شرکت مخابرات درخواست اولیه خود را به ما ارائه داده و ما آن را به کمیسیون تنظیم مقررات که یک نهاد قانونی است ارجاع دادیم. مطالعات علمی ‌و تخصصی برای تغییر تعرفه‌های مخابراتی در حال انجام است و کمیسیون تنظیم مقررات منتظر اطلاعات تکمیلی درخواستی از مخابرات است. وقتی اطلاعات تکمیل می شود سرانجام در این زمینه نتیجه گیری خواهد شد. قبلا هم تاکید کردم اگر نیاز به افزایش تعرفه وجود داشته باشد، تغییر تعرفه صورت می‌گیرد.

 

اخیرا مدیران مخابرات گفته اند از 193 کشور در جدول نرخ گذاری تعرفه‌ها در جایگاه 191 قرار داریم. پایین بود نرخ در کشور ما بیشتر وجود دارد در حالیکه در دنیا اینگونه نیست. از طرف دیگر انها می گویند هدف ما عادلانه کردن نرخ هاست. با این وجود در تغییر نرخ مکالمات تلفنی اعم از ثابت و همراه  باز هم شاهد گرانی تعرفه خواهیم بود؟

 

تاکید دارم دولت اصلا به فکر گران کردن خدمات نیست. بررسی تعرفه سرویس‌های مخابراتی هم به معنی افزایش آنها هم نبوده است. بلکه هدف تعدیل تعرفه‌هاست. به همین جهت هر زمان بررسی تعرفه‌های پیشنهادی تمام شود نتیجه اعلام خواهد شد.

 

از اپراتور سوم تلفن همراه بگویید. پس از اعطای پروانه در چه مرحله ای قرار دارد؟ آیا تا پایان امسال سیم کارت عرضه می کند؟

تعهد شرکت تامین تله کام طبق پروانه، 9 ماه بعد از فعال ‌شدن قرار‌داد است. اما  آنها به ما قول داده اند که این 9 ماه را از زمانی که پروانه به آن‌ها اعطا شده، حساب کنند. پس می توان انتظار داشت، تا دهه فجر امسال سیم کارتهای نسل سوم اپراتور سوم به مردم عرضه شود.

  

خبرهایی هم در خصوص اپراتور چهارم در بستر اینترنت مطرح شده است. چندی پیش در این باره اعلام کردید مقدمات کار در حال بررسی است. اپراتور چهارم قرار است با چه ویژگیهایی و چه زمانی وارد شبکه شود؟

 

وزارت ارتباطات برای توسعه دولت الکترونیکی بر بحث وجود اپراتور خصوصی که حوزه فعالیت آن لایه دسترسی و فیبر نوری باشد تاکید دارد. این اپراتور در زمینه فناوری اطلاعات است و شبکه‌ای است که خدمات دیتا را ارائه می‌کند و پهنای باند مورد نیاز آن به کاربردها و سرویس‌های ارائه شده از طریق شبکه بستگی دارد. اما برای مثال در سرویس ویدئو درخواستی حداقل پهنای باند 8 مگابیت بر ثانیه به کاربران منزل ارائه خواهد شد. مقدمات کار آن انجام و طراحی‌های اولیه آن توسط رگولاتوری مشخص شده و کارهای نهایی برای وارد شدن به مرحله اعطای پروانه در حال انجام است.

 

آقای تقی پور شما چندی پیش اعلام کردید به دنبال راهکاری برای افزایش پهنای باند مصرفی برای کاربران خانگی هستید تا محدودیتی که در گذشته ایجاد بود برداشته شود. این موضوع در چه مرحله ای قرار دارد و به تأیید چه سازمانهایی باید برسد؟

 

ما در برنامه پنجم پیشنهاد افزایش پهنای باند برای کاربر خانگی را ارائه کرده ایم تا محدودیت سرعت k 128 برای کاربران خانگی برداشته و سرعت 512 به عنوان کف سرعت اینترنت خانگی تعیین شود.  اگر در مجلس به تصویب برسد و پشتیبانی‌های لازم از نظر اعتبارات به عمل آید، این ظرفیت را در داخل کشور توسعه خواهیم داد تا به حدی که بتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم.

 

اخیرا وعده کاهش 20 درصدی پهنای باند اینترنت از سوی کمسیون تنظیم مقررات ابلاغ شد.  ظاهرا  در آیین‌نامه آمده است این تخفیف شامل حال شرکتهایی خواهد شد که این کاهش را به کاربر نهایی هم ابلاغ کنند. ظاهرا شرکتهای اینترنتی از این مساله گلایه  دارند؟  آنها معتقدند در ایران اینترنت گران هم که نیست بلکه بسیار ارزان است. ابلاغ این مصوبه دردی از آنها دوا نمی کند و هزینه هایشان را پایین نمی آورد.

  

قیمت تمام  شده اینترنت در کشور تابع هزینه‌های انتقال این فناوری به کشور است. بر این اساس  با استفاده از روش‌های جدید می توان قیمت انتقال آن را کاهش داد که در نتیجه  استفاده آن  برای کاربران بیشتری مقدور خواهد شد. البته، با کاهش هزینه‌های سربار هم قیمت اینترنت کاهش می یابد که از طریق توسعه در شبکه دنبال آن هستیم.  اما موردی که قابل ذکر است، مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات، در خصوص طرح کاهش 20 درصد قیمت پهنای باند اینترنت بود که  با ابلاغ آن شرکت ارتباطات زیرساخت موظف شد تا  از این پس پهنای باند اینترنت مورد نیاز شرکت‌های اینترنتی را 20 درصد ارزان‌تر از قیمت گذشته محاسبه کند. هم اکنون این مصوبه در جلسه مجمع شرکت ارتباطات زیرساخت به تصویب رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است. از آنجا که، کاهش قیمت اینترنت برای کاربران نهایی بستگی به ترکیب هزینه‌های اپراتورها دارد، ما قیمت اینترنت را کاهش دادیم و بقیه موضوع بستگی به ترکیب هزینه‌های اپراتورها دارد. لذا،  از آنجا که 40 درصد هزینه شرکت های اینترنتی مربوط به هزینه پهنای باند است، پیش بینی می شود این شرکت ها به صورت میانگین با کاهش هزینه های خود، قیمت اینترنت برای کاربران نهایی را بین 7تا 8درصد کاهش دهند.

 

 

قرار است پس از واگذاری شرکتهای مخابراتی اکنون  شرکت پست هم واگذار شود.  تا کنون چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟

  

یکی از اصلی ترین برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه پست در برنامه پنجم توسعه، تفکیک بخش حاکمیتی از تصدی است. بر همین اساس و تا کنون، ساختمان پست و اپراتور اول از نظر فیزیکی از مجموعه وزارت ارتباطات منفک شد. از سوی دیگر، در آخرین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اصول پروانه اپراتور اول پست تصویب شد و بر اساس آن پروانه این اپراتور تا پایان ماه آینده آماده می شود.موضوع پروانه و خدمات قابل ارایه از سوی اپراتور اول پست، حیطه قلمرو فعالیت، مدت اعتبار پروانه ، شرایط رقابتی، تعریف خدمات متقابل با دیگر اپراتورها، ضمائم فرهنگی و امنیتی و الزامات سرمایه گذاری خارجی تا سقف 49 درصد از سهام این اپراتور، از جمله این اصول محسوب می شود.

  

آیا امسال شاهد هستیم تا سهام این شرکت در بورس عرضه شود؟

 

در تلاش هستیم تا همزمان با آماده شدن پروانه اپراتور اول پست، اساسنامه سازمان پست نیز آماده شود تا خللی در انجام وظایف تعریف شده در بخش حاکمیت و خصوصی سازی ایجاد نشود.امیدواریم با فعال شدن اپراتورهای غیر دولتی، زمینه واگذاری شرکت پست در بورس بیش از پیش فراهم شود اما با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد سهام این شرکت در سال جاری در بورس عرضه نخواهد شد.

 

آقای وزیر از مسائل مخابراتی بگذریم. یکی از ماموریتهای اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحقق دولت الکترونیک است. در گذشته علی رغم زیر ساختهای مناسبی در این زمینه ایجاد شد اما در دوره ای تمام این کارها متوقف شد. بالاخره چه زمانی کشور از سیتمهای الکترونیکی امن و پایدار در تمامی امور و عرصه های کشور برخوردار خواهد شد؟ با توجه اینکه در مصوبات کار گروه مدیریت فناوری اطلاعات در زمینه اجرایی شدن دولت الکترونیکی به این مساله تاکید شده است. در حال حاضر در چه وضعیتی قرار داریم؟

  

در حال حاضر 15 کمیته در حوزه های مختلف نظیر دولت الکترونیکی، تجارت و بانکداری الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، زیر ساخت های فناوری اطلاعات و فرهنگ ایرانی و اسلامی در فضای مجازی تشکیل شده است.همچنین، کمیته امنیت فاوا، رفاه، حقوق، قوانین و مدیریت پروژه های راهبردی، برنامه و بودجه، فرآیندهای بین سازمانی، پشتیبانی و توسعه مدیران ارشد فاوا، سیاستگذاری نیروی انسانی فاوا، سیاستگذاری منابع اطلاعاتی، صنعت و توسعه صادرات فاوا، تعاملات بین المللی، فنی سامانه های کاربردی عمومی، دیگر کمیته های تخصصی تشکیل شده در این حوزه هستند.این کمیته ها مباحث مختلف را که باید به پروژه ها تبدیل شوند را بررسی و راه کارهای اجرایی شدن این پروژه ها را به کمیسیون تخصصی ارایه خواهند داد.

کمیسیون تخصصی نیز پس از بررسی موضوعات ارسال شده، پیشنهادهای احتمالی لازم را در خصوص تهیه قوانین و ایجاد سازو کارهای اجرایی به کار گروه مدیریت فناوری اطلاعات دولت ارایه خواهد کرد تا به سرعت امکان عملیاتی شدن پروژه های تعریف شده در این حوزه در طول برنامه پنجم فراهم شود.

از مهمترین دستاوردهای این کارگروه از زمان تشکیل تاکنون می توان به تعریف و تدوین 14 شاخص برای برنامه پنجم و تعریف 7 محور استراتژیک به عنوان محورهای استراتژیک که باید در برنامه پنجم توسعه کشور روی آن کار شود وهمچنین تعریف ساختار مدیران فناوری اطلاعات دستگاه ها اشاره کرد.

از سوی دیگر، این کار گروه با تشکیل جلسات متعدد، اهداف کلان، اقدامات اساسی، ساختار پیشنهادی مدیریت فاوا در کشور و همچنین مسائل حوزه تجارت و اقتصاد الکترونیکی در زمینه زیرساخت و کاربرد را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داده و راهکارهای آن نیز ارایه شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 90431

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناخدا IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۶
    0 0
    محدود نكنيد ( فقط غير اخلاقي فيلتر كنيد )