منصور واعظی

یکی از ویژگی‌های ماه مبارک رمضان این است که خیلی سریع تمام می‌شود و به نظر می‌رسد زمان در این ماه سریع‌تر از ایام دیگر می‌گذرد به همین خاطر باید به این امر توجه کرد که برای تک تک روزهای این ماه برنامه ریزی کرد و سعی کنیم بخش قابل توجهی از وقت خودمان را با برنامه در این ماه سر کنیم.

شاید در این روزهای پایانی، بهترین اقدام این باشد که به جای اختصاص وقت زیادی از روز به تماشای سریال‌هایی که از سوی رسانه ملی برای این ماه تدارک دیده شده است با توجه به این نکته که این برنامه‌ها ممکن است در عین اینکه برنامه‌های جذابی باشند اما در انتها؛ نتیجه‌ای در زمینه ارتقای دینی و معنوی افراد را به دنبال نداشته باشند وقت بیشتری را برای برنامه‌های معنوی بگذاریم و از این برنامه‌ها دور نشویم.

از توصیه‌هایی که برای روزهای پایانی این ماه عزیز می‌توانم داشته باشم این است که به قرائت قرآن بپردازیم چرا که بهترین کتاب «قرآن» است. این زمان باقی مانده فرصت خوبی است برای قرائت قرآن و توجه به مفاهیم قرآن و ادعیه‌ای که برای این ماه پیش بینی شده است. در کنار قرائت قرآن مطالعه تفسیر روایی از قرآن با نام «تفسیر البرهان» را توصیه می‌کنم که این کتاب را مرحوم بحرانی نزدیک به 500- 600 سال قبل جمع آوری کرده است و در این تفسیر تلاش شده همه تفاسیر ائمه درباره آیات قرآن و شان نزول آنها گردآوری شود. در کنار آن مطالعه «صحیفه سجادیه» با ترجمه آقای موسوی گرمارودی که اخیرا منتشر شده را نیز توصه می‌کنم که به ظن من بهترین ترجمه صحیفه است البته کتب زیادی را می‌توان برای مطالعه پیشنهاد داد اما هیچ کتابی قرآن نیست. ضمن اینکه نباید ارتباط ما با قرآن تنها منحصر به روزها و شب‌های رمضان باشد، حالا که به یمن این ماه عزیز با این کتاب راهگشا پیوندی برقرار شده است، چه بهتر که این پیوند را حفظ کنیم و ادامه دهیم. بویژه فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی را باید مورد اهتمام قرار دهیم.

این را هم باید اضافه کنم که این ماه بهترین فرصت برای استفاده فرهنگی بود و رسانه‌ها که عاملی نقش آفرین در مدیریت فرهنگی هستند می‌توانستند از فضای حاکم در این ماه به بهترین نحو استفاده کنند و این فضای معنوی را ترسیم و ترویج کنند اما امروز هم دیر نشده و اتفاقا باید حال و هوای این ایام را برای روزهای آینده حفظ کرد، و این وظیفه رسانه‌هاست که فرهنگ عمومی مردم را که در این ماه بیش از گذشته به سمت معنویت و روحانیت سوق داده شده بود باز هم با جنجال‌های بیهوده منحرف نسازند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 90457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =