۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۴

نمایش «تنها سگ اولی می​داند چرا پارس می​کند مکبث» به کارگردانی ابراهیم پشت​کوهی برداشتی از مکبث و آیین زار جنوب ایران است.

فروغ سجادی: «ما کرگدن بودیم که ماندیم»؛ این تعبیر کارگردان برگزیده شهرستانی از شرایط نامساعد تئاتر در سال​های گذشته است. او معتقد است تمام توانایی و استعدادهای تئاتر شهرستان به دلیل شناخت نادرست و بی​دانش برخی از اعضای هیئت انتخاب و کارشناسانی که از سوی مرکز هنرهای نمایشی به جشنواره​های استانی و منطقه​ای اعزام می​شوند، در نطفه خفه می​شود.

10 سال از زمانی ابراهیم  پشت​کوهی برای اجرای نخستین نمایش خود در جشنواره هجدهم تئاتر فجر جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد، می​گذرد. به گفته این کارگردان، گروه او در این سال​ها به صورت فعال کار تئاتر را در بندرعباس و  کنار سواحل خلیج فارس دنبال کرده​اند.

ابراهیم پشت​کوهی که به خاطر اجراهای پست مدرن و تئاترهای نوگرایش به عنوان یک کارگردان خلاق شهرستانی شناخته می​شود، در نمایش «شکار روباه» دستیار علی رفیعی بود. او با نمایش «تنها سگ اولی می​داند چرا پارس می​کند مکبث» راهی جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر شد و این نمایش به عنوان اثر برگزیده بخش تجربه​های نو به بخش مسابقه بین​الملل راه یافت و اکنون به مدت دو هفته در کارگاه نمایش اجرای عمومی می​شود.

«تنها سگ اولی می​داند چرا پارس می​کند مکبث» برداشتی از مکبث با تلفیق آیین زار جنوب ایران است. این کارگردان معتقد است، باید از آیین زار به صورت دراماتیک در یک تئاتر استفاده کرد. تاکنون هرچه از این آیین  استفاده شده، به صورت توریستی بوده است.

پشت‌کوهی عقیده دارد دیگر زمان آن رسیده هنرمندان به آثار مهم جهان به شکل تازه​ای نگاه کنند.او با نگاهی تازه به مکبث به مخاطبان خود منتقل می‌کند که هیچ کس نابود نمی​شود، مگر از درون خود. او می​گوید: «در این نمایش مکبث برای بابا زار شدن دست به جنایت می​زند. مکبث از پادشاهی اسکاتلند به بابا زاری اهل هوا در جنوب  ایران می​پیوندد.»

صحنه اول تراژدی شکسپیر، خواهران جادو و پیش​بینی​های آنان جرقه​ای برای ورود مکبث به دنیای متافیزیکی و  رازآلود اهل هوا است. در این نمایش با نام​های تازه​ای از اثر شکسپیر مواجه​ایم زیرا حرف اول اسم هر بازیگر به نام اول یکی از شخصیت​های نمایش اضافه شده است. در این میان با دو شخصیت تازه هم روبرو می شویم که به گفته پشت​کوهی نماد طبقه فرودست جامعه هستند.

این کارگردان معتقد است تمام تراژدی درباره طبقه اشراف جامعه​اند، بنابراین او تمایل پیدا می​کند تا با پررنگ کردن شخصیت خدمتکاران پشت​پرده و کم رنگ مکبث و لیدی مکبث به اجرایش شکل دیگری بدهد.

او می​گوید: «ما در این اجرا تنها آغاز و پایان یک دیکتاتوری را نشان می​دهیم و به قدرت رسیدن و حکومت پادشاه بعدی کاری نداریم.» نمایش «تنها سگ اولی می​داند چرا پارس می​کند مکبث» از این فراتر رفته و رگه​هایی از طنز را هم به اثر کلاسیک اضافه کرده و به آن جنبه پارودی داده است.

پشت​کوهی می​گوید: «آیین زار در این نمایش بیشتر دستمایه محتوا شده و از نظر اجرایی ما به شیوه​های نمایش شرق کابوکی، کاتاگالی و گیوکن  نزدیک شده‌ایم.»

فضاسازی با نور نیز در اجراهای این کارگردان سبک تازه​ای است به ویژه وقتی این فضاسازی با موسیقی​های بومی و منطقه​ای جنوب بیامیزد. پشت‌کوهی با اشاره به اجرای جشنواره تئاتر فجر این نمایش در تالار مولوی، می​گوید: «کارگاه نمایش از نظر امکانات نوری مناسب اجرای ما نیست و برخی از طراحی​ها و فضاسازی​ها در اجرای عمومی عملی نشد.»

این نمایش که با حمایت مرکز هنرهای نمایشی به صحنه می​رود فقط 15 اجرا در تئاتر شهر دارد. پشت​کوهی می​گوید: «گروه ما درهر شرایطی تئاتر را دنبال می​کنند، خیلی وقت​ها با بچه​های گروه ماهیگیری کرده و پول فروش ماهی​ها را برای تولید تئاتر هزینه کرده​ایم. اگر به ما سالن اجرا نداده​اند یا نمایش​هایمان توقیف شده آثارمان را در کنار ساحل دریا یا مکان​های شخصی برای مخاطبمان اجرا کرده​ایم.»

این گروه تاکنون هیچ مبلغی از قرارداد 12 میلیونی خود را از مرکز هنرهای نمایشی نگرفته و هزینه​های خود را به صورت شخصی تأمین کرده​اند. محل اقامت آنان نیز با حمایت مسئولان استانداری هرمزگان در تهران تأمین شده است.

«تنها سگ اولی می​داند چرا پارس می​کند مکبث» که از یکشنبه 14 شهریور اجرای خود را آغاز کرده به عنوان اثری از بندرعباس تا پایان ماه ساعت 20:15 درکارگاه نمایش تئاتر شهر اجرا می‌شود.

کد خبر 90663

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =