۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۴:۰۴

پیتر کری نویسنده استرالیایی روز سه‌شنبه با اعلام نامزدهای نهایی جایزه «من بوکر» یک گام به این جایزه معتبر نزدیک‌تر شد.

به گزارش خبرآنلاین، کری که تاکنون دو بار این جایزه را به خانه برده با رمان «طوطی و الیور در آمریکا» نامزد این جایزه شده است. این رمان اودیسه‌ای آمریکایی است که با تاثیر از زندگی الکسیس دی‌توکوویل فیلسوف نوشته شده است.

«طوطی و الیور در آمریکا» به همراه پنج رمان یگر برای جایزه 50 هزار پوندی «من بوکر» رقابت می‌کند. این جایزه توجه تمامی محافل ادبی و دنیای رسانه را به خود جلب کرده و موجب بالا رفتن فروش کتاب‌های این فهرست در روزهای آینده می‌شود.

کری سال 1988 با رمان «اسکار و لوسیندا» و سال 2001 با رمان «تارخ حقیقی گنگ کلی» برنده این جایزه شد. اگر او امسال نیز برنده این جایزه شود نویسنده‌ای می‌شود که سه بار برنده «بوکر» شده است.

از نامزدهای جدی این فهرست تام مک‌کارتی با رمان «C» است. این رمان داستان مردی معمولی در قرن بیستم است که شیفته و شیدای فناوری است. این اثر موجب شده است مک‌کارتی را با جیمز جویس مقایسه کنند.

اما دونو، نویسنده ایرلندی با رمان «اتاق» نیز از بخت‌های اصلی است. این رمان داستان پسری و مادرش است که در پناهگاه زیرزمینی یک خانه زندانی شده‌اند. این رمان که منتقدان تحسینش کرده‌اند شباهت‌های بسیاری با داستان واقعی جوزف فریتزل اهل سوییس دارد. این مرد دخترش را برای بیست سال در زیرزمین خانه زندانی کرده بود. دونو گفت پرونده فریتزل جرقه نوشتن رمان را زده اما منبع الهام دونو نبوده است.

دیگر نامزدهای این جایزه عبارتند از «در اتاقی غریب» نوشته دیمن گالگو اهل آفریقای جنوبی که پیشتر نیز نامزد این جایزه بوده، رمان کمدی فلسفی «سئوال فینکلر» نوشته هوارد یاکوبسن بریتانیایی و «آواز بلند» نوشته آندرا لوی نویسنده رمان «جزیره کوچک»، رمان جدید لوی درمورد زندگی برده‌ای در جزیره‌های نی شکر در جاماییکا قرن نوزدهم است.

اندرو موشن شاعر برنده جایزه بوکر که رئیس هیئت داوران است گفت: «این شش کتاب نمایانگر تنوع سبکی و موضوعی هستند و هرکدام لذت عمیقی برای خواننده به همراه دارند.» برنده این جایزه روز 12 اکتبر در جریان ضیافتی در لندن معرفی می‌شود.

نویسندگان بریتانیایی، ایرلندی و کشورهای مشترک المنافع که سابقا مستعمره‌ بریتانیا بوده‌اند می‌توانند در میان نامزدان و برندگان این جایزه قرار بگیرند.

جایزه بوکر سال 1969 پایه‌گذاری شد و به شکل رسمی «من بوکر» خوانده می‌شود. حامی این جایزه گروه خدمات مالی «مَن» است.

آسوشیتدپرس / 7 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 90780

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =