۰ نفر
۲۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۵

محسن حدادی

باید بپذیریم که دوران طلایی «بیست‌وسی» به سر آمده و قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، این بخش خبری خلاق که روزگاری ساعت «بیست‌وسی» را برای همه مردم به خاطره‌ای دیدنی و شنیدنی تبدیل کرده بود، در روزمرگی به سر می‌برد و با باقی بخش‌های خبری تفاوت چندانی جز کوتاه بودن و سرعت پخش خبر ندارد.
حالا و بعد از گذشت ماه‌ها، از سالگرد انتخابات، واحد مرکزی خبر گویی به تکاپو افتاده و دریافته که در عصر «رقابت رسانه‌ای» باید برای عقب‌نماندن، چیزی برای عرضه داشت و نه تنها به عهد قدیمی رفاقت بسنده کرد.

به عبارتی می‌توان گفت، رسانه ملی تا حدودی دریافته است که عرصه «خبر» هیچگاه ملک طلق یک جریان و یا یک شبکه نیست و مردم با وجود انواع متنوع و متعدد رسانه‌های داخلی و البته خارجی، از آنجا که روز به روز بیشتر تشنه آگاهی و دریافت اطلاعات می‌شوند، به راحتی منوی غذای رسانه‌ای خود را عوض می‌کنند و یارغار روزهای گذشته را به طرفةالعینی با یار غار تازه‌ای جابه‌جا می‌کنند.

در این رقابت بی‌رحم رسانه‌ای است که اگر خود را به روز نکنیم، با نیازسنجی مخاطب همراه نشویم و فراموش کنیم که زبان خبری امروز با زبان خبری دهه 60 تفاوت دارد و رسانه داخل هر خانه‌ای تنها به شبکه‌های داخلی منحصر نمی‌شود و امواج رسانه‌ای همواره بدون مرز بوده و هستند، کلاهمان پس معرکه است.

همین می‌شود که گاه می‌بینیم که رسانه ما شبانه‌روزش را در میدان حریف بازی می‌کند و دائم در حال عبور از اخبار رسانه‌ای رقیب است، دیگر نه تنها حمله‌ای در کار نیست که مدام باید در هجده‌قدم رسانه خود مراقب ضربات سنگین رسانه مقابل بود و رقص رسانه‌ای خود را با ساز رقیب هماهنگ کرد.

با این حال و به طور ناگهانی «محمد دلاوری» در این برهوت خلاقیت رسانه‌ای و کوچ اهالی جام‌جم به ساختمان‌های دولتی، چراغی روشن کرده که امیدواریم خدا چراغ دلش را روشن کند و دیگران هم مرحمتی بفرمایند و این چراغ روشن بماند. در واقع حالا که همت و برنامه‌ای برای روشن کردن چراغ نیست، لااقل مراقب باشند این تک چراغ خاموش نشود!

اگرچه در 5 هفته‌ای که از تولد «صرفا جهت اطلاع» می‌گذرد، هر هفته دست‌های مجری و خبرنگار دائم بالاست که: ما اصلا قصد ناراحتی شخص و یا نهادی را نداریم...» و خود همین تکرار توضیح درباره یک بسته خبری هفتگی، نشانه روح حاکم بر رسانه در کشور ماست، اما باز هم باید امیدوار بود که اینجا با یک گل، بهار نمی‌شود اما اتفاقاتی می‌افتد. گرچه رسانه ملی همچنان بر مدارد یک رفتار محافظه‌کارانه گام برمی‌دارد و دائم مراقب است در اطلاع‌رسانی و نقد به کسی برنخورد و ابروی مدیری خم نشود!
«صرفا جهت اطلاع» عنوان بخش جدید و جذاب دلاوری است که می‌خواهد برخی اشکالات و حواشی موجود اما غایب از اخبار را پیش روی مخاطب بگذارد، با ادبیاتی مخلوط به طنز و طعنه‌هایی که وامدار حقیقت جامعه است و قوه مجریه و قضائیه و مقننه هم نمی‌شناسد. این بش، انصافا هم خوب از آب درآمده و بهتر هم خواهد شد اگر چپقش را چاق نکنند و البته کاریکاتورهای «خبرآنلاین» را با ذکر منبع در برنامه نشان بدهد.

همه این‌ها اماره‌هایی است بسیار کوچک و جزئی برای امیدواری به روزهای آینده رسانه ملی تا شاید واحد مرکزی خبر تکانی بخورد و از این حالت رپورتاژ آگهی برای برخی نهادها و همچنین تولید گزارش‌های دونفری و تک‌نفری فوق العاده «سرما در گرما» بیرون بیاید؛ اگرچه از قدیم گفتند ترک عادت موجب مرض است و برای همین ما هم زیاد به تداوم این خلاقیت‌ها دل نمی‌بندیم و خوب خاطرمان هست چه بلایی سر بخش «درنگ فرهنگی» سید مهدی شریفی آمد! و چه شد که نه او و نه بسته خبری‌اش در جوانی ناکام شدند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 91565

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
    0 0
    یکی از علل از دست رفتن اعتبار سیما بدون شک تندروی های افراطی بیست و سی بود
  • پری IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
    0 0
    20:30 دیگه با هیچ حربه ای نمیتونه مخاطب سابق رو داشته باشه حتی با بازیهای پوپولیستی که تازگی ها بهش رو آورده مردم اعتماد خودشون رو بهش از دست دادن و این به خاطر تند روی های وحشتناکی بود که سال گذشته و بعد از اون داشت و به اصطلاح بد جوری جو گیر شده بود!!!
  • بدون نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
    0 0
    بیست و سی طی عملیاتی انتحاری هر چه در توان داشت برای بعضی ها مایه گذاشت و سپس درگذشت
  • ابراهیم نادری IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۶
    0 0
    ضمن تشکر باسلام اینجانب ابراهیم نادری از استان خراسان رضوی درتاریخ13/10/1386 باشرکت رخش خودرو قرارداد خرید کامیونت امضاکرده ام قراربودشش ماهه تحویل شود پس ازگذشت 38 ماه ازثبت نام هنوزماشین تحویل نشده جالب اینکه کارت سوخت وکارت ماشین وپلاک آمده وبیمه شخص ثالث که 9ماه از صدورش میگذرد دارم ولی ازکامیونت خبری نیست ضمناما چند نفریم وحاضرم مصاحبه کنم