۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۵

با تبدیل گاز طبیعی به هیدرات متان که برف‌مانند است، می‌توان آن را به شکل مکعب‌های یخی درون یخچال کشتی‌ها جابه‌جا کرد. این روش نه تنها ارزان‌تر است بلکه با به حداقل رساندن احتمال انفجار، امنیت بیشتری دارد.

بهنوش خرم‌روز: گاز طبیعی از منابع مهم انرژی به شمار می‌رود. اما همه کشورهای دنیا منابع گاز طبیعی ندارند و  بسیاری ناچارند از کشورهای دور و نزدیک گاز بخرند. این گاز از طریق خطوط لوله و یا کشتی‌ها به صورت مایع (LNG) منتقل می‌شود. اما در هر دو حالت خطر انفجار وجود دارد. به علاوه این روش‌ها بسیار گران‌قیمت هستند و همین هزینه‌ها باعث می‌شود که بسیاری کشورها نتوانند از راه‌های دور گاز تهیه کنند و از طرف دیگر،‌ کشورهای دوردست در فروش گاز طبیعی خود با مشکل مواجه باشند.

بر اساس گزارش تکنولوژی‌ریویو، محققین مرکز انرژی آمریکا موفق شده‌اند روشی جدید برای انتقال گاز طبیعی ابداع کنند که امن‌تر و ارزان‌تر است. در این روش، گاز مایع به شکل هیدرات متان در می‌آید و درون بلورهای یخ مشابه قفس، ‌محبوس می‌شود. متان مهم‌ترین عنصر تشکیل‌دهنده گاز طبیعی است. روش‌های معمول تولید هیدرات متان که ترکیب آب و هیدروکربن در لوله‌های پرفشار است، چندین روز طول می‌کشد؛ اما در روش جدید لوله‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که تقریبا به محض این که آب و متان با فشار زیاد وارد شدند، از طرف دیگر به صورت هیدرات متان خارج می‌شوند که چیزی شبیه به برف است.

به گفته محققین مشکل اصلی این پروژه همین طراحی لوله‌ها بود،‌ چون اگر هیدرات متان خیلی هم سریع شکل می‌گرفت،‌ راه لوله را مسدود می‌کرد. در حقیقت در این سیستم از سیستم‌های طبیعی محبوس کردن متان الهام گرفته شده است: فشار و سرما. مانند حجم عظیم متانی که در زیر اقیانوس‌های شمال آلاسکا محبوس شده و حالا با گرمایش زمین یکی از خطرهای بزرگ انتشار گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌آید.

برآوردها نشان می‌دهند که این روش تازه هم در مرحله تولید هیدرات متان و هم در انتقال و توزیع، ‌از روش‌های موجود خیلی ارزان‌تر تمام می‌شود. هیدرات تولید شده را می‌توان به شکل مکعب در کشتی‌های یخچال‌دار قرار داد. آنها فقط باید منجمد باقی بمانند. کشتی‌های باری امروزی برای حمل مواد غذایی، آن‌ها را در دمای 10- درجه نگه می‌دارند. این خیلی آسان‌تر از نگهداری گاز طبیعی مایع در دمای 162- درجه است.

به علاوه در صورت هر آسیبی،‌ آزاد شدن متان از هیدرات به قدری کند است که قبل از این که به حد انفجار برسد،‌ محو می‌شود. بنابراین مادامی که در یک فضای بسته گرم نشود و آزاد نشود، خطر انفجاری وجود نخواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 91693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۲
    0 0
    چه جالب
  • Z.H IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۴
    0 0
    خوب بود.