مسعود بارزانی و عادل عبدالمهدی، در خصوص نحوه فائق آمدن بر چالش‌های فرا روی تشکیل دولت عراق با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

مسعود بارزانی و عادل عبدالمهدی، نامزد ائتلاف ملی برای پست نخست‌وزیری در خصوص نحوه فائق آمدن بر چالش‌های فرا روی تشکیل دولت عراق با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری کویت، یک منبع آگاه در دفتر ریاست منطقه کردستان عراق اظهار داشت: در این دیدار درباره آخرین تحولات سیاسی عراق و تلاش‌ها برای تشکیل دولت مشارکت ملی که اهداف و آرمان‌های همه گروه‌های سیاسی را شامل شود، بحث و تبادل نظر شد و دو طرف بر تسریع در روند تشکیل دولت آینده و نحوه حل مشکلات و موانع فرا روی آن بر اساس قانون اساسی و مقررات و تقویت و تداوم تلاش‌ها و نیز ایجاد فضایی مناسب برای عبور عراق از این بحران سیاسی تاکید کردند.

منابع آگاه اظهار داشتند: دیدار عبدالمهدی و بارزانی و برخی سران کرد عراق برای کسب تایید آنها از نامزدی عبدالمهدی برای نخست وزیری بوده است.

این منابع افزودند: عبدالمهدی که روابط متمایزی با کردها دارد با بارزانی و برخی سران کرد دیدار می‌کند چون جریانی در اتحاد ملی وجود دارد که مایل است نامزد این ائتلاف برای نخست وزیری مورد قبول جناح‌های سیاسی باشد و احتمال استفاده از اصل توافق به جای رای‌گیری در اتحاد ملی با معرفی نوری المالکی و عادل عبدالمهدی به فهرست العراقیه و ائتلاف کردستان و آگاهی از نظر آنها درباره این دو نامزد وجود دارد.

در همین حال محمود عثمان، از سران ائتلاف کردستان تصریح کرد: رای دادن کرد‌ها به یکی از نامزدهای اتحاد ملی منوط به پاسخگویی به درخواست‌های کردهاست. با این حال کرد‌ها وتویی در قبال هیچ نامزدی از ائتلاف ملی یا دولت قانون ندارند و برای ائتلاف با همه گروه‌های سیاسی تلاش می‌کنند.

از سوی دیگر کمال الساعدی، از سران ائتلاف دولت قانون از درخواست برخی گروه‌های ائتلاف ملی برای جلب موافقت گروه‌های سیاسی برای نامزد اتحاد ملی انتقاد و آنرا مخالف قانون اساسی عنوان کرد.

وی در عین حال از نزدیک بودن موعد مذاکرات دولت قانون و فهرست العراقیه با وجود اختلاف نظرهای موجود خبر داد.

در همین حال عمار الحکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق از آمادگی ائتلاف ملی برای پس گرفتن نامزدی عادل عبدالمهدی جهت پست نخست وزیری در صورت عدم توافق دیگر جناح‌های پارلمان عراق خبر داد.

در همین حال یک منبع در فهرست العراقیه در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نسبت به گزارش‌ها درباره تغییر موضع سوریه در قبال نامزدی نوری المالکی برای پست نخست وزیری ابراز تردید کرد.

وی افزود: تشکیل دولت عراق یک موضوع کاملا عراقی است و جایی برای دخالت‌های خارجی وجود ندارد. با این حال عراق بخشی از وطن عربی است و همسایگان عرب آن حق دارند نظرات خود را در باره مسائلی که به نفع عراق و خود آنان است، ابراز کنند. اخبار منتشره درباره تغییر موضع سوریه در قبال ابقای المالکی در جایگاه خود به عنوان نخست وزیر عراق به دلیل تماس تلفنی سه روز پیش محمد ناجی عطری، نخست وزیر سوریه با وی است.

از سوی دیگر جمال البطیخ، از سران ائتلاف العراقیه بر ضرورت فعال سازی فعالیت‌های پارلمان و عدم تعطیلی جلسات آن تاکید کرد و افزود: تعطیلی جلسات نقض قانون اساسی و مصادره حق پارلمان در حل بحران سیاسی است.

محمد البیاتی، عضو ائتلاف ملی نیز وجود دولتی که بر اساس اختیارات معمول خود و در نبود پارلمانی مسئول نظارت بر وظایف دولت عمل می‌کند را نقض آشکار قانون اساسی عنوان کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 92091

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =