۰ نفر
۲۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۲

سخنگوی بزرگترین تشکل ضد جنگ انگلیس گفت: حادثه 11 سپتامبر تاریخ معاصر را تغییر داد و سیاست خارجی آمریکا و انگلیس را در مسیر مفتضحانه جنگ و خونریزی قرار داد.

'کریس ناینهام' سخنگوی 'ائتلاف جنگ را متوقف کنید' به خبرنگار ایرنا گفت: آمریکا و انگلیس به بهانه مبارزه با تروریسم جنگ هایی فرسایشی در خاورمیانه به راه انداختند که این جنگ ها علاوه بر کشتار غیرنظامیان، منجر به خرابی زیرساخت ها و تحمیل هزینه های فراوانی بر ملت های منطقه و مالیات دهندگان غربی شد.


وی افزود: شرکت های اسلحه سازی، موشک سازی و سازندگان هواپیماهای بدون سرنشین در آمریکا و انگلیس بیشترین سود را از حادثه 11سپتامبر 2001 بردند.


ناینهام گفت: طرح به اصطلاح جنگ با تروریسم به‌دنبال حادثه 11 سپتامبر طراحی و اجرا شد و آن حادثه را بهانه ای برای لشکرکشی به منطقه و کشتار غیرنظامیان قرار داد.


'11 سپتامبر بهانه‌ای بود تا آمریکا، نظامیان خود را به خاورمیانه بفرستد تا شاید به آرزوی دیرینه نومحافظه‌کاران آمریکایی که همان تسلط بر تمام دنیا با استفاده ازماشین جنگی است صورت تحقق ببخشد. اما اینگونه نشد.'


این فعال ضدجنگ گفت: آمریکا در این جنگ پیروز نشد و این جنگ بیش از آنچه که جورج بوش و تونی بلر پیش بینی کرده بودند برای آنها هزینه سیاسی و اقتصادی داشت چرا که به اعتبار جهانی آمریکا و انگلیس شدیدا لطمه وارد کرد.


'مدتهای مدیدی طول خواهد کشید تا آمریکا و انگلیس بتوانند بار دیگر به موقعیت قبل از شروع جنگ عراق و افغانستان دست یابند.'
ناینهام گفت: نومحافظه کاران آمریکایی و حامیان آنها در انگلیس نه تنها به آرزوهای خود دست نیافتند، بلکه باعث خرابی هایی شدند که بازسازی آنها در مواردی غیرممکن و درموارد دیگر بسیار پرهزینه است.


'بیش از 100هزار غیر نظامی معادل حدود 14هزار نفر در سال فقط در جنگ عراق کشته شدند. تصاویر شکنجه زندانیان عراقی در ابوغریب یا زندانیان افغانی در بازداشتگاه های افغانستان نیز پوچ بودن وعده بوش مبنی بر آوردن صلح و امنیت برای عراق و افغانستان را نشان داد'.


سخنگوی سازمان 'ائتلاف جنگ را متوقف کنید' با اشاره به سخنرانی باراک اوباما در سالگرد 11 سپتامبر گفت: اوباما نیز به رغم شعارهای قبل از انتخابات خود در نامه ای به کنگره، وضعیت فوق العاده ای را که بوش در آمریکا اعلام کرده بود برای نهمین سال پیاپی تمدید کرد.
ناینهام گفت: تمدید وضعیت فوق العاده ملی نشان می دهد اوباما نیز همانند بوش در مسیر جنگ قرار دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 92135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =