کیهان نوشت:

روزنامه وال استریت ژورنال بر ناکارآمدی تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا بر ضد ایران تأکید کرد.این روزنامه طی گزارشی به قلم «رول مارک گرشت» (افسر سابق سازمان سیا) و «مارک دوبووتیز» (مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی) با بیان اینکه تحریم های آمریکا علیه ایران در 15 سال اخیر بی فایده بوده و اثر آنها زود از بین رفته است نوشت: چین و روسیه خلأ ناشی از تحریم های علیه ایران را پر کرده اند و تا زمانی که آمریکا برای مقابله با خرابکاری آنها تصمیم نگیرد به تضعیف تحریم ها ادامه خواهند داد.وال استریت ژورنال با تصریح بر اینکه برای فشار بر ایران باید روسیه و چین را تحت فشار قرار داد نوشت که وزارت امور خارجه آمریکا به زودی فهرست جدید شرکت های خارجی را که به نقض تحریم های ایران متهم هستند اعلام خواهد کرد.

این گزارش با اشاره به توافق سیاسی شکننده میان آلمان و ایتالیا برای حمایت از تحریم ها علیه ایران و از سوی دیگر، موج نگرانی بازرگانان نسبت به این توافق به نقل از اولریش اکرمن سخنگوی انجمن مهندسی آلمان این پرسش را مطرح کرده که اگر شرکت های آلمانی خارج شوند آیا دیگر شرکت های غیرآلمانی جای آنها را نخواهند گرفت؟وال استریت ژورنال افزود: با وجود روسیه و چین پاسخ به این پرسش مثبت است.

همچنین این روزنامه تأکید کرد: روسیه وچین علی رغم تحریم ها تأکید کرده اند بخش انرژی ایران همچنان به روی آنها باز است.

وال استریت ژورنال سپس در این گزارش با اشاره به انصراف همکاری شرکت توتال با ایران تحت فشارهای پاریس و واشنگتن تصریح کرد: در سال 2009 شرکت ملی نفت خام چین جای شرکت توتال فرانسه را در قراردادی به منظور توسعه بخش مهمی از میدان گاز پارس جنوبی ایران گرفت.

همچنین این گزارش یادآور شده است که چاینا اویل که بازوی تجاری شرکت ملی نفت خام چین است از سال 2010به ایران بنزین می فروشد.

وال استریت ژورنال افزود: یونیپک که شاخه تجاری سینوپک شرکت مواد شیمیایی و نفت خام چین است در بهار سال 2010 پس از وقفه ای تقریباً شش ساله، فروش بنزین به ایران را از سر گرفت.

همچنین براساس گزارش رویترز شرکت جوهای جنرونگ چین نیز انتقال بنزین به ایران را برخی مواقع با همکاری لیتاسکو بازوی تجاری لوک اویل شرکت بزرگ نفتی روسیه آغاز کرده است.

بنابر گزارش وال استریت ژورنال، پس از تصویب قانون جامع تحریم های ایران توسط آمریکا و تصویب قطعنامه 1929شورای امنیت سازمان ملل، مقامات روسیه و چین با مقامات ایران در خصوص طرح های انرژی مشترک بطور علنی گفت وگو کرده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 92311

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =