۰ نفر
۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۲

محمد کیهان / کارشناس و پیشکسوت جودو

در جودو ایران یک سری اتفاق‌ها افتاده که باعث شده این رشته به بدترین شکل ممکن نزول کند. افت جودو ایران مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی آن را نادیده گرفت.

یکی از دلایلی که باعث شده جودو ایران افت کند، سرمربی سابق تیم ملی است که الان شده رئیس فدراسیون. آقای امینی که در حال حاضر رئیس فدراسیون جودو شده‌اند، همراه آقای یوسف‌زاده که زمانی دستیارش بود و حالا مربی تیم شده، 20 سال است که تیم ملی جودو را در دست دارند. ساز و کار آن‌ها در این 20 سال به شکلی بوده که به فکر امروز نبوده‌اند.

مسئولان فعلی فدراسیون و تیم ملی جودو در تمام این 20 سالی که امور را در دست داشته‌اند، هیچ وقت برنامه‌ای برای این نداشته‌اند که به جای یک تیم، سه تیم داشته باشند و به جای یک نفر، سه نفر آماده داشته باشند. متاسفانه فدراسیون جودو یک سری آدم‌های فرسوده را جمع کرده و ورزشکار جدیدی ندارد که بخواهد در مسابقات مهم رو کند.

به عنوان مثال آرش میراسماعیلی را دوباره به جودو برگردانده‌اند. آرش ورزشکار خوبی بود اما دوره او تمام شده. فدراسیون در تمام این سال‌ها باید طوری کار می‌کرد که یک نفر را بسازد و جای میراسماعیلی را پر کند. افرادی که امسال از طرف تیم ملی ایران به مسابقات اعزام شدند، آدم‌هایی نبودند که در حد المپیک و مسابقات جهانی باشند. متاسفانه خود مسئولان تیم ملی هم مصاحبه کرده و گفته‌اند  ما این نفرات را به بازی‌های جهانی توکیو برده‌ایم که آن‌ها را محک بزنیم و ببینیم در بازی‌های آسیایی باید چه نفراتی را با خودمان ببریم.

من فکر می‌کنم در 20 سال می‌شود وضعیت یک کشور بحران‌زده را درست کرد اما مسئولان فدراسیون جودو در این مدت حتی نتوانسته‌اند وضعیت یک رشته را درست کنند. وقتی چنین نتایجی در مسابقات جهانی توکیه رقم می‌خورد واقعا باید به حال جودو کشور افسوس خورد. متاسفانه ضعیف‌ترین ورزشکار ایران تنها 38 ثانیه در مسابقه دوام آورده و قوی‌ترین ورزشکارمان یک مسابقه داده و دومی را باخته و حذف شده. این نتایج برای جودو ایران افتضاح بزرگی به حساب می‌آید.

به همین دلیل بود که پیشکسوتان جودو با تجمع مقابل سازمان تربیت بدنی از رئیس سازمان درخواست کردند فدراسیون را منحل کنند. با این نتایجی که جودو ایران می‌گیرد بهتر است این رشته منحل شود تا بیش از این آبروی جودو ایران نرود. شیوه‌های تمرینی ما منسوخ شده‌اند و مسابقات انتخابی با کیفیت خیلی ضعیفی برگزار می‌شوند.

من فکر می‌کنم یکی از مشکلات اساسی جودو ایران از خط مشی‌ای است که برای این رشته تعیین می‌شود. افرادی که در کمیته فنی فدراسیون جودو حضور دارند، از جودو ایران هم عقب هستند، چه برسد به جودو جهان. بنابراین نمی‌توان روی خط مشی‌ای که آن‌ها تعیین می‌کنند زیاد حساب کرد. اما متاسفانه جودو ایران با همین خط مشی جلو می‌رود و نتیجه‌اش این افتضاح بزرگ شده است.

فدراسیون جودو خون تازه لازم دارد. باید کل ساختار فدراسیون و تیم ملی جودو را از نو بسازند و ساختار قبلی را به کل از بین ببرند. به نظرم حتی می‌شود از مدیریت قبلی فدراسیون هم ایراد گرفت که چرا در زمان ریاستش بر فدراسیون، تحولی در تیم ملی ایجاد نکرد. آقای درخشان اگر در زمان ریاستش بر فدراسیون جودو، تیم ملی را متحول می‌کرد و مربیان جدیدی را بالای سر تیم ملی می‌گذاشت، خودش هم مجبور نبود برود. اما خود آقای درخشان هم به این دلیل که فدراسیون جودو تشکیلات درست و حسابی نداشت مجبور شد از این فدراسیون برود.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 92531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =