ایسنا نوشت:

کارشناس اداره قلب و عروق وزرات بهداشت با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی مبنی بر سهم 6/48 درصدی بیماری‌های قلب عروق از مرگ‌های دنیا، گفت: سالانه مرگ 17 میلیون نفر به حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی نسبت داده می‌شود که 80 درصد این مرگ‌ها مربوط به کشورهای در حال توسعه است.

دکتر طاهره سماوات گفت: 39 درصد مرگ‌ها در ایران به علت بیماری‌های قلبی عروقی است. سهم سکته مغزی از این میزان، 4/19 درصد است.

 این متخصص قلب و عروق با تاکید بر قابل کنترل بودن بیماری‌های قلب و عروق با تغییر شیوه زندگی ادامه داد: با افزایش فعالیت بدنی، تغذیه مناسب، مصرف نکردن دخانیات، کنترل وزن و فشار خون می‌توان تا 80 درصد بیماری‌های عروق کرونر را کاهش داد.

سماوات بیماری‌های قلبی - عروقی را نخستین علت مرگ در کشور عنوان کرد و گفت: حدود یک سوم از کل مرگ‌ها به دلیل این بیماری‌هاست (39درصد) و سالانه 4/171 نفر در هر صد هزار نفر به علت بیماری‌های قلبی عروقی به جان خود را از دست می‌دهند و 6/23 درصد از عمر مفید آنها از دست می‌رود.

این کارشناس بیماری‌های قلب و عروق در وزرات بهداشت ادامه داد: با گذشت زمان و افزایش ارتباطات تجارت جهانی، کنترل بسیاری از بیماری‌های عفونی، شهرنشینی و توسعه زندگی کم تحرک گسترش رفتارهای ناسالم و عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی را به ویژه در کشورهای در حال توسعه سبب شده است.

سماوات بر ضرورت سیاست گذاری و طرح قوانین برای حمایت ساختارهای اجرایی سلامت و اصلاح و بهبود محیط، بازاریابی برای یافتن بهترین راه برای تغییر رفتارهای جامعه، تغییر در ساختارهای سلامت برای مقابله با بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های غیرواگیر، برقراری نظام مراقبت عوامل خطر و بیماری‌های قلبی عروقی و جمع آوری اطلاعات صحیح و واضح برای اتخاذ تصمیم‌های منطقی به منظور کنترل بیماری‌های قلبی عروقی تاکید کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93017

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =