مهدی هاشمی

پس از آن‌که ورزشکاران اعزامی ایران به مسابقات دانشجویی جهان ششمین مدال را هم گرفتند، مهدی هاشمی رئیس فدراسیون تیراندازی با رضایت کامل از عملکرد ورزشکاران ایرانی صحبت می‌کند. رضایت او بیشتر به این دلیل است که حالا می‌تواند تا حدودی هم روی موفقیت آن‌ها در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو حساب باز کند. هاشمی البته در این گفت‌وگو قول کسب هیچ مدالی را در بازی‌های آسیایی نمی‌دهد چراکه شرایط پیچیده تیراندازی، احتمال قرار گرفتن در هر جایگاهی را می‌دهد.

*ظاهرا شرایط تیراندازی خیلی خوب است. شما که حتما از عملکرد تیراندازان ایران در مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان در لهستان راضی هستید؟

همان‌طور که می‌دانید ششمین مدال ایران هم گرفته شد. در مجموع بچه‌ها در مسابقات مختلف نشان داده‌اند حرکتی با برنامه داشته‌اند. آن‌ها ثابت کرده‌اند که حرکت درستی داشته‌اند و حالا دارند نتیجه آن مسیری را که گذرانده‌اند می‌گیرند.

*یعنی تمام این نتایجی که ایران گرفته روی برنامه‌ریزی‌های اصولی و از پیش تعیین شده بوده؟

ما تلاشمان این است که تمام کارها را طبق یک برنامه جلو ببریم؛ برنامه‌ای که برای این رشته تعیین کرده‌ایم و قصد داریم با آن پیشرفت کنیم. حالا هم اگر بتوانیم این روند و آهنگ حرکتی را که در پیش گرفته‌ایم ادامه دهیم، در آینده قطعا به نتایج بهتری خواهیم رسید.

*نتایج بهتر را کجا می‌گیریم؟

هدفمان این است که هم در بازی‌های آسیایی، هم در المپیک نتایج بهتری بگیریم.

*اعضای این تیمی که در مسابقه‌های جهانی دانشجویان شرکت کرده، همه دانشجو هستند؟

همه آن‌ها دانشجو هستند. در تیم ملی دانشجویان حتی یک غیر دانشجو هم وجود ندارد. این درست که بخش عمده‌ای از آن‌ها از اعضای تیم ملی هستند اما خب ما هم بحث جوانگرایی را داریم. جوانگرایی یکی از اهداف اصلی ما بوده که در دستور کارمان قرار گرفته. ما سعی کردیم جوان‌ها را به تیم ملی تیراندازی ببریم که بتوانیم دوره طولانی‌تری را از آن‌ها استفاده کنیم. وقتی یک جوان وارد یک رشته می‌شود می‌تواند سال‌های بیشتری را در تیم ملی باشد و مدال بگیرد. ما هم هدفمان همین است. به همین دلیل میانگین سنی ورزشکارانمان را پایین آورده‌ایم. به عنوان مثال، خانم مهلقا جام بزرگ شرایط رده سنی جوانان را هم دارد. ولی ما او را به تیم ملی بزرگسالان هم برده‌ایم. ترجیح دادیم او در تیم ملی بزرگسالان حضور داشته باشد. اتفاقا همین خانم جام بزرگ، اولین سهمیه المپیک لندن را برای ایران گرفت.

*با این شرایط باید امید زیادی به کسب مدال در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو داشته باشید؟

ما برای بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو امیدواریم. اما تیراندازی رشته‌ای متفاوت است. آن‌هایی که مقام قهرمانی جهان را در کارنامه خود دارند، به طور متوسط در هر 10 مسابقه یک مدال گرفته‌اند. یعنی نمی‌توانند همیشه قهرمان باشند. چون با یک دهم اختلاف امتیاز ممکن است هفت یا هشت رتبه بالا و پایین شوند. همان یک دهم امتیاز، جایگاه ورزشکار را خیلی عوض می‌کند.

*اگر در تیراندازی، قهرمان‌ها در هر ده مسابقه یک مدال می‌گیرند با این حساب در گوانگ‌ژو نوبت مدال گرفتن ورزشکاران ایران نیست!

البته شرایط ما بهتر بوده. بچه‌های ما بد کار نمی‌کنند. ما هم امیدواریم که این روندی که در پیش گرفته‌اند را ادامه دهند و بتوانیم به موفقیت‌های بعدی برسیم. با این حال باید بگویم هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. مشخص نیست چه نتایجی در بازی‌های آسیایی می‌گیریم. ما فقط امیدواریم که بچه‌ها روند فعلی را ادامه بدهند که اگر این اتفاق بیفتد، قطعا به موفقیت هم می‌رسیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =