بهروز کمالیان، مدیر گروه امنیتی آشیانه در گفت‌وگو با دویچه‌وله، از فعالیت‌های این گروه در دنیای امنیت شبکه و حملات سایبری می‌گوید. او به برخی از شایعات و ابهاماتی که درباره این گروه وجود دارد، واکنش نشان داده است.

گروه آشیانه قدیمی‌ترین، فعال‌ترین و مشهورترین گروه امنیت سایبری در ایران است. این گروه از ۸ سال پیش با هدف آموزش کاربران و مدیران شبکه‌ها و ارتقای سطح امنیت شبکه‌های کامپیوتری فعالیت خود را آغاز کرد، اما در مسیر تکامل خود تنها به این اهداف پای‌بند نماند. تا امروز که فعالیت‌های آنها بیش از آن‌که جنبه آموزشی داشته باشد، رنگ و بوی سیاسی دارد و گفته می‌شود اعضای «آشیانه» از جمله افراد فعال در گروه موسوم به «ارتش سایبری ایران» هستند.

«آشیانه» تا کنون پروژه‌های متعددی را برای نفوذ به سایت‌ها و شبکه‌های خارجی به انجام رسانده و در همه موارد فعالیت‌های آنها توسط خبرگزاری‌هایی هم‌چون فارس و ایرنا و روزنامه‌هایی نظیر ایران و جوان و کیهان، کاملا پوشش داده شده و از آن با عنوان پیروزی‌های ایران در فضای سایبر یاد شده است.

‌آخرین پروژه آنها در مناسبت دولتی «روز مبارزه با تروریسم» در ایران، با هک کردن بیش از هزار وب‌سایت آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی همراه شد. آشیانه پس از تغییر صفحه اصلی این وب‌سایت‌ها، پیامی کاملا سیاسی روی آنها قرار داد تا آن‌طور که بهروز کمالیان در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته «در اعتراض به اقدامات ضدبشری حامیان تروریسم و در راس آنها آمریکا و انگلیس، با روشی نو به مقابله برخیزد.»

آنها پیش از این هم پروژه‌های مشابهی را انجام داده‌اند؛ از هک سایت‌های دانمارکی منتشرکننده کاریکاتور پیامبر گرفته تا نفوذ به سایت ناسا و هک سایت‌های اسرائیلی در زمان جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان با اسرائیل و نیز جنگ غزه. پروژه‌هایی که عموما ایدئولوژیک، مذهبی و سیاسی‌اند. آقای کمالیان می‌گوید گروه تحت مدیریت وی از ۵ سال پیش به صورت رسمی در زمینه ارتقای امنیت وب‌سایت‌ها و شبکه‌های داخلی نیز کار کرده و خدمات زیادی را به سازمان‌های دولتی، نظامی و شرکت‌های خصوصی ارائه کرده‌است.

مهمترین نکات این گفت وگو به این شرح است:

* گروه ما کاملا مستقل است و وابسته به هیچ سازمان نظامی یا دولتی نیست. ما بر اساس تعصب و به صورت خودجوش عمل می‌کنیم و وقتی می‌بینیم کشوری به مذهب یا ملیت ما توهین می‌کند، ما اعتراض‌مان را با نفوذ به سایت‌های آنها نشان می‌دهیم و این دلیل بر این نیست که کسی به ما سفارش انجام این کار را داده است.

* آشیانه با بودجه محدود شخصی راه‌اندازی شده و ما هرگز بابت کارهایی که انجام دادیم، هزار تومان هم پاداش دریافت نکرده‌ایم. تنها حمایتی که از ما شده، حمایت خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی است.

*ما با نهادهای نظامی در زمینه مشاوره و ارتقای امنیت همکاری می‌کنیم، اما مطلقا به این صورت نیست که سفارشی برای کار از طرف آنها دریافت کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93229

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۷
    0 9
    با سلام و خسته نباشید شما باعث افتخار ملت هستید
  • امير علی DE ۰۷:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۷
    3 2
    البته بخش نادان ملت! چون كساني كه در حد متوسط با IT آشنايي داشته باشند مي‌دونن كه هك كردن وبلاگ و سايت درجه 3 و بعد به دروغ بگيم سايت ناسا رو هك كرديم هنر نيست. دروغ گناه كبيره است برادر، شما كه ادعاي دين داري چرا؟!