مهناز شوقی: طی چند سال گذشته قطعه سازان بارها اظهار داشتهاند که این صنعت نوپا و بعضاً تأثیر گذاردر صنعت خودرو به دلیل کمبود نقدینگی در آستانه ورشکستگی قرار دارد، این در حالی است که قطعهسازان به منظور حل این مشکل بارها با ارسال نامهای به احمدینژاد رئیسجمهوری درخواست وام 130میلیارد تومانی کردند. هر چند اعطای این تسهیلات در سال 85به تصویب رسید اما متأسفانه به این درخواست قطعهسازان تاکنون پاسخ مثبت داده نشد و این امر منجر به تشکیل کمیته بحران در سال گذشته از سوی قطعه سازان و ارائه گزارش آن به وزارت صنایع شد اما سکوت یکباره قطعه سازانی که دم از ورشکستگی میزدند، عجیب به نظر میرسید.
چرا که با توجه به رفتارهای معمول چند سال اخیر قطعه سازان ایران به گونهای بوده که همواره در غیاب خودروسازان، نسبت به بدحسابی آنها انتقاد کرده و حتی کیفیت پایین قطعات تولیدی برخی خودروها را ناشی از خواسته خودروسازها عنوان میکردند، این در حالی است که قطعه سازان بنا به دلایلی، به مجیز گوی ایران خودرو و سایپا تبدیل شدهاند. روشی که به گفته رجال رئیس انجمن قطعه سازان در حالی که گوشت قطعه ساز همواره لای دندان خودروسازاست، بخش خصوصی در مواجهه با دولتیها گریزی از آن ندارد.
وی درباره دلیل موضع ضعیف قطعه سازان در مقابله با خودروسازان میگوید: «خیلیها گمان میکردند چون ما تأمین کننده قطعات ایران خودرو و سایپا هستیم، هر طور بخواهیم میتوانیم با آنها رفتار کنیم. در حالی که آنها دولتیاند و ما خصوصی؛ بنابراین کوچکترین رفتارمان ممکن است سیاسی تلقی شده و شرایط بدی گریبان صنعت قطعهسازی کشور را بگیرد.»
رجال با بیان اینکه در شرایط فعلی مشکلات مالی به شدت صنعت خودروسازی کشور را تحت تأثیر قرار داده است میافزاید: «در تمام کشورها بانکداری و صنعت خودروسازی در اولویت اقتصادی دولتها قرار دارند و ما نیز توقع داریم مسئولان کشور به میزان لازم به صنعت خودروسازی توجه کنند تا مشکل کمبود نقدینگی این بخش برطرف شود.»
نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبر درخصوص دلیل سکوت قطعه سازان طی این مدت میگوید: «صنعت خودرو و به تبع آن قطعهسازی طی این مدت و برخلاف سایر کشورها رشد بسیار خوبی داشته که این امر به نفع صنعت قطعهسازی نیز بود اما بانکها با ما همکاری لازم را نداشته و علت آن هم این بوده که بانکها متناسب با صنعت رشد نکردهاند و سرمایه آنها در حال حاضر کفاف کمک به صنایع را نمیدهد.»
دبیر انجمن قطعه سازان در ادامه از توافق بانک مرکزی با وزارت صنایع برای ایجاد خط اعتباری 100هزار میلیارد تومانی خبر میدهد و میافزاید: «امیدواریم با ارائه اینگونه تسهیلات کمی ازمشکلات قطعه سازان حل شود.»
از ضعف مدیریت رنج میبریم
عظیم گودرزی کارشناس خودرو، بحران مدیریت در صنعت خودرو را عامل اصلی در بروز مشکلات در صنعت قطعهسازی میداند و به خبر میگوید: «صنعت قطعهسازی کشور بیشتر از اینکه از مشکلات مالی رنج ببرد از سوء مدیریت و نبود یک برنامه جامع و بلند مدت در صنعت خودرو رنج میبرد.»
این عضو سابق کمیته تدوین قوای محرکه در ادامه میافزاید: «اگر میخواهیم قطعهسازان به قدرت پشتیبانی تولید ملی، قوای محرکه و خدمات پس از فروش آن در سطح ملی و بینالمللی دست یابند باید بپذیریم که این امر بدون داشتن استراتژی شفاف امکانپذیر نیست و تولید بدون برنامه راهبردی همان اثر را خواهد داشت که هماکنون بر سر پویایی اقتصادی و فنی قطعه سازان ایرانی سایه انداخته است.»
محمد قلی یوسفی کارشناس خودرو و مسائل اقتصادی نیز ضعف مدیریت را علت اصلی بروز مشکلات در تمامی صنایع از جمله صنعت خودرو و قطعهسازی میداند و میگوید: «در کشور ما ضعف مدیریت وجود دارد و به صورت جدی بر کارهای مدیران تمامی صنایع از جمله صنعت خودرو نظارت نمیشود که این موضوع هم باعث بروز مشکلات در زیرمجموعههای صنعت خودرو شده و هم باعث اجحاف در حق مصرفکننده میشود.»
افزایش تولید با مطالعات
در حالی که وزارت صنایع از رشد 12درصدی تولید خودرو طی سال گذشته خبر میدهد و این رشد را با توجه به بحران اقتصادی دنیا، سمبل توسعه و افتخار میداند و خودروسازان کشور طی برنامه تولیدی که برای امسال به وزارت صنایع ارائه کردهاند از رشد 14درصدی تولید خودرو در مقایسه با سال گذشته خبر داده و معتقدند خطوط تولید آنها ظرفیت بالایی برای تولید دارد.
طی چند سال گذشته قطعه سازان بارها اظهار داشتهاند که این صنعت نوپا و بعضاً تأثیر گذاردر صنعت خودرو به دلیل کمبود نقدینگی در آستانه ورشکستگی قرار دارد. رجال رئیس انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبر معتقد است: «بالابردن تیراژ تولید خودرو در سطحی وسیع در شرایط فعلی که بازار کشش عرضه زیاد خودرو را ندارد به صلاح نیست و باید پیشبینی افزایش تولید با مطالعات لازم صورت گیرد. رجال در این زمینه میگوید: «در حال حاضر رکود، بازار خودرو دنیا را فراگرفته که بازار ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. هم اکنون نیز چندان نمیتوان نسبت به وضع بازار و توان مشتریان برای خرید خودرو مطمئن بود و باید برای شناخت آن مطالعات لازم را انجام داد تا تولید و عرضه خودرو با هم پیش رود نه اینکه تولید کنیم و مشتری نباشد.»
دکتر علی خاکسار کارشناس خودرو در گفت و گو با خبر در این زمینه معتقد است بازار ایران نه تنها کشش 14 درصدی افزایش تولید خودرو را دارد بلکه بیشتر از این میزان را نیز دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه تولیدات ایران خودرو و سایپا از لحاظ کیفیت در سطح قابل قبولی قرار ندارند و با تکنولوژی روز دنیا تولید نمیشوند میگوید: «اگر قطعه سازان نتوانند قطعات مورد نیاز خودرو سازان را تأمین کنند خودرو سازان با واردات قطعات مورد نیاز خود را تأمین خواهند کرد.»
خاکسار با بیان اینکه هم خودروساز وهم قطعه ساز فقط به فکر تأمین منافع خود هستند، میافزاید: «متأسفانه در ایران به رأی خاص و سلیقه مصرفکننده از سوی خودروسازان اهمیتی داده نمیشود و با سیاستهای غلط و حمایتهای دولت اقدام به تولید هر نوع خودرویی وبا هر کیفیتی میکنند.»
فروش خودرو توسط قطعه سازان
کاهش نقدینگی خودروسازان در سال گذشته موجب شد تا خودروسازان روش تحویل خودرو به جای مطالبات نقدینگی را درماههای پایانی سال گذشته در دستور کار قرار دهند به طوری که هم اکنون خودروسازان، قطعه سازان را ملزم کردهاند که در ازای دریافت بخشی از مطالبات نقدی خود، خودرو دریافت کنند.
الزام خودروسازان در حالی است که هم اکنون بازار خودرو دوران رکود را سپری کرده و این روش به طور حتم به ضرر قطعهسازان تمام خواهد شد. از سویی دیگر واگذاری خودرو به جای پول از سوی خودروسازان موجب شده قطعهسازان راهاندازی شرکت لیزینگ برای فروش خودروهای تحویلی را در برنامه کاری خود قرار دهند تا به این طریق ضرر کمتری متحمل شوند اما اجرای روش تحویل خودرو به جای طلب از سوی خودروسازان آنها را نیز با حاشیه ضرر مواجه میکند.
به گفته دبیر انجمن قطعه سازان، تحویل خودرو به جای طلب روشی مرسوم و متداول بوده و قطعه سازان برای تسریع در دریافت مطالبات خود از خودروسازان، خودرو دریافت میکردند که این روش طی سالهای گذشته شدت و ضعف داشته، اما نباید این روش متداول شود به دلیل آنکه قطعه سازان تخصص فروش خودرو ندارند و این امر برای آنها مشکل ساز خواهد شد.
وی در ادامه تأکید دارد: «قطعه سازان در صورتی که بخواهند خودروهای تحویلی را به صورت مستقیم به فروش برسانند به دلیل آنکه در این زمینه تخصص ندارند ممکن است ضرر کنند اما اگر از طریق لیزینگ خودرو در بازار عرضه شود، به دلیل آنکه کار تخصصی خواهد بود ضرری متوجه آنها نخواهد شد.»
نجفی منش معتقد است اگر منابع مالی خودروسازان و قطعه سازان از سوی بانکها تأمین شود، نیازی به این روشها برای تسریع در مطالبات وجود نخواهد شد اما عدم همکاری بانکها در تأمین منابع مالی موجب شده که خودروسازها و قطعه سازان به دنبال راههای جایگزین برای ایجاد نقدینگی باشند.
نظر شما