مهناز شوقی
با جدیتر شدن فعالیتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و مشخص شدن مسئولان کمیتههای مختلف ستاد انتخاباتی احمدینژاد به زودی شاهد استعفای برخی مدیران در سطح کلان کشور خواهیم بود و این تغییرات قطعاً محدود به صنعت خودرو کشور نخواهد بود.
حسین قاسمی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبر معتقد است: بی ثباتی درمدیریت صنعت خودرو متأثر از بیثباتی در نظام برنامهریزی شده صنعت کشور است چرا که نه تنها در صنعت خودرو بلکه درصنایع کشور شاهد استراتژی مدون نیستیم. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تغییرات مدیریتی همیشه در صنعت خودرو ما با یک اراده سیاسی صورت میگیرد میافزاید: تا زمانی که در مدیریت صنعت خودرو اراده سیاسی حاکم است نه تنها شاهد پیشرفتی از لحاظ کیفی و حتی کمی نخواهیم بود بلکه نه آنچه که تولید ونه آنچه که صادر میکنیم در کشور توجیه اقتصادی نخواهد داشت. قاسمی میگوید: تولید خودرو درکشور برخلاف سایر کشورها در جهت رضایت مصرفکننده و نیاز بازار نیست بلکه خودرویی تولید میشود که خاص دولت است و این خود به نوعی باعث بروز مشکلات عدیدهای برای این صنعت طی چند سال گذشته شده است. وی در ادامه با بیان اینکه در چند سال اخیر شاهد رشد چشمگیری در تولید ناخالص ملی در صنعت خودرو نبودهایم میافزاید: به دلیل عدم برنامهریزی درست و مناسب در چند سال اخیر در این صنعت شاهد اتلاف بخش قابل توجهی ارز درکشور بودهایم.
انتخاب مدیرانی از دل صنعت
سعید لیلاز کارشناس خودرو با بیان اینکه تغییر مدیران صنعت خودرو درروزهای اخیر نشاندهنده عدم توجه دولت نهم به این صنعت است نیز به خبرنگارما میگوید: بی ثباتی و تزلزل و آشفتگی در سطح مدیریت نه تنها به این صنعت آسیبهای جدی وارد خواهد کرد بلکه تأثیرات منفی درکمیت و کیفیت تولید خواهد داشت. وی در ادامه میافزاید: با توجه به اینکه چند سالی است صنعت خودرو سیاسی شده و با نزدیک شدن به انتخابات در این صنعت شاهد بیثباتی هستیم. می توان گفت که دوره بیثباتی در صنعت خودروسازی شروع شده است وبرای اینکه صنعت خودرو کشور بتواند به پیشرفتهای مورد نظر در تمام سطوح دست یابد مدیران این صنعت باید حداقل بعد از 5 الی 6 سال تغییر کنند. مگر اینکه مدیرانی باشند که از دل صنعت و آشنا با تمامی مجموعههای این صنعت باشند.
نگاه جدید مدیران به خودرو
محمد قلی یوسفی کارشناس خودرو میافزاید: با توجه به اهمیت صنعت خودرو در اقتصاد ایران باید تغییرات مدیریتی در این صنعت با یک نگاه جدید صورت گیرد. وی در ادامه با بیان اینکه صنعت خودرو مستقل از اقتصاد ایران نیست میگوید: تصمیمات سیاسی و اقتصادی که در سطح کلان کشوری گرفته میشود بیتأثیر در این صنعت نخواهد بود.
این کارشناس خودرو در ادامه معتقد است: با توجه به تحولات به وجود آمده در سطح دنیا مدیران جدید باید علاوه برنگاه جدید اقتصادی به صنعت خودرو اشتباهات مدیران قبلی را تکرار نکنند تا در آینده شاهد رشد و پیشرفت این صنعت باشیم. باید توجه داشت در حال حاضر سرمایههای ملی و خارجی بسیاری در خودروسازی ایران نهفته است و اگر این سرمایهها در جهت درست خود استفاده نشود، در صورت بروز بحران آثار سوء آن را باید مردم و دولت تحمل میکند. همانطور که در حال حاضر با آن روبهرو هستیم و امیدواریم وزیر صنایع ومعادن مدیران با سابقه از دل خود این صنعت را برای صنعت خودرو کشور انتخاب کند نه یک مدیر سیاسی.
نظر شما