بازار خودرو هفته آغازی پاییز را نیز بدون تحول خاصی پشت سر گذاشت و بنا بر پیش بینی بسیاری از فعالان بازار بعید است تا انتهای سال رونقی به بازار بازگردد.
با به پایان رسیدن ماه رمضان بسیاری بر این عقیده بودند که در روزهای پایانی شهریورماه با توجه به زمان اندک برای مسافرت های تابستانی تقاضا برای خودرو نیز افزایش و رونق مقطعی به بازار بازمی گردد، اما نه تنها این اتفاق نیافتاد بلکه پاییز نیز به سردی به استقبال بازاری آمد که سال گذشته وضعیت نسبتا متفاوتی با وضع کنونی داشت.
به هر حال پاییز از راه رسیده و آن تقاضایی نیز که قبلا برای سفرها بود و عاملی برای رونق به شمار می رفت هم اکنون وجود ندارد و بازار خودرو باید در انتظار تحولات آینده و احتمالا اتخاذ سیاست های سوختی و واکنش خودروسازان باشد.
گذشته از این مباحث بازار چند هفته ای است که تحت تاثیر دو خودرو سایپا یعنی ریو و زانتیا قرار گرفته است.
زانتیا به دلیل مطرح شدن خروج از خط تولید سایپا در بازار با افزایش قیمت همراه شد به گونه ای که هم اکنون به قیمتی معادل 28 میلیون و 200 هزار تومان یعنی یک میلیون و 200 هزار تومان بیشتر از قیمت یک ماه گذشته خود به فروش می رود.
ریو نیز از این قاعده مستثنی نشد و مطرح شدن موضوعاتی در رابطه با کیا، بازار این خودرو را تحت تاثیر قرار داد.
این خودرو که هم اکنون دارای قیمت کارخانه ای 12 میلیون و 700 هزار تومان است در نتیجه برآیند کاهش تولید و به وجود آمدن شایعه مشکلی که در آینده برای تولید سایپا در خصوص این خودرو به وجود خواهد آمد، هم اکنون با اختلاف قیمت یک میلیون و 100 هزار تومانی؛ یعنی 13 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می رسد. مسولان سایپا اعلام کرده اند که تحریم کیا هیچ تاثیری بر ادامه همکاری آنها نخواهد داشت.
اما تندر90 نیز که زمانی حاشیه ساز بازار خودرو بود، هم اکنون به حاشیه رفته و هم چنان با قیمتی گران؛ یعنی 16 میلیون و تومان در مدل E2 فول آپشن به فروش می رسد. به نظر می رسد که رشد تولید این خودرو و اعلام عدم تمرکز تولید در یک کارخانه بر روی عدم روند افزایشی قیمت این خودرو در بازار تاثیر بزرگی داشته است.
سایر محصولات خودروسازان نیز به مانند هفته های گذشته نوسان چنانی در قیمتشان نداشتند.
پژو پارس نیز که هم اکنون دیگر در مدل معمولی به تولید نمی رسد، هم اکنون 18 میلیون و 300 هزار تومان در بازار و مدل دوگانهسوز 18 میلیون و 900 هزار تومان به فروش رفت.
هر دستگاه خودرو پراید صبای بنزینی در مدل پایه هفت میلیون و 800 هزار تومان و در مدل مجهز به ترمز ضد قفل و فرمان هیدرولیک حدود 8.5 میلیون و تومان خرید و فروش شده است.
پژو 206 نیز که هم اکنون نیز مدل تیپ 5 آن به کارخانه بازگشته در مدل تیپ 2 هاچ بک و مجهز به ترمز ABS حدود 14 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش شده است. تیپ 5 این خودرو نیز که مورد علاقه خودروبازان است حدود 16 میلیون تومان قیمت دارد، اما فعلا باید برای گرفتن آن منتظر ماند.
خانواده سمند نوسان خاص قیمتی نداشت و پژو 405 بنزینسوز دارای ترمز ضدقفل و ایموبلایزر با قیمتی معادل 13 میلیون و 800 هزار تومان، بدون ترمز ABS حدود 13 میلیون و 200 هزار تومان و مدل دوگانهسوز پژو405 دارای ترمز ضدقفل نیز حدود 14 میلیون و 900 هزار تومان در بازار معامله شده است.
نظر شما