فارس نوشت:

 معاون حفظ، احیا و ثبت آثار سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: 5 اثر میراث ناملموس ایران در یونسکو تا یک ماه آینده ثبت جهانی می‌شود.

سید مسعود علویان صدر با اشاره به اینکه تاکنون 2 اثر "نوروز " و "ردیف‌های موسیقی " از ایران در فهرست میراث ناملموس جهان به ثبت رسیده است، اعلام کرد: 5 اثر دیگر از ایران در اجلاس کمیته میراث ناملموس یونسکو که تا یک ماه آینده در کنیا برگزار می‌شود، به ثبت جهانی خواهد رسید.

وی این 5 اثر ناملموس در آستانه ثبت جهانی را تعزیه، ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، فرش خراسان، فرش کاشان و موسیقی مقامی بخشی‌های خراسان شمالی معرفی کرد.

معاون حفظ، احیا و ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: آئین‌های ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی با شماره ثبت ملی 9، تعزیه به شماره ثبت ملی 13، موسیقی بخشی‌های خراسان شمالی به شماره ملی 35، مهارت‌های بافت فرش عشایرهای فارس به شماره ملی 37 و مهارت‌های بافت فرش کاشان به شماره ملی 37، آثار تأیید شده از سوی یونسکو برای ثبت در فهرست میراث معنوی جهان است.

علویان صدر اظهار داشت: بر اساس مصوبه اخیر کمیته بین‌الدول کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس یونسکو، ایران به عنوان عضو اصلی این کمیته انتخاب شده و از این پس با توان بالای اجرایی در این اجلاس حضور می‌یابد.

 میراث معنوی شامل سنت‌های شفاهی همچون زبان، هنرهای نمایشی مثل موسیقی و رقص و تئاتر، آیین‌ها و رویدادها، دانش و تجارب اجتماعی در رابطه با طبیعت و هستی و همچنین صنایع سنتی می‌شود.

بر اساس نگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موسیقی و ترانه‌های محلی، زبان و گویش، غذاهای محلی، لباس های سنتی، مراسم و مناسک ویژه محلی، مراسم جشن عروسی، ادیان، اقوام، جشن ها و اعیاد ملی و مذهبی، سوگ‌ها و عزاهای عمومی و خصوصی، ورزش‌ها و بازی‌ها و رقص‌های محلی، وجه تسمیه، سوغات، طب سنتی از جمله سرفصل‌های ثبت میراث معنوی هستند که هر سرفصل شامل ده‌ها و صدها اثر فرهنگی و معنوی می‌شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 95099

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =