محمد نهاوندیان

در اجرای طرح هدفمندکردن یارانه­‌ها اختلاف نظری وجود ندارد و اجرای طرح بی تردید لازمه­‌ی توسعه کشور است اما باید به این موضوع توجه داشت که حضور بخش خصوصی در جریان اجرای طرح، یک لازمه توفیق طرح است. منتها برای توفیق در اجرا طبعا هم‌فکری و نزدیک شدن نظرات لازم است.

باید قیمت­‌ها را در اقتصاد ایران واقعی کنیم و میزان انحرافات قیمتی در کالاها و خدمات را کم کنیم که تخصیص بهینه منابع صورت گیرد. برای توفیق در این کار همکاری بین دولت و فعالان اقتصادی می­‌تواند حاصل شود و تردیدی نیست برای حصول این توفیق یک‌سری نکات لازمه اجراست.

در این راستا اول بحث شفافیت برنامه اجرایی است. ارقامی که دولت اعلام می‌کند و این ارقام به بودجه‌ی کل کشور تنه می زند. این کار، کار بزرگی است. لازمهی کاری به چنین بزرگی شفافیت در برنامه اجراست. ما باید امکان برنامه­‌ریزی برای واحدهای اقتصادی به میزان زمان کافی را بدهیم.

 مدیر واحد تولیدی باید از چند سال قبل­‌تر بداند که چند سال بعد فلان نهاد تولیدی افزایش قیمت خواهد یافت و او به دنبال عوض کردن تکنولوژی خود و بالا بردن بهره­‌وری باشد و خود را آماده کند. پس توفیق ما در این برنامه، پیش­‌آگهی­‌های لازم است نه سورپرایز کردن.

«مدیران واحدهای تولیدی و خدمات نباید در یک حالت بلا تکلیفی خود را حس کنند» بر این اساس باید گفت که ابهام به اجرا کمک نمی‌کند برعکس شفافیت است که به اجرا کمک می­کند. علاوه بر آن فرصت کافی برای تطبیق بنگاه­‌های تولیدی با فرآیند تغییر داده شود.

 مسئله دوم که باید آن را مد نظر داشت  مسئله توجه به اهداف است. گاهی در حین اجرا جوری گرفتار مشکلات اجرایی می­شویم که اهداف یادمان می‌رود.

پرسشی که در این میان باید به آن اشاره کرد این است که «هدف اصلی از طرح هدفمندکردن یارانه­‌ها چیست و چرا به­دنبال واقعی­‌کردن قیمت‌­ها هستیم؟»

به شخصه اعتقاد دارم  در طول سالیان به این نتیجه رسیده­ایم که اگر قیمت‌­ها واقعی نباشد به اسراف منجر می­شود.  تخصیص بهینه منابع را از طریق مکانیزم قیمت، بهتر از دلسوزی­‌های مداخله­‌جویانه دولت در مکانیزم قیمت­‌ها می­‌توانیم به آن برسیم.

نکند به خاطر توفیق در طرح و نگرانی از بالا رفتن قیمت­‌ها دخالت دولت را در تولید و توزیع توجیه کنیم. این تناقض ایجاد می­کند. این کار را می‌­کنیم که دولت کمتر در مکانیزم بازار دخالت کند.

به گونه ای نباشد که برای جبران بعضی از عوارض ناگزیر به این مداخلات دامن بزنیم. این نکته بسیار دقیقی است که توجه عزیزان ما در مجلس و در سطح سیاستگذاری را می­‌طلبد.

ما باید به این  موضوع برسیم که انحرافی که در سیستم اقتصادی ایران که به دلیل تفکرات وارداتی ایجاد شده بود انحراف از بازار اسلامی بود. مفهوم مکانیزم بازار رقابتی پیش و بیش از هر کسی به فقه اسلامی بر می­‌گردد و مفهوم وارداتی از نظام سرمایه­‌داری غرب نیست.

گفتنی است  لازمه توفیق در این برنامه را توانمندسازی بخش خصوصی است و در همین رابطه باید به این نکته اشاره کرد که  در هدفمندکردن یارانه­‌ها تخصیص منابع حاصل از افزایش قیمت­‌ها ما باید انتخاب خود را بین دو نگاه تولید محور یا مصرف محور کرده باشیم. به طور ناگفته ما قیمت را که برای تولیدکننده در بخش انرژی در نظر گرفته بودیم بیش­تر قیمتی بود که برای مصرف کننده در نظر گرفته بودیم.

 

باز هم باید این  پرسش را مطرح کرد که «آیا در جریان بهینه­‌سازی دنبال افزایش بهره­‌وری هستیم یا خیر؟ و آیا به­‌دنبال افزایش بنیه تولید ملی هستیم یا نه؟ »

«اختصاص سی درصد از یارانه  ها به تولید شایسته نگاه تولید محور نیست»، بنا براین باید گفت که همین سی در صد هم که تخصیص یافته باید دقت کنیم به نحوی مصرف شود که بنیه تولیدی را در قسمت درآمدی و در قسمت هزینه­‌ای افزایش بدهد. اولویت را هم به تغیر تکنولوژی و افزایش بهره­‌وری بدهیم.

نباید ایطور باشد که به واحدهای اقتصادی که انرژی بیشتر مصرف می­کنند، تخصیصی بدهیم ولی نظارت کافی صورت نگیرد و این بسته­‌های حمایتی از جای دیگری سر در بیاورد. این توجه دولت که به واحدهای تولیدی بزرگتر کرده توجه عملیاتی خوبی است، اما توجه کنید واحدهای کوچک و متوسط که مورد توجه قرار نگیرند و از تسهیلات برخوردار نباشند، قیمت بازار توسط آن­ها تعیین­ می­شود؛ لذا ما پول را خرج کرده‌ایم و کنترل قیمت هم نداشته­‌ایم، این نکته دقیقی است.

 

موضوع دیگری که اخیرا در فضای اقتصادی ایران وجود دارد رفتار های غرب با ایران است. این موضوع در شرایط کنونی اقتصاد ایران مسئله­‌ای نیست که نسبت به آن تغافل کنیم. آثار منفی امواج این رفتار های غرب می­تواند توفیق دستیابی به طرح را تحت تاثیر قرار دهد و همزمان باید علاوه بر اقدامات سیاسی لازم، اقدامات اقتصادی لازم را برای بهبود شرایط داشته باشیم.

گفتنی است که  مسئله تورم و اثری که عدم اصلاح نرخ ارز می­تواند داشته باشد در بنیه رقابتی واحدهای تولیدی هم اثر می­گذارد و نباید از نظر دور داشت که عوامل برون سیستمی طرح را در نظر بگیریم.

  • رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
کد خبر 95151

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
    0 0
    شخص من به عنوان یک دانشجو نه تنها موافق این طرحم بلکه از حامیان این طرح در مباحث دانشجوی هستم چون معتقدم سالانه بخش عظیمی از سرمایه ملت صرف سوبسیدویارانه میشد اما با وجود افراد سودجو ایا تظمینی برای کنترل وبرنامه ریزی این طرح وجود دارد
  • ندارم IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۶
    0 0
    طرح بسیار جالبی است اما بسیاری از افراد از این موضوع سوء استفاده می کند
  • فیروزبخت IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    موافق طرح هستم ولی امیدوارم نظارت دولت از اعطای بسته های حمایتی به واحد های نیازمند واقعی قطع نگردد و طرح بعد از تغییر ریاست جمهوری دستخوش تغییرات سلیقه ای نشود. فیروزبخت دانشجوی ارشد مدیریت MBA

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین