درراستای تولید به منظور کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از بخار بنزین طرحی در قالب تولید باک های چند لایه برای کاهش آلودگی هوا و کاهش هدر رفت بنزین ارائه شده است.

 میلیارد تومان؛ بنرینی که تبخیر می شود

« هدفمند کردن یارانه ها و پراخت نقدی یارانه به مردم با هدف کاهش مصرف انرژی. » این اتفاقی است که در روزهای آینده مردم به استقبال آن خواهند رفت. موضوعی که نگرانی را برای افزایش قیمت سوخت به وجود آورده است .

به گزارش خبرآنلاین در این شرایط،  کاهش مصرف سوخت با استفاده از خوردوهای کم مصرف که ضمن توجه به استانداردهای زیست محیطی میزان سوخت مصرفی خوردو را به حداقل ممکن کاهش می دهند بیش از پیش مورد توجه خودروسازان قرار دارد؛ به طوریکه  خودروسازان داخلی که در صدد جلب مشتری بیشتر برای بازار خوردوهایشان هستند بیش از هر موضوع دیگری پائین بودن مصرف سوخت را مورد تاکید قرار می دهند.

کاهش مصرف سوخت و در عین حال توجه به استاندارهای بین المللی برای تولید خودرو دو مقوله مهم برای خودروهایی است که از مدار تولید خارج می شوند. به همین منظور تاکید بر بهینه سازی پروسه تولید در راستای کاهش مصرف سوخت بیش از هر مقوله دیگری مد نظر قرار گرفته است.

در این میان یکی از مهم ترین عواملی که مصرف سوخت را در خودرو به میزان قابل توجهی کاهش می دهد باک سوخت در خودرو است. بخشی که کیفیت تولیدش ارتباط مستقیم بر میزان سوخت مصرفی خودرو بر جای می گذارد.

بر این اساس در خودروهایی که هم اکنون با باک هایی معمولی تولید می شود بخشی از بنزین به دلیل تطبیق نداشتن این باک ها با استادنداردهای روز دنیا تبخیر می شود. این اتفاق در حالی روی می دهد که در صورت نصب باک های چند لایه بر روی خوردو میزان تبخیر بنزین به حداقل خواهد رسید. در عین حال نصب این باک ها بر روی خوردو میزان تولید آلایندگی را نیز کاهش خواهد داد.

درراستای تولید به منظور کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از بخار بنزین طرحی  در قالب تولید باک های چند لایه برای کاهش آلودگی هوا و کاهش هدر رفت بنزین ارائه شده است که از این طرح هم اکنون به عنوان یک طرح ملی یاد می شود.

این طرح ملی دارای چند بخش است که یک بخش از آن به تولید باک های چند لایه و بخش دیگر به تولید کنیستر اختصاص دارد.

در این طرح خوردوهایی که مجهز به باک های چند لایه هستند میزان تبخیر بنرین را به حداقل ممکن کاهش می هند. هم اکنون محاسبه ها نشان می دهد اگر سه لیتر بنزین تولید ایران را در یک محفظه 1000 لیتری قرار دهیم، هر سه لیتر آن تبخیر و فضای این مخزن از بخار اشباع می شود. با توجه به این مهم با اجرای طرح بازیافت بخار بنزین امیدواری وجود دارد که بتوان از هر یک هزار لیتر بخار اشباع 1.5 لیتر مایع بنزین به دست آورد.

 نقطه قوت طرح فوق دوستی با محیط زیست و افزایش صرفه اقتصادی است. اگر میانگین مصرف بنزین در کشور را 60 میلیون لیتر در یک روز در نظر بگیریم، 3برابر این مقدار، نزدیک به 200 میلیون لیتر بخار بنزین در یک روز به هوا می رود که این رقم در یک سال به 110 میلیون لیتر می رسد و نزدیک به 60 میلیارد تومان در سال هدر می شود.

 همچنین بر اساس محاسبه های انجام شده اگر بتوانیم مانع از تبخیر 110 میلیون لیتر بنزین در یک سال شویم، در طول یک سال 60 میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی خواهیم داشت. این بررسی نشان می دهد صرفه جویی اقتصادی ناشی از اجرای طرح فوق که در قالب تولید باک های چند لایه مطرح شده سالانه بالغ بر ا 60 میلیارد تومان است.

 

علاوه بر هدر رفت سوخت ناشی از تبخیر بنزین باید به اثرهای مخرب زیست محیطی ناشی از تولید بخارهای بنزین در هوا اشاره کرد به طوری که در یک سال بالغ بر 200 میلیارد تومان صدمه های زیست محیطی ناشی از بین رفتن لایه ازن ، تخریبت فضاری سبز ، و تولید باران های اسیدی به کشور وارد می شود .

 

این اتفاق در حالی روی می دهد که با توجه به استفاده از امکانات ساخت داخل در آغار اجرای طرح فوق می تواند بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان صرفه جویی اقتصادی در بخش تامین تجهیزات انجام شده است .

 

بر این اساس و تاثیری که استفاده از این تجهیزات بر میزان مصرف سوخت در عین حال صرفه جویی ارزی به همراه می آورد به نظر می رسد تولید خودرو با نصب این تجهیزات باید به یک الزام برای خوردوسازان تبدیل شود .

 

از سوی دیگر تاکیدی که بر لزوم تطبیق بر استاندار یورو 3 و یورو 4 در خوردوهای تولید داخل وجود دارد بهره گیری از این امکان می تواند مسیر تولید خودروهای داخلی را به آن سمت هدایت کند .

کد خبر 95201

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین