چین و روسیه به عنوان دو عضو مذاکرات شش جانبه پکن ، گفت وگو و مذاکره را بهترین شیوه برای حل مساله هسته ای شبه جزیره کره می دانند.

وزیر خارجه چین گفت که چین و روسیه به عنوان دو عضو مذاکرات شش جانبه پکن ، گفت وگو و مذاکره را بهترین شیوه برای حل مساله هسته ای شبه جزیره کره می دانند.
به گزارش ایرنا، ' یانگ چیه چی ' وزیر خارجه چین در مصاحبه ای که به مناسبت سفر رییس جمهوری روسیه به چین در روزنامه ' چاینادیلی ' منتشر شد، گفت : چین و روسیه معتقدند ساختار مذاکرات شش جانبه پکن بهترین ساختار برای حل و فصل مساله هسته ای کره شمالی است.
وی خواستار ازسرگیری مذاکرات شش جانبه برای حل مساله هسته ای کره شمالی شد. مذاکراتی که از حدود 16 ماه قبل به دلیل مانع تراشی های آمریکا و تداوم تحریم ها و فشارها علیه کره شمالی به بن بست کشیده شده است.
وزیر خارجه چین مناسبات پکن - مسکو را خوب و رو به رشد دانست و گفت : مسکو از شرکای راهبردی چین به شمار می رود.
' لی لیفان ' محقق انستیتوی اروپا و آسیای اکادمی علوم اجتماعی چین نیز در ارتباط با مناسبات چین و روسیه گفت : پکن و مسکو پیشتر در حوزه مسایل سیاسی روابط خوبی داشتند اما اکنون روابط دوکشور در عرصه اقتصادی و تجاری و دانشگاهی نیز رو به گسترش است.
در حال حاضر 18 هزار دانشجوی چینی در روسیه و 9 هزار دانشجوی روس در دانشگاههای چین سرگرم تحصیل هستند.
چین و روسیه در سالهای اخیر در زمینه احداث نیروگاه های اتمی و کارخانه پتروشیمی سرمایه گذاری مشترک انجام داده اند.
شرکتهای روسی به دنبال افزایش سرمایه گذاری های خود در پروژه های اقتصادی چین هستند و پکن از این مساله استقبال می کند.
همکاری های مسکو - پکن در صنایع نظامی ، پتروشیمی و انرژی بخشی از همکاری های دوکشور را شامل می شود.
حجم مناسبات تجاری چین و روسیه بالغ بر 50 میلیارد دلار است و طرفین در تلاشند این رقم را در سال های آینده به 80 میلیارد دلار برسانند.
رییس جمهوری روسیه از روز گذشته در صدر هیاتی بلندپایه در چین بسر می برد و به نظر می رسد موضوع ازسرگیری مذاکرات شش جانبه برای حل مساله هسته ای کره شمالی از جمله محورهای مذاکرات وی با رهبران چین باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 95654

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =