۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۸

حسین کاظم پور اردبیلی معتقد است فارغ از نگاه سلاح گونه به نفت، تامین انرژی جهان امنیت ملی به ارمغان می آورد.

گروه اقتصاد: ایجاد و تضمین تداوم فضای سرمایه گذاری آزاد ، ورود فناوری روزآمد و حضور متخصصان بین المللی در کشورهای دارنده ذخایر نفت و گاز به منظور حفظ نقش آنها در بازار انرژی یکی از عوامل مهم تامین امنیت ملی این کشورهاست .
به گزارش خبرنگار خبرآنلاین ، حسین کاظم پور اردبیلی نماینده سابق دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در بررسی راهبرد ایران در مساله نفت و گاز به مثابه ابزار اعتمادسازی با بیان این مطلب گفت :" شکل و نحوه تعامل در یک به هم پیوستگی متقابل بین تولیدکنندگان اصلی و مصرف کنندگان عمده نفت و گاز در خصوص منابع انرژی ، سرمایه و فناوری و بازار به میرانی که سهم می یابد یا از طریق سرمایه گذاری متقابل در چرخه ارزش آفرینی از بالادستی تا توزیع و فروش پایدار می شود، نقش و پایداری بیشتری در تامین امنیت متقابل هر دو طرف می آفرینند. "
کاظم پوراردبیلی تصریح کرد : " تمامیت بخشی یا شمول شراکت یا رقابت در یک مقوله به زمینه های مختلف هم پدیده دیگری است که بایستی مورد بازنگری قرار گیرد. "
نماینده سابق دولت جمهوری اسلامی ایران در اوپک افزود : " رقابت و شراکت بین اروپا و آمریکا ، بین ژاپن و آمریکا یا بین هند و چین می تواند در هریک از حیطه سیاسی و بین المللی ، اقتصادی ، نظامی و حتی فرهنگی وجود داشته باشد و سازنده است اما تعمیم و فراگیرسازی رقیب یا شریک بودن در یک زمینه به تمامی حیطه ها می تواند منجر به تهدید علیه امنیت ملی کشور شود. "
این کارشناس اقتصاد انرژی همچنین خاطرنشان ساخت : " افزایش نقش کشورهای تولید کننده نفت در تامین امنیت عرضه انرژی جهان به تامین امنیت ملی خود آنان نیز کمک می کند . وی افزود : " به همین دلیل تعامل بین تامین امنیت عرضه انرژی برای مصرف کنندگان و تامین تقاضای برای تولیدکنندگان به هم پیوستگی یا وابستگی متقابل آنها را تعریف می کند . "
کاظم پوراردبیلی که بیش از دو دهه به عنوان نماینده جمهوری اسلامی درنشست های سازمان کشورهای صادرکننده نفت حضور داشت ، چند ماه پیش از این از سوی غلامحسین نوذری وزیرنفت کنار گذاشته شد و محمد علی خطیبی را جانشین وی شد .
کاظم پوراردبیلی در حال حاضر به عنوان مشاور در مسائل اقتصاد انرژی با شرکت های داخلی و خارجی همکاری دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =