عصر ایران - روز 26 ستامبر 2010 هم به پایان رسید اما خبری از تمدید توقف نصف و نیمه روند شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های فلسطینی به گوش نرسید.

مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس آن محمود عباس پیش از این ادامه مذاکرات مستقیم صلح را منوط به ادامه توقف شهرک سازی اسرائیل کرده بودند.
رئیس جمهور آمریکا ، اتحادیه اروپا و بسیاری از شخصیت های بین المللی نیز مقامات اسرائیل را به تمدید توقف شهرک سازی فراخوانده اند.

با این حال نخست وزیر اسرائیل برخلاف تمامی این درخواست ها، از تمدید توقف شهرک سازی اسرائیل در فلسطین خودداری کرد و این در حالی است که منظور از درخواست ها برای توقف شهرک سازی، تنها توقف بخشی از فعالیت های شهرک سازی است.

اسرائیل حتی حاضر نشد برای حفظ پرستیژ صلح گرایانه و ارزش گذاری به خواسته های کاخ سفید بخشی از روند شهرک سازی را متوقف کند.

با وجود اینکه مقامات اسرائیل با ایده تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی موافقت کرده اند اما همزمان تمام تلاش خود را برای ایجاد شرایطی به کار می گیرند که در نتیجه آن برپایی دولت مستقل فلسطین غیرممکن شود. شهرک سازی اسرائیل، تیر خلاصی به ایده برپایی دولت مستقل فلسطینی است چرا که عملا یکپارچگی جمعیتی و سرزمینی کرانه باختری رود اردن را به طور کامل از بین می برد.

اسرائیل همچنین با تمدید نکردن توقف شهرک سازی برخلاف تاکید و پافشاری آمریکا، میزان تاثیرگذاری واشنگتن بر تل آویو را به نمایش گذاشت.

کشورهای عربی و تشکیلات خودگردان فلسطین معتقدند آمریکا تنها طرفی است که توانایی لازم را برای تاثیرگذاری بر سیاست های اسرائیل و واداشتن این رژیم به پذیرش صلح را دارد اما تحولات کنونی این موضوع را رد می کند.
آمریکا حتی قدرت این موضوع را هم ندارد که اسرائیل را به ادامه توقف بخشی از روند شهرک سازی متقاعد کند حال چگونه می تواند تل آویو را وادار به پذیرش صلح و امتیاز دهی کند.

همچنین سوالی که در مقطع زمانی فعلی مطرح می شود این است که اسرائیل چرا باید وارد روند صلح همراه با امتیاز دهی شود و این در حالی است که در تمامی  موضوعات مرتبط با مسئله فلسطین، دست بالا را دارد: « مناطق فلسطینی را در اشغال خود دارد ، مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین را نیز به طور غیرمستقیم تحت نظارت دارد ، براساس خواست و میل خود از منابع آب فلسطین و رود اردن بهره می برد، اسرائیل همچنین بخش هایی از خاک لبنان و سوریه را در اختیار دارد ، حماس را در نواز غزه محاصره کرده  و عملیات های ضد اسرائیلی این جنبش را به حداقل ممکن رسانده است ، ملت فلسطین دو قسمت شده اند و بخشی در نوار غزه و بخشی دیگر در کرانه باختری رود اردن قرار دارند. »

اسرائیل در صورت برقراری صلح با دولت تشکیلات خودگردان فلسطین، مجبور به امتیاز دهی در تمامی این موارد خواهد بود لذا طبیعی است که برای ندادن امیتاز از تحقق صلح دوری  کند و از فرایند مذاکرات صلح به عنوان وسیله ای برای وقت کشی بهره ببرد.

 

شهرک سازی اسرائیل در مناطق اشغالی 1967 فلسطین، حربه این رژیم برای برهم زدن یکپارچگی بافت جمعیتی و سرزمینی فلسطین است.

شهرک سازی ها در مناطقی صورت می گیرد که در جنگ سال 1967 میلادی آنها را اشغال کرد و تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش می کند تا در این مناطق دولت مستقل فلسطینی را برپا کند.

هم اکنون حدود 300 هزار اسرائیلی در بیش از یکصد شهرک در کرانه باختری زندگی می کنند. این شهرک ها دارای زیرساخت های جداگانه از مناطق فلسطینی نشین هستند و ارتش اسرائیل، حمایت از این شهرک ها را برعهده دارد.

همچنین حدود 200 هزار اسرائیلی نیز در قدس شرقی که اسرائیل در جنگ سال 1967 کنترل آن را برعهده گرفت یا در مناطقی از کرانه باختری که اسرائیل آنها را پس از جنگ 1967 به قدس متصل کرد؛ زندگی می کنند. بسیاری از این شهرک ها هم اکنون جزئی از شهر قدس به شمار می آیند. اسرائیل تلاش می کند تا قدس را به عنوان پایتخت خود معرفی کند.

هم اکنون هفت و نیم میلیون نفر در مناطق تحت کنترل اسرائیل، زندگی می کنند که حدود 20 درصد آنها عرب غیر یهودی هستند.

حدود دو و نیم میلیون فلسطینی در کرانه باختری و قدس شرقی و یک و نیم میلیون فلسطینی نیز در نوار غزه ساکن هستند. اسرائیل قدس شرقی را نیز به مناطق تحت کنترل خود ضمیمه کرده است.

مقامات اسرائیلی معتقدند فعالیت های شهرک سازی و شهرک نشینی، تنها یک درصد از کرانه باختری را اشغال می کند ولی بسیاری از سازمان های حقوق بشری می گویند این گونه فعالیت ها، 42 درصد از مساحت کرانه باختری را در اختیار خود گرفته است.

بسیاری از ساکنان شهرک های اسرائیلی نزدیک به تل آویو و قدس می گویند که عامل اقامت آنها در این شهرک ها، قیمت پائین تر خانه هاست اما برای برخی دیگر، اعتقادات افراطی دینی - یهودی عامل سکونت آنها در این شهرک هاست.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در ماه نوامبر گذشته دستور توقف 10 ماهه شهرک سازی را برای کمک به تلاش های آمریکا برای برقراری صلح صادر کرد. براساس این دستور ، طرح ساخت دو هزار واحد مسکونی در شهرک ها متوقف شد ولی فعالیت های شهرک سازی در سه هزار پروژه دیگر ادامه یافت.

دادگاه بین المللی لاهه نیز براساس قوانین بین المللی از جمله توافقنامه ژنو، شهرک های اسرائیلی را غیرقانونی می داند اما اسرائیل این حکم را نیز رد می کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 96043

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =