وزیر امور خارجه بحرین گفت: از اعلام صلح‌آمیز بودن برنامه‌ی هسته‌یی ایران از سوی این کشور هم استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایسنا شیخ‌ خالد بن احمد آل خلیفه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در گفت‌وگو با روزنامه‌ی الحیات ـ چاپ لندن ـ در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولات مشابه در بحرین و کویت آیا شاهد نفوذ ایران در این کشورها هستید؟ بیان کرد: نفوذی از سوی ایران وجود ندارد. تلاش‌هایی برای انجام اقدامات تروریستی وجود دارد اما می‌توانم بگویم که ما کاملا بر اوضاع مسلطیم، ما مستقیما ایران را به این مساله متهم نمی‌کنیم. ما ایران را متهم نمی‌کنیم.

اهم اظهارات وزیر امور خارجه بحرین را می توانید در ادامه بخوانید:

  • به خدا قسم ما نسبت به این تحریم‌ها و هر تصمیمی که از سوی محاکم بین‌المللی درباره تحریم علیه هر کشوری اتخاذ شود، پایبندیم. این چیزی است که برادران در ایران از آن مطالعند و این مساله را از ما شنیده‌اند. اما ما اکنون روابط خوبی با ایران داریم و مشکلی بین ما نیست. ما نمی‌خواهیم که ایران درباره برنامه‌ی هسته‌یی‌اش با جامعه جهانی در دشواری قرار بگیرد و این مساله را همواره تاکید می‌کنیم.
  • از اعلام صلح‌آمیز بودن برنامه‌ی هسته‌یی ایران از سوی این کشور هم استقبال می‌کنیم. آن چه ما همواره بر آن تاکید داریم آن است که شفاف‌سازی کلید (حل مشکل) است. این برای آن‌ها مطلوب‌تر است و امیدواریم که همه چیز به خیر بگذرد. مجددا اعلام می‌کنم که مشکلی بین ما و آن‌ها نیست.
  • با شما در این باره که تحریم‌ها موجب آزاررسانی یا آزار نرساندن به ایران می‌شود، موافق نیستم. نمی‌دانم اما مساله‌ای که من به آن متعهدم این است که اصل اجرا (باید از سوی) محاکم بین‌المللی باشد. نادیده گرفتن اجرای تصمیمات و قوانین بین‌المللی از سوی بحرین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) اتفاق نمی‌افتد و ما همواره نسبت به آن پایبندیم. برادران در ایران هم به این موضع احترام می‌گذارند و مایه‌ی تعجب‌شان نیست. آن‌ها به ما احترام می‌گذارند و ما هم مخالف قوانین بین‌المللی نیستیم.
  • چرا باید از انتقام ایران نگران باشیم. هیچ تهدید مستقیمی از سوی ایران وجود ندارد و ما ایرانی‌ها را می‌شناسیم. ما بهتر از هر کسی ایرانی‌ها را به واسطه روابط تاریخی با آن‌ها می‌شناسیم و همواره تماس‌ها و ارتباطات مستقیم با آن‌ها داریم. ما اصلا نگرانی در قبال آن‌ها نداریم. بین ما و آن‌ها مسائل واضح و آشکاری وجود دارد. با وجود تمامی دشواری‌هایی که بین ما و آن‌ها گاها ایجاد می‌شود موفق شدیم ساز و کاری را برای تعامل سریع با هرگونه اختلافی که ایجاد می‌شود، فراهم کنیم. ما از اوضاع بین‌المللی اطراف‌مان که باید جزو بازیگران آن باشیم صحبت می‌کنیم. (کشورهای) منطقه باید از آن چه که در آن می‌گذرد آگاه باشند. اگر قرار به حمله باشد ما با آن مخالفیم و تحت هیچ شرایطی چنین اجازه‌ای نخواهیم داد. و اگر (حمله) نباشد نوعی تفاهم وجود خواهد داشت. ما می‌خواهیم که بخشی از این تفاهم باشیم چرا که این به نفع همه‌ی ما است.
کد خبر 96374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =