۰ نفر
۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۸

محمد علی آبادی به چین می‌رود تا از فضای پرالتهاب ورزش کشور در روزهای انتخابات دور شود.

او با سفر به شهر وانگ جو و هتل محل اقامت تیم ملی فوتبال این فرصت را به دست می‌آورد تا روزهای حساس رقابت انتخاباتی را دور از تهران باشد. در فضای آرام پیش از بازی حساس تیم ملی برابر کره شمالی، او در همراهی با تیم ملی می‌تواند امید داشته باشد غیبتش در تهران از بار انتقادات به دولت نهم بکاهد.

 علی‌آبادی به دلیل عملکرد ناموفق خود در سازمان ورزش به یکی از پاشنه‌های آشیل دولت بدل شده است؛ اما این بار امیدوار است بتواند به تیم کمک کرده و با موفقیت تیم، محبوبیتی نسبی برای دولت در انتخابات پیش رو کسب کند چرا که کارشناسان سیاسی این بازی را در نتیجه انتخابات 22 خرداد مؤثر می‌دانند و به همین دلیل است که علی‌آبادی که تاکنون ندیده بودیم او در سفرهای تیم ملی فوتبال در کنار این تیم باشد، به چین رفته است. فرار رئیس سازمان ورزش از ورزشگاه آزادی در آخرین شکست پرسپولیس و شعارهای تماشاگران، آخرین اتفاقی بود که هجمه انتقادات از سازمان ورزش را افزایش داد.

 روز گذشته مسئولان تیم ملی از سفر علی آبادی به چین برای تماشای بازی تیم ملی سخن می‌گفتند. سفر او درست همزمان می‌شود با حضور حسین قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه در چین. البته این مقام سیاسی سفری کاملا دیپلماتیک را در پیش دارد ولی او هم با علی آبادی در ورزشگاه کارگران پکن به اردوی تیم ملی می‌پیوندد تا بازی تیم ملی را نظاره کند. آنچه دیروز بیش از هر چیز دیگر در تمرین تیم ملی چشمگیر بود، تفاوت امکانات در نظر گرفته شده برای تیم ملی بود. شاگردان قطبی که در سه روز اول سفر امکانات زیادی نداشتند، از دیروز با شرایطی متفاوت روبه‌رو شدند. سرانجام مشکلات اداری برای میزبانی از تیم ملی در چین حل شد و رسماً کشور چین به عنوان میزبان هزینه‌های تیم ملی را بر عهده گرفت تا امکانات فراوانی در اختیار تیم ملی قرار بگیرد. تیم ملی که تا قبل از آن مجبور بود یکی از زمین‌های فرعی ورزشگاه را برای تمرین اجاره کند با قبول میزبانی از سوی چینی‌ها با اسکورت پلیس این کشور به استادیوم آمد تا تمرین کند و فرصت تمرین در زمین اصلی را هم به دست آورد. اردوی چین و تمرین در زمین چمن مصنوعی این فرصت را برای شاگردان قطبی به دست آورد تا او بتواند بازی روی چمن مصنوعی ورزشگاه پیونگ یانگ را با بازیکنانش تمرین کند.

 تیم ملی باید 16 خرداد بازی حساسی را برابر تیم ملی کره شمالی برگزار کند. این مسابقه بازی مرگ و زندگی تیم ملی است. شکست در پیونگ​یانگ به معنای پایان کار تیم ملی در راه صعود به جام جهانی است و افشین قطبی که پس از مدت‌ها کش و قوس با فشار مردم هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت در یک ماه گذشته سعی زیادی کرد تا بتواند به دور از هیاهو تیم ملی را مهیای این بازی کند. او که ابتدا 41 بازیکن را به تیمش فراخواند حالا اردوی تیم ملی را با 26 بازیکن در چین ادامه می‌دهد و تنها غایب تیمش کسی نیست غیر از مسعود شجاعی که دیشب در بازی حساس تیمش برابر رئال مادرید در لیگ اسپانیا حضور داشت. بازی با چین که ساعت 16 امروز به وقت تهران برگزار می‌شود مهمترین بازی دوستانه تیم قطبی برای بازی بزرگ با کره شمالی است.

 تیم ملی ما تنها 6 امتیاز دارد و برای فرار بزرگ باید بازی 6 امتیازی رودررو با کره شمالی را حتماً ببرد. کاری سخت دشوار که البته غیر ممکن نیست. منصور پورحیدری سرپرست تیم ملی در این باره به خبرنگار ما در اردوی تیم ملی می‌گوید: «خوشبختانه انگیزه به تیم برگشته است و بچه‌ها با نشاط کامل تمرین می‌کنند. تیم به دور از حاشیه برای این بازی بزرگ آماده می‌شود و همه ما از اتفاقاتی که می‌افتد رضایت داریم.» تاج هم از وضعیت اردو رضایت دارد و بازیکنان هم در تمرین با انگیزه‌ای بالا حضور دارند. هرچند علی کریمی و معدنچی با سری بانداژ شده در تمرین دیروز حضور داشتند و مهدی رحمتی هم کمی ضرب خوردگی داشت اما مربیان معتقد بودند هیچ مشکلی از بابت آسیب دیدگی ستاره‌ها در تیم وجود ندارد. افشین قطبی دیروز در پایان تمرین رودرروی خبرنگاران نشست و به سئوالات خبرنگاران ایرانی و چینی پاسخ گفت. سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: انتخاب 11 بازیکن برای بازی با کره شمالی سخت‌ترین کاری است که پیش‌رو دارم. او در حالی این گونه صحبت می‌کند که ناخواسته اردوی 44 نفره را به تعداد مطلوب و دلخواهش کاهش یافته می‌بیند. قطبی که از شرایط تیم ملی در چین راضی است در آغاز این کنفرانس گفت: خوشبختانه شرایط بسیار خوبی بر اردوی تیم حاکم است. بازیکنان پرانگیزه و باتمرکز هستند و این مورد روند روبه پیشرفتی را در تیم ملی به وجود آورده است.

 تیم ملی ایران آماده شاد کردن 70 میلیون ایرانی است. او در این بخش به طور غیرمستقیم قول پیروزی بر کره شمالی را به هواداران فوتبال در ایران داد. قطبی درباره برنامه تمرینی تیم ملی گفت: سعی کردیم از روز اول که تمرینات‌ را شروع کردیم به صورت پله‌ای شرایط روبه رشدی در تیم ملی به وجود بیاید. روز گذشته و با اضافه شدن بازیکنان تازه وارد برای آنها تمرین سبک‌تری را در نظر گرفتیم و آنها در 45 دقیقه آخر به سایر بازیکنان اضافه شدند. صبح امروز (دیروز) هم سازمان دفاع و حمله را تمرین کردیم و در 3 بخش جداگانه 30 دقیقه‌ای با دروازه‌بان‌ها و مدافعان، هافبک‌ها و مهاجمان تمرینات اختصاصی انجام دادیم. تلاش کردیم با نشان دادن صحنه‌های گرافیکی و همچنین فیلمی که از بالا از دیدار فرانسه و کره جنوبی در جام جهانی 2006 گرفته شده بود، شرح وظایف بازیکنان را مشخص‌تر کنیم. البته این فیلمبرداری از بالا را در تمرینات هم پیاده می‌کنیم. این کار، ایراد ما را در تمرین به ما می‌گوید. باید بگویم پیش از دیدار برابر چین، تیم ملی در بهترین فرم قرار دارد. او در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است تیم ملی ایران با سیستمی مانند سیستم فرانسه بازی کند، گفت: تیم ملی فرانسه در جام جهانی 2006 جزء بهترین تیم‌های جهان بود. در بازی کره جنوبی و فرانسه دوربینی از بالا بازی این تیم را تصویربرداری کرده بود که ما هم با نشان دادن تصاویر این بازی بازیکنان را با وظایف‌شان آشناتر کردیم.

ما دوست داریم شکل فوتبالمان ایرانی باشد نه فرانسوی. می‌خواهیم تنها مثل خودمان باشیم. قطبی درباره‌ بازی دوستانه با چین گفت: هر چند نتیجه بازی با چین برای ما اهمیت دارد؛ اما چیزی که بیشتر از همه برای من مهم است، فرم بازی تیم ملی است. از روزی که به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شدم، تلاش کردم که بازی‌های دوستانه تیم ملی به صورت پله به پله دشوارتر شود. ابتدا با تیم امید بازی کردیم، سپس با اندونزی و امروز هم با چین دیدار خواهیم داشت. بازی با چین می‌تواند برای ما آزمایش بسیار خوبی باشد. قطبی درباره‌ لژیونرها و شرایط آنها گفت: آنها هم مانند سایر بازیکنان در آمادگی خوبی هستند و انگیزه‌ بالایی دارند. لژیونرها با آمدنشان به اردوی تیم ملی موج مثبتی را هم ایجاد کرده‌اند. آنها از زمان ورودشان به اردو متوجه رقابت بسیار نزدیک در تیم ملی شده‌اند. در تیم ملی بازیکنانی از نسل‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که جوان‌ترین آن حاج‌صفی است و با تجربه‌ترین آنها مهدوی‌کیا.

 مهدوی‌کیا: در پکن به آرامش رسیده‌ایم
بازیکنی که در تیم دایی زیاد مهم دیده نمی‌شد حالا به عنوان نقطه امیدواری تیم، مورد توجه افشین قطبی است. کاپیتان تیم ما که همراه با وحید هاشمیان به چین رفته بود بلافاصله بعد از آماده شدن برای تمرین با بازیکنان تیم تمرین کرد و بعد از اولین تمرینش با تیم بود که تصمیم قطبی را برای این اردو تأیید کرد: تیم ملی در اردوی چین به آرامش رسید و اینجا بهتر کار می‌کند. بازیکنان تیم فوق‌العاده با انگیزه‌اند و این مرا امیدوار می‌کند. او به نکته دیگری هم اشاره می‌کند: ما در برابر کره شمالی هیچ وقت بازنده نبودیم و این بار هم می‌توانیم مانند دوره قبل در پیونگ یانگ برنده باشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود رضايي IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۱
    0 0
    به اميد پيروزي تيم ملي ايران بامربي افشين امپراطور و علي كريمي
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۳
    0 0
    ان شا الله