با وجودی که مجلس می گوید دولت درخواستی برای استخدام پرستاران در برنامه پنجم توسعه پیش بینی نکرده، وزیر بهداشت می گوید منتظر تصویب مجلس است تا 23 هزار پرستار را در سال 90 به کار گمارد. مسئولان وزارت بهداشت همچنان می گویند امیدوارند بتوانند حق و حقوق اضافه کاری پرستاران را به طور کامل بپردازند، ولی بودجه ندارند.

امید سلیمی بنی: وزارت بهداشت می گوید منتظر مجوز مجلس است تا پرستاران بیکار را سر کار بفرستد. با این وجود مجلس معتقد است دولت عزم جدی برای استخدام پرستاران ندارد و برای همین برنامه ای برای برای استخدام این قشر اعلام نکرده. اکنون پرستاران بیکار که زمانی عزم خود را برای تجمع اعتراضی در مقابل مجلس جزم کرده بودند تا دستور "آنی" محمود احمدی نژاد برای استخدامشان عملی شود، با کورسوی امیدهای جدیدی روبرو هستند. آیا استخدام می شوند و یا در میان "جویندگان کار" که گفته می شود آمار آنها در یک سال اخیر، رشد زیادی داشته، باقی خواهند ماند؟

پرستاران بودجه ندارند

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین اظهار نظر درباره وضعیت پرستاران شاغل و بیکار گفته وزارت بهداشت حاضر است هر زمانی که مجلس شورای اسلامی مجوز استخدام بدهد برای کاهش ساعات کاری پرستاران و کم کردن از بار کاری آنان استخدام پرستار برای اجرای قانون ارتقاء بهره‌وری بالینی را عملی کند، ولی عملا با مشکلاتی روبروست.

از سوی دیگر، مسئول دیگری در وزارت بهداشت می گوید این نهاد برای پرداخت اضافه کار پرستاران بودجه ندارد. به گفته دکتر حسن امامی رضوی، توافق بر سر پرداخت اضافه کار به پرستاران حاصل شده اما هنوز تامین اعتبار نشده. به گفته معاون درمان وزارت بهداشت: با توجه به اینکه هنوز پرداخت اضافه کار پرستاران تامین اعتبار نشده، فکر نمی کنم تا آخر مهر ماه امکان پرداخت آن وجود داشته باشد.

این سخنان در حالی اظهار می شود که به گفته مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و درمان، استخدام پرستاران تا دریافت مجوز از مجلس قابل اجرا نیست. وزیر بهداشت می گوید امیدوار است مجلس در قانون برنامه توسعه پنجم، استخدام پرستاران را در صحن علنی مجلس تصویب کند.

با این وجود برخی نمایندگان در گفتگو با "خبر آنلاین" گفته اند دولت برای استخدام پرستاران جدید در قانون بودجه سالانه کشور، نه تنها بودجه ای را درخواست نکرده، بلکه ردیف مستقلی را نیز در نظر نگرفته و درخواست دولتیها برای استخدام بدون بودجه و ردیف از مجلس، وجاهت قانونی ندارد.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می گوید: "پیشنهاد استخدام 23 هزار پرستار 400 میلیارد تومان بار مالی دارد که نه در قانون پنجم هست و نه در لایحه دولت."

به گفته وی پیشنهادی درباره استخدام پرستاران بیکار در کمیسیون تلفیق ارائه شده، که نه در لایحه دولت و نه در قانون پنجم توسعه مطرح شده است. این پیشنهاد نیز از به علت اینکه بار مالی زیادی دارد، مورد موافقت قرار نگرفت.

ولی مشکلات پرستاران به بیکاری ختم نمی شود. پرستاران شاغل نیز از عدم پرداخت حق و حقوق خود در ساعات اضافه کاری، ناراحتند.

با این وجود وزارت بهداشت می گوید بودجه ای برای دادن به پرستارانی که اضافه کار کرده اند، ندارد، ولی سعی دارد این مشکل را حل کند.

بنا به اظهارات سید عباس حسنی هنوز بودجه لازم برای پرداخت اضافه‌کار پرستاران به وزارت بهداشت نرسیده، ولی به هر مقدار که بودجه برسد، این وزارتخانه معوقه‌ها را پرداخت خواهد کرد. به گفته این مقام مسئول، وزارت بهداشت قصد دارد تا زمان صدور مجوز از سوی مجلس این، قانون را از مهرماه به صورت پرداخت اضافه کار برای جبران افزایش پرداختها اجرا می‌کند.

با این حال پرستاران می گویند نه تنها دستمزد اضافه کاری آنان طبق قانون پرداخت نمی شود، بلکه بودجه سازمان اصلی آنها یعنی سازمان نظام پرستاری نیز با گذشت 6 ماه از سال، هنوز به دستشان نرسیده است. مسئولان نظام پرستاری می گویند از سال 83 تاکنون بودجه ای از ردیف بودجه های متفرقه مجلس شورای اسلامی به سازمان نظام پرستاری تعلق گرفته که در امسال، این بودجه به یک میلیارد و یکصد میلیون تومان رسیده ولی تاکنون این مبلغ بدون هیچ دلیل خاصی به سازمان پرداخت نشده است.

حقوق پزشکان زیاد می شود

با وجود کم شدن حقوق پرستاران و ندادن بودجه تشکیلاتی آنها، وزیر بهداشت برای پزشکان، برنامه های خوبی را پیش بینی کرده. به گفته دستجردی، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، حقوق استادان دانشگاه علوم پزشکی افزایش پیدا می کند و پزشکانی که دارای رتبه دستیاری و انترنی هستند نیز از این اضافه پرداختها سهم خواهند برد.

دستجردی می گوید: "با توجه به نرخ تورم، این افزایش تعیین می‌شود که تقریبا برابر با افزایش حقوق کارکنان دولت برای امسال شش درصد است، بنابراین افزایش‌های ما نیز در همین حدود حرکت خواهد کرد."

این افزایشها در حالی اعلام می شود که معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت از 550 میلیارد تومان کسری بودجه وزارت بهداشت خبر داده بود. به گفته دکتر سید عباس حسنی، وزارت بهداشت در حوزه عمرانی سالانه با 300 میلیارد تومان کسری بودجه مواجه و همچنین این وزارتخلانه با 250 میلیارد تومان کسری بودجه در حوزه اعتبارات جاری روبرو شده است.

کسر بودجه در بهداشت

آمارها نشان می دهد وزارت بهداشت در سال 88 در حدود یک هزار و 800 میلیارد تومانی کسر بودجه داشته و با مساعدت مجلس و دولت، از طریق بودجه سنواتی سال گذشته، نزدیک به یک هزار میلیارد تومان آن تامین شد و 250 میلیارد تومان نیز از طریق دولت پرداخت شد، با این حال، وزارتخانه، امسال با کسری 550 میلیاردی روبروست و همین مشکل باعث عدم پرداخت حق و حقوق پرستاران می شود.

شاید به خاطر همین کسر بودجه است که وزیر بهداشت می گوید برای پرداخت معوقات حقوق پرستاران، مجلس باید بودجه جدید این دستگاه را ابلاغ کند.

به گفته وحید دستجردی، ممکن است مشکل استخدامی پرستاران تا سال 90 طول بکشد و اما تا زمان حل مسئله استخدام پرستاران، بر اساس قانون مصوب مجلس اضافه کار پرستاران بر اساس ساعت کاری جدید به آنان پرداخت خواهد شد. ایشان از انتظار وزارتخانه متبوعش برای ابلاغ بودجه خبر می دهد و می گوید احتمالاً از آخر مهر یا حداکثر ماه آینده (آبان) به پرستاران حق و حقوقشان پرداخت خواهد شد.

اکنون پرستاران این سئوال را از وزارت بهداشت دارند که چرا برای پرداخت حق اضافه کاری آنها، بودجه وزارتخانه با مشکل مواجه شده، ولی اضافه حقوق پزشکان دستیار و انترن، طبق سنوات سالهای پیش، پرداخت می شود؟

ابهام در قانون برنامه پنجم توسعه

در شرایطی که دولت و مجلس، ساز و کار شفافی برای اطلاع رسانی از مواد مختلف قانون برنامه پنجم توسعه ارائه نمی کنند، هر یک از این نهادها سعی دارد توپ استخدام را به زمین دیگری بیندازد. آنچنان که از اظهارات رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برمی آید، در لایحه ارائه شده از دولت برای استخدام پرستاران، هیچ بند و ماده ای پیش بینی نشده و دولت اصرار دارد تنها با پیشنهادهایی که از سوی برخی نمایندگان مطرح می شود، جواب پرستاران معترض را بدهند که قرار بوده به گفته غضنفر میرزا بیگی در پایان ماه رمضان تجمع اعتراضی خود را سازمان دهند.

از طرف دیگر، وزیر بهداشت نیز با اعلام اینکه در انتظار تصویب مواد استخدامی مندرج در برنامه پنجم توسعه باقی مانده تا برای 23 هزار پرستار بیکار، فکری بکند، توپ را به زمین مجلس انداخته، به تعبیر دیگر، وحید دستجردی از موادی سخن می گوید که تاکنون از سوی او و مجموعه کارشناسانش به دولت ارجاع نشده و تنها کارکردی که دارد، سخن گفتن درباره آن، در مقابل دوربین و میکروفن رسانه هاست.

پرستاران مجروح و نظام فرسوده سلامت

با وجودی که کشمکش بین نهادهای مختلف برای استخدام و پرداخت حق و حقوق پرستاران، از شکل و صورت جدی خارج شده، ضرباتی که به پیکر پرستاران شاغل در بیمارستانها وارد می آید، کاملا جدی است. پرستاران یاسوجی در ماه گذشته، بارها مورد هجوم همراهان خشمگین بیماران قرار گرفتند و آسیبهایی از جمله "نابینا" شدن دیدند. پرستاران رشتی نیز بارها از همراهان بیماران ناسپاسی دیدند و کتک خوردند. مشکلات پرستاران به قدری زیاد شده که دولت برای کمک به آنها، پیشنهاد کرده به اسپری فلفل و شوکر برقی مجهز شوند، ولی ریشه و عامل اصلی نزاع بین پرستاران و همراهان مریض مغفول مانده که همانا کمبود شدید نیروی پرستاری و خستگی مفرط این قشر از کار کردن زیاده از حد است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 97512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۳
    0 0
    آیا نظر ما مهم است
  • بدون نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۳
    0 0
    وزیر می گه منتظر تصویب مجلسه، مجلس می گه دولت در خواستی در این زمینه نداره(هرگز تصویب نمی شود) نتیجه منطقی، پرستاران عزیز دنبال کار دیگه ای باشند
  • گلباز IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۴
    0 0
    یکی پیدا بشه به وزیر بهداشت بگه : مگر جز پرستار و پزشک کارمند دیگری در وزارتخانه شماشاغل نیست که به فکر استخدام آنها نیستید؟آیامیدانید پست استخدامی کارمند دبیرخانه در وزارتخانه شما هنوز دیپلم است؟مدرکی که درهیچ جای مملکت ارزش استخدامی ندارد.
  • ما IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۷
    0 0
    وقتی وزیر خانم دکتر باشد از نوع متخصص معلوم است که جوجه پرستارها در نظرش نمی آید .چه به رسد به سایر مشاغل.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۵
    0 0
    باعث و بانی هاشو به خدا واگذار می کنیم... پرستاران دارن میمیرند
  • بدون نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۵
    0 0
    واقعا وقتی وزیر بهداشت به فکر پرستاران نسیت از مجلس چه توقعی میتوان داشت . پرستاران عزیز دلم براتون می سوزه