کنفرانس بین المللی تقریب مذاهب در لندن با صدور بیانیه ای اعلام کرد برای محکوم کردن فتواهای تکفیری و شکست تلاش های تفرقه افکنانه و فتنه های طائفه ای ، و رویارویی با چالش های امت اسلامی، مرکز اسلامی لندن چهارمین کنفرانس تقریب بین مذاهب اسلامی را برپا می دارد.

به گزارش خبرآنلاین در این کنفرانس ضمن حمایت از نظر اخیر مقام معظم رهبری درباره حرمت اهانت به برادران اهل سنت در بیانیه پایانی خاطر نشان شده است که مرکز اسلامی در انگلستان سعی در برپایی کنفرانس های تقریب بین مذاهب اسلامی برپایه برخی قضایا و آرمان ها بدین شرح دارد :

۱- اعتقاد به وحدت جهان اسلامی از ضرورت های وجودی امت است به طوری که خداوند متعال می فرماید (و ان هذه امتکم واحده و انا ربکم فاعبدون) این امت اسلامی امت واحدی است و من خداوند شما بوده و باید مرا عبادت نمایید.

۲- چالش های که در برابر جهان اسلام قرار دارد فلسفه وجودی آن را نشانه رفته است و در پی سلب هویت جوانان و تهاجم فرهنگی به آنان است.

۳- امت مسئولیت های مهمی برای ایفای نقش انسانی خود در جهت سعادت و کامیابی بشریت دارد و این هدف فقط در چارچوب نزدیکی و اتحاد و همکاری مشترک تحقق می یابد.

۴- امت اسلامی باید از پشتوانه تاریخی خود در جهت ایجاد ثبات و حرکت تقریبی استفاده کند و این مهم فقط از طریق استفاده از مشترکات فراوان بین مسلمانان در برابر اختلافات میسر می گردد.
ندای تقریب بیانگر بسیاری از نقاط اشتراک پیروان مذاهب اسلامی است و در شرایط کنونی پایبندی به این شعار یکی از ضرورت ها به شمار می آید.

چهارمین کنفرانس بین المللی تقریب مذاهب در لندن با شرکت شماری از اندیشمندان جهان اسلام ، تاکیدی است بر موفقیت در طرح اندیشه تقریبی و محکوم کردن فتواهای تکفیری و فاسد با مشارکت و همیاری همه آحاد امت در اقصی نقاط جهان ، بویژه آنکه خطراتی در کمین امت اسلامی قرار دارد و این خطر را همه مسلمانان به انحای مختلف آن را احساس می کنند و به اشکال مختلف در نقاط مختلف جهان با آن درگیر هستند.

ویژگی چنین گردهمایی های فکری و تقریبی بین مسلمانان با مذاهب و دیدگاه های مختلف دستیابی به اهداف و آرمان ها یی به شرح ذیل برای خدمت به مصالح مسلمانان است.

۱- کاهش یا از بین بردن حساسیت های طائفه ای و نفرت های غیرموجه که آثار منفی بسیاری برای مسلمانان در بسیاری از کشورهای مسلمان در برداشته و متاسفانه مفهوم برادری و محبت و دوستی و اتحاد امت اسلامی را از بین برده و تعصب کوکورانه مذهبی را جایگزین خود نموده است و این گردهمایی سعی در تقویت فرهنگ گفتگو و تقریب و سخن گفتن مسئولانه دارد.

۲- فراهم نمودن فرصت دیدار مسلمانان در محیطی دوستانه و تفاهم آمیز و مبتنی بر احساس مسئولیت نسبت به ارزش ها (خیرامه اخرجت للناس) از طریق تبادل آرا و نشست مشترک و گردهمایی مراکز و سازمان های اسلامی در کشورهای خارجی .

۳- اتخاذ مواضع مشترک ، در مواقع حساس ، همراه با احترام به نمادهای هر مذهب و صدور بیانیه دینی و اجتماعی با هدف ایجاد اتحاد و اجتناب از تفرقه .

۴- جلب توجه امت به نقش و ضرورت درک اولویت های خود با تاکید بر این امر که دانشمندان و اندیشمندان اسلامی تقش عمده و بسزایی در این مسیر ایفا می کنند.

۵- پرهیز از همه اموری که با مقدسات و عقاید دیگران منافات دارد و حمایت از دستاوردهای امت اسلامی در طول تاریخ حیات خود.
در طول سه سال گذشته مرکز اسلامی در انگلستان با پرپایی سه کنفرانس ضرورت تقریب را مورد بررسی قرارداده و تاکید می نماید که این امر جهت یاری قرآن کریم و پیامبر عظیم الشان حضرت محمد(ص) و تکریم فرد تقویت فرصت های وحدت اسلامی ضرورت داشته است.

زیرا تقریب در بعد انسانی خود عملا راه برای بررسی نهضت و بیداری امت اسلامی و آینده آن بر پایه تفکر تقریبی بین مذاهب اسلامی هموار می سازد و در سایه بیانیه های کنفرانس های اخیر مرکز اسلامی انگلستان سعی در برپایی چهارمین کنفرانس بین المللی تقریب بین مذاهب اسلامی با عنوان (نقش تقریب در بیداری سازی امت اسلامی و آینده آن) را دارد موضوعات پیشنهادی و مورد بحث عبارتند از :

۱- اساس هشتیاری و بیداری نوین در جهان اسلام
۲- موانع پیش روی تقریب : اهداف - دلایل - روشها
۳- آینده جهان اسلام بین دو محور : تقریب و دوری
۴- بازتاب تلاش های تقریبی بر واقعیت کنونی مسلمان
۵- آینده امت اسلامی از دیدگاه فرآن
6- چرا برخی با موضوع تقریب بین مذاهب اسلامی به جنگ پرداخته اند.
7- وحدت اسلامی نقطه عزیمت هر مسلمان
8- روش دانشمندان و مصلحان در بیداری اسلامی
9- چرا دین اسلام آینده را از ان خود می داند.
10- نگرش عقلانی مسلمانان به بیداری و آینده است
۱1- تلاش هایی جهت تقریب
12- تقریب به عنوان هویت امت اسلامی
۱3- نقش اندیشمندان و فرهنگیان در بازگویی ارزش های تقریب
14- چالش های پیش روی تقریب
15- موضعگیری امت اسلام نسبت به فتواهای تکفیری
۱6- موارد مختلف متعلق به موضوع کنفرانس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 97531

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =