سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به منظور بالا بردن سطح کیفی و فرهنگی استاندارد در جامعه نخستین جشنواره پوستر، عکس، فیلم کوتاه و کاریکاتور تصویر استاندارد را برگزار می‌کند.

حسین آزارشی رئیس روابط عمومی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران درباره نخستین جشنواره پوستر، عکس، فیلم کوتاه و کاریکاتور تصویر استاندارد به خبرآنلاین، گفت: «سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران یک سازمان فراگیر است که تمام اقشار جامعه با آن ارتباط هستند، از این رو برای ترویج و بالا بردن سطح کیفی استاندارد در جامعه تصمیم گرفتیم با برگزاری جشنواره تصویر استاندارد اقشار مختلف جامعه را درگیر این موضوع کنیم و در نگاه نخست چون هنرمندان همواره به مقولات مختلف از دید دیگری نگاه می‌کنند و از اقشار مختلف جامعه جلوتر هستند، تصمیم گرفتیم آنها را درگیر کنیم.»

او برگزاری جشنواره تصویر استاندارد را یکی از مهمترین راه‌های گسترش استاندارد در جامعه می‌داند و معتقد است: «متاسفانه در جامعه ما در برخی موارد استاندارها پایین است و این موضوع گاه در رفتارهای اجتماعی و استفاده از امکانات شهری خودش را بیش از بیش نشان می‌دهد. از این رو عکس و تصویر به خوبی می‌تواند این نقایص را نشان بدهد و به گونه‌ای با طعنه‌ای که به مخاطب می‌زند او را از انجام آن کار منع کند.»

عضو کمیته برگزارکنندگان جشنواره تصویر استاندارد با اشاره به تصاویری که نمونه گویای پایین بودن استاندارد در برخی موارد در ایران هستند، گفت: «به عنوان مثال تصویری بسیار تاثیرگذار چند ماه پیش در رسانه‌ها منتشر شد که حدود 40 نفر سوار بر یک وانت‌بار شده بودند و یک عکاس این لحظه را شکار کرده بود و یا تصویری که از یک کلاس روستایی که به طور همزمان در یک کلاس درس دو معلم دو کلاس را برگزار می‌کردند. شاید درباره این موارد بسیار در رسانه‌ها نوشته شده باشد، اما تاثیری که عکس در این خصوص می‌تواند داشته باشد، انکار‌ناپذیر است.»

او تاکید کرد جشنواره تصویر استاندارد یک حرکت سفارشی نیست که در گام نخست از ادامه حیات باز بماند. برگزارکنندگان قصد دارند شرایطی فراهم کنند که این جشنواره میسر خود را جامعه پیدا کنند و تاثیرگذار هم باشد.

آزارشی گفت: «جشنواره تصویر استاندارد در گام نخست با اینکه هنوز در مرحله ارسال آثار قرار دارد، با استقبال خوبی روبرو شده و تاکنون 1500 عکس، 300 پوستر و 55 فیلم کوتاه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و 30 کاریکاتوریست هم برای شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند.»

همچنین در بخش جنبی این جشنواره به مناسبت هشتادمین سال تصویب قانون اوزان و مقایس‌ها که مبنایی شد برای شکل‌گیری سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر سه اثر 80 ثانیه‌ای براساس موضوعات عنوان شده درجشنواره ارایه کنند.

هیئت انتخاب و داوری بخش فیلم را فرهاد ورهرام، مهوش شیخ‌الاسلامی و هادی آفریده بر عهده دارند. همچنین در بخش پوستر، ابراهیم حقیقی، پریسا تشکری، پدرام حربی ودر بخش عکس عباس کوثری، ابراهیم صافی و ساعد نیک ذات داوری آثار را برعهده خواهند داشت.

علاقه‌مندان تا هشتم آبان فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. جشنواره تصویر استاندارد 15 تا 20 آبان‌ماه برگزار می‌شود.

به گفته برگزارکنندگان این جشنواره صحبت‌هایی برای به نمایش گذاشته شدن آثار این جشنواره در خانه هنرمندان و برگزاری نشست‌های تخصصی و اکران فیلم‌ها شده است. برگزارکنندگان همچنین قصد دارند پس از برپایی نمایشگاه در تهران این نمایشگاه در دیگر شهرهای ایران برگزار کنند.

همچنین در جشنواره تصویر استاندارد قرار است از مرحوم «مرتضی ممیز» پدر گرافیک ایران که لوگوی استاندارد را طراحی کرده تجلیل شود.

کد خبر 98913

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =