بازی با برزیل که تمام شد، افشین قطبی نمی‌خواست به اتاق کنفرانس مطبوعاتی برود؛ او می‌دانست آنجا محاکمه خواهد شد.

افشین قطبی می‌دانست طبق قراردادی که بسته شده، باید مثل سرمربی برزیل به اتاق کنفرانس مطبوعاتی برود و پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد. اما از آنجا که خبر داشت اکثر یا شاید تمام خبرنگاران ایرانی هستند و انتظار رسیدن او را می‌کشند تا محاکمه‌اش کنند، علاقه‌ای نداشت به اتاق کنفرانس مطبوعاتی برود.

او پس از مسابقه با برزیل به سختی حاضر شد به اتاق مصاحبه برود. قطبی یاد کنفرانس مطبوعاتی پیش از مسابقه افتاده بود که خبرنگاران ایرانی، در مورد نتیجه مسابقه ایران و کویت محاکمه‌اش می‌کردند. به همین دلیل بود که به گوش اطرافیانش رساند دوست ندارد در مورد باخت به برزیل با خبرنگاران مصاحبه کند. گرچه قطبی پس از چند دقیقه حرفش را پس گرفت و به اتاق کنفرانس مطبوعاتی گرفت، اما او همچنان استرس این را دارد که رسانه‌های داخلی پیش از جام ملت‌های آسیا از او یا تیمش انتقادهای تندی کنند که تیم ملی را در آستانه جام ملت‌ها، به حاشیه ببرد.

فریدون معینی رئیس کمیته تیم‌های ملی در مورد این موضوع می‌گوید: «ما درک می‌کنیم که بسیاری از منتقدان، مصلحت تیم ملی را می‌خواهند و دوست دارند ضعف‌ها پوشش داده شود. اما فکر می‌کنم که انتقادها باید منصفانه‌تر مطرح شوند. برخی از انتقادها منصفانه نیستند. شاید هم منتقد نمی‌تواند آن‌طور که باید، منصفانه انتقادش را مطرح کند که این بی‌انصافی در حق تیم ملی است.» البته معینی می‌داند برخی از منتقدان دنبال برکناری افشین قطبی هستند و هدفشان از مطرح کردن برخی انتقادها، کنار رفتن قطبی است. او می‌گوید: «کاری به این ندارم که حضور قطبی در تیم ملی خوب است یا بد. اما بد نیست منتقدان این را در نظر بگیرند که در شرایط فعلی، هیچ منطقی رای به برکناری قطبی از تیم ملی نمی‌دهد. فکر می‌کنم الان شرایطی است که باید به تیم ملی آرامش داد. تیم ملی در هر صورت با سرمربی‌گری قطبی به جام ملت‌ها می‌رود. پس بهتر است حالا که حضور او در جام ملت‌ها قطعی شده، کمکش کنیم که تیم ملی کشورمان را به موفقیت برساند.»

فریدون معینی به عنوان یک کارشناس فوتبال معتقد است در شرایط فعلی، بازی با اعصاب قطبی و بازیکنان تیم ملی، یعنی پایین آوردن شانس ایران در جام ملت‌ها. به خصوص در شرایط فعلی که اکثر کارشناسان معتقدند تیم ملی تا جام ملت‌ها، پیشرفت قابل توجهی از نظر فنی نخواهد کرد و شرایط روحی و روانی تیم ملی است که سرنوشت ایران را در جام ملت‌ها مشخص می‌کند. حسن حبیبی سرمربی اسبق تیم ملی ایران در این رابطه می‌گوید: «تیم ملی در مدت اندکی که تا شروع جام ملت‌ها باقی مانده، تمرینات زیادی ندارد و بنابراین نمی‌تواند از نظر فنی متحول شود. تیم ما در جام ملت‌ها از نظر فنی همان تیمی خواهد بود که مقابل برزیل و در مسابقات غرب آسیا دیدیم. اما شرایط این تیم از نظر روحی و روانی متغیر است. ممکن است شرایط روانی خوبی داشته باشیم و به نتایج خوبی برسیم، و از طرفی ممکن است عکس این موضوع را شاهد باشیم. به نظرم از همین حالا باید روی روحیه و مسائل روانی تیم کار کنیم که در جام ملت‌ها به نتایج خوبی برسیم. همچنین فکر می‌کنم انتقاد از قطبی دیگر کارساز نیست. فعلا باید تا بعد از جام ملت‌ها از او حمایت کنیم.»

مسائل روحی و روانی، موضوعی است که خود افشین قطبی هم نگران آن است. او البته در مورد این‌که اعصابش از انتقادها راحت نیست حرفی نزده اما گفته نگران این موضوع است که بازیکنان در جام ملت‌ها دل‌تنگ خانواده‌هایشان شوند و این اتفاق، تاثیری منفی در نتایج تیم ملی بگذارد. قطبی بعد از آخرین تمرین تیم ملی که پیش از مسابقه با برزیل برگزار شد به نکته جالبی اشاره کرد: «من فهمیدم تیم ملی یک مشکل اساسی دارد و آن این است که بازیکنان خیلی دلتنگ ایران می‌شوند. تیمی مثل آلمان هر چقدر در یک جام بازی می‌کند بهتر می‌شود ولی ایران نشان داد رفته رفته دچار ضعف می‌شود. این هم به خاطر این است که وقتی از خانواده‌های خود دور می‌شوند دوست دارند زود برگردند و شهر یا روستایشان را لمس کنند. نگرانی ما در جام ملت‌ها این است که دوباره دل بازیکنان تنگ شود. باید روی این مسئله بیشتر کار کنیم تا در جام ملت‌ها به مشکل نخوریم.»

این حرف قطبی، یادآور اتفاقی است که در جام ملت‌های 2007 چین در مسابقه ایران و عمان رخ داد. در آن مسابقه رحمان رضایی و علی بداوی در جریان مسابقه با یکدیگر درگیر شدند که بداوی با دست به صورت رضایی کوبید. پس از پایان مسابقه، زمانی که این دو بازیکن آرام شدند، گفته شد دوری از خانواده و دلتنگی‌های آن‌ها روی اعصابشان تاثیر گذاشته و باعث شده این دو بازیکن با تجربه تیم ملی با یکدیگر درگیر شوند؛ درگیری عجیبی که نقش علی بداوی در آن بیشتر از نقش رحمان رضایی بود. حالا هم قطبی نگران تکرار چنین اتفاقاتی است؛ مسائلی که می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی نتایج تیم ملی در جام ملت‌ها بگذارد.

نظر تعدادی از کارشناسان فوتبال ایران را د مورد این مسائل می‌توانید اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 99051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن کوچک IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
    0 0
    برای هر برد به هر بازیکن 5 م بدهید می بینید که حتی برزیل را هم می برند. دلتنگی کجا بود؟!
  • پدرو خوزه IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
    0 0
    می خواین هماهنگ کنیم خانواده هاشون رو هم بفرستیم مسافرت و با هر برد 1000 دلار به هر یک از خانوار جایزه بدن؟؟ یا اینکه اصلا از تیمها خواهش کنیم که جلوی ما ضعیف بازی کنن تا خدا نکرده دلتنگ خانوادشون نشن؟؟ کدوم یکی؟؟؟
  • عباس IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
    0 0
    همه چیز .... نمیشود باید به فوتبالیستهای قدیمی افتخارکرد