با وجود آنکه در اواسط هفته گذشته رئیس جمهور سعی داشت تا با وعده تامین نیاز ارز کشور به هر میزان ، آشفتگی موجود در بازار ارز را به نوعی مهار کند اما دیروز در حالی صرافی ها روز اول هفته خود را آغاز کردند که صف های طویل مقابل این صرافی ها همانند روزهای گذشته به قوت خود باقی بود و بسیاری از این صرافی ها نیز از ارائه ارز به مشتریان خود خودداری می کردند.

براساس شواهد عینی روز گذشته ازدحام جمعیت در مقابل صرافی ها در برخی از ساعات روز به بیش از 10 متر نیز رسیده است .در عین حال،روز گذشته تعداد محدودی از صرافی ها اقدام به ارائه ارز به متقاضیان خود کردند. براساس توجیه صرافی ها از این اقدام خود ، این  احتمال می رود که ظرف 5 دقیقه قیمت ارز تا مرز 50 تومان نوسان داشته باشد و فروش ارز در هر لحظه می تواند یک ضرر بزرگ برای صرافی ها محسوب شود.چرا که طی روزهای گذشته قیمت ارز ثابت نبوده و همین امر باعث خودداری بانک ها برای ارائه ارز به صرافی ها شده است.

براین اساس روز گذشته هر دلار در صرافی ها بین 1060 تومان تا 1062 تومان معامله شده است.در حالیکه این رقم در بازار آزاد بین 1080 تومان تا 1100 تومان در نوسان بوده است.

این در حالی است که رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این ناآرامی های موجود در بازار هر باره بر تامین نیاز ارز کشور تاکید می کنند و اصرار دارند که ارز برای عرضه به اندازه کافی در اختیار بانک مرکزی است در حالیکه مشکل فعلی بازار تامین ارز نیست بلکه مشکل اصلی نوسانات قیمت ارز و خودداری بانک ها برای عرضه آن به صرافی هاست.

براساس اظهارات مدیر یک صرافی، طی روزهای اخیر بانک ها از ارائه ارز به صرافی ها خودداری کرده اند چرا که نوسانات نرخ ارز تا حدی بوده که هر 5 دقیقه یک قیمت اعلام شده تا جاییکه در برخی از مواقع در هر 5 دقیقه قیمت ارز بیش از 50 تومان بالا و پایین شده و این امر باعث توقف کار بانک ها و صرافی ها شده است.

این در حالی است که متصدیان این صرافی ها از معضلی دیگر در این روزها هم گلایه دارند و آنهم ایجاد بازار داغ دلالی است.

به اذعان این مسوولان،در حال حاضر کارت ملی مردم در بازار به قیمت های بالا خریدو فروش می شود تا شاید دلالان بتوانند ارز بیشتری را از صرافی ها مطالبه کنند.چرا که در شرایط فعلی تنها با دارا بودن کارت ملی می توان 3 هزار دلار ارز خریداری کرد و این روزها این امر باعث ایجاد بازار سیاه شده است.

در این شرایط نکته حائز اهمیت آن است که در صورت آنکه ارزها فروخته شده در راه نامناسبی چون خرید کالاهای قاچاق و ... مورد استفاده قرار بگیرد با ثبت مشخصات خریدار در صرافی های موجود قطعا شخصی که این ارزها را با کارت ملی خود خریداری کرده است باید جوابگوی آن باشد.این مساله ای است که این روزها به دلیل ناآگاهی اغلب مردم باعث افزایش مشکلات موجود شده است.

با این حال نکته دیگر بلاتکلیفی تجاراست چرا که اغلب بازرگانان در طول یک روز ناچار به حواله بیش از 40 هزار دلار هستند اما در شرایطی که تنها با هر کارت ملی 3 هزار دلار ارز داده می شود بحث واردات و صادرات در کشور نیز تا حدودی مختل شده است.چرا که بازرگانان در شرایط فعلی از هیچ گونه تفاوتی نسبت به دیگر افراد برخوردار نیستند و باید کم و بیش با شرایط فعلی کنار بیایند.از سویی دیگر با وجود آنکه تقریبا 10 روزی است که نوسانات ارز افزایش یافته و صف های طویل در مقابل صرافی ها خودنمایی می کند اما متصدیان صرافی ها در گفت وگو با خبرآنلان تاکید دارند:این مشکلات از یکماه پیش تا کنون ادامه دارد و مربوط به یک هفته گذشته نیست چرا که انتقال حواله در صرافی ها نیز دچار مشکل شده است.

براساس اظهارات آنها،در حال حاضر صرافی ها ناچار به انتقال حواله به کشورهایی چون امارات هستند و حواله به طور مستقیم از طریق صرافی های ایرانی قابل انجام نیست و حتما باید با انتقال ارز به صرافی های خارجی درخواست انتقال ارز به مقصد را داشت که این امر نیز بر مشکلات موجود افزوده است.

در این میان اگرچه وعده رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر رساندن قیمت ارز به رمز 1060 تومان تا حدودی به واقعیت پیوسته چرا که اگر ارزی در صرافی ها موجود باشد به این نرخ عرضه خواهد شد اما براساس اظهارات سید حمید پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی در حال حاضر نمی توان رقم دقیقی از نرخ دلار را پیش بینی کرد چرا که بازار بازی و آزادی خود را دارد.وی در عین حال وعده می دهد در روزهای آینده  با مهار جهش قیمت،  دلار به حدود 1050 تومان خواهد رسید.

براساس این گزارش دولت در تلاش است تا با تزریق ارز به بازار مشکلات فعلی را تا حدودی مرتفع کند اما با توجه به آنکه مشکل اصلی کمبود ارز در بازار نیست مسوولان بانک مرکزی باید به فکر ثابت نگه داشتن قیمت ارز و کاهش نوسانات آن باشند تا شاید از این طریق بتوان آرامش را به بازار ارز باز گرداند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 99056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =